R1 ilmansuodattimista (ja miksei muidenkin)
Moderators: Mika Hirvonen, Tomi Jutila, Antti Tuomainen
R1 ilmansuodattimista (ja miksei muidenkin)
Erehdyin lukemaan ulkomaan eläjien palstoilta R1 ilmansuodattimista. Tuntuu olevan tuo alkuperäinen ilmansuodatinkotelo aika loppuun asti mietitty ja pienetkin retusoinnit näkyvät heti tehossa. Itse ilmansuodatinpatruunan vaihtaminen paremmin virtaavaan auttaa tietysti.
Markkinoilla on myös paljon "virityskoteloita" joita on tullut ja mennyt eli ei ilmeisesti mitään mullistavan hyviä olleet kuitenkaan. Tuon alkuperäisen kotelon tilavuus määräytyy jonkun resonanssin mukaan (googlaa "airbox resonance"). Sitten on tietysti RAM-efekti eli jos ilmansuodattimen aukko osoittaa menosuuntaan niin siitäkin saa ehkä 2 tai 3hp Locostin huippunopeudella.
Näinpä luulisin että ei ole kovin optimaalinen tuommonen satunnaisesti valittu auton ilmansuodatin.
Joissakin 7-autoissa on ängetty alkuperäinen R1:sen kotelo pellin alle, liekö jotakin järkeä siinäkin (olen nähnyt jossain kuvassa, ehkä Ruotsisa tai Norjassa?).
Kun mulla on muutenkin tuo Locost-projekti aika kokeellinen niin taidan rakentaa vielä jonkun älyttömän ilmansuodattimenkin.
Markkinoilla on myös paljon "virityskoteloita" joita on tullut ja mennyt eli ei ilmeisesti mitään mullistavan hyviä olleet kuitenkaan. Tuon alkuperäisen kotelon tilavuus määräytyy jonkun resonanssin mukaan (googlaa "airbox resonance"). Sitten on tietysti RAM-efekti eli jos ilmansuodattimen aukko osoittaa menosuuntaan niin siitäkin saa ehkä 2 tai 3hp Locostin huippunopeudella.
Näinpä luulisin että ei ole kovin optimaalinen tuommonen satunnaisesti valittu auton ilmansuodatin.
Joissakin 7-autoissa on ängetty alkuperäinen R1:sen kotelo pellin alle, liekö jotakin järkeä siinäkin (olen nähnyt jossain kuvassa, ehkä Ruotsisa tai Norjassa?).
Kun mulla on muutenkin tuo Locost-projekti aika kokeellinen niin taidan rakentaa vielä jonkun älyttömän ilmansuodattimenkin.
juu niin se kuulemma menee. mutta nykyään norjassa lähes kaikki r1:set ajaa vaahtomuovilla ja erittäin hyvillä tehoilla.
meillä on leikitty molemmilla ja ainakin meidän koneet antaa paremmat tehot vaahtomuovilla. ilmanputsarit aiheuttaa aika isot muutokset suuttimiin ja neuloihin.
muun merkkiset koneet ei tahdo toimia ilman alkuperäistä koteloa kun ottavat alipaineen kotelosta.
meillä on leikitty molemmilla ja ainakin meidän koneet antaa paremmat tehot vaahtomuovilla. ilmanputsarit aiheuttaa aika isot muutokset suuttimiin ja neuloihin.
muun merkkiset koneet ei tahdo toimia ilman alkuperäistä koteloa kun ottavat alipaineen kotelosta.
Onkos Locostien R1 tehokäyrät semmosia että teho nousee kierrosten rajoittajaan saakka, vai huononeeko teho jo korkeimmilla kierroksilla?
Maailmalla näkyy mopoissa molemmanlaisia.
Ei tietysti omassa tule välttämättä samanlainen mutta jotain suuntaa saisi virityksiin ja välityksiinkin. Itelle tulee -98 R1.
Maailmalla näkyy mopoissa molemmanlaisia.
Ei tietysti omassa tule välttämättä samanlainen mutta jotain suuntaa saisi virityksiin ja välityksiinkin. Itelle tulee -98 R1.
http://members.tripod.com/~YZFR1/98yzfr1.html - löytyy tehokäyrä
http://yzf-r1forum.net/speedcalc/index.html - r1 välitykset
Valmistajan mukaan 205/50 R13 renkaan halkaisija on 573mm ja 205/50 R15 renkaan halkaisija on 584mm.
http://yzf-r1forum.net/speedcalc/index.html - r1 välitykset
Valmistajan mukaan 205/50 R13 renkaan halkaisija on 573mm ja 205/50 R15 renkaan halkaisija on 584mm.
-
- Locost Finland ry:n puheenjohtaja
- Posts: 3065
- Joined: 13 Feb 2007, 22:10
- Location: Jämsä
Onkos nuo kaasuttimessa kurkkujen ympärillä olevat kikottimet ja suuttimet airboksin "sisätilassa"? Siis alkuperäisessä -98 R1 kaasutinmallin ilmansuodatinkotelossa?
Hankala kun ole nähnyt edes kunnon kuvaa kotelosta.
Rakennan ilmeisesti alumiinistä alkuperäistä tilavuudeltaan muistuttavan kotelon johon saattaa tulla myös liikkuvia osia
Eli suljettu refleksikotelo on paras muuten paitsi huipputehoilla menettää 1-3 hp. Aattelin että kaasu pohjaan painettaessa vois aueta isompi ilmanottoaukko koteloon. Eli kaasu pohjassa kotelo ei olisi tavallaan toiminnassa.
Ilmansuodatinta en taida laittaa muuta kun jonkun verkon, ei nää moottorit kuitenkaan montaa tonnia näe.
RAM-aukko tietysti eteenpäin. Jollain viiksivallullahan olikin semmonen tuolla Norjan kuvissa.
Pitää panostaa ilmansuodattimeen ja pakoputkeen kun muita osia ei voi mopokoneessa parantaa. Pakosarja tulee väljä eli 37mm sisäläpimitaltaan, 4-yhteen tyyppinen (ja varmasti maailman rumin).
Hakusessa huipputehot, alakierrosvääntö vasta toisella sijalla.
Hankala kun ole nähnyt edes kunnon kuvaa kotelosta.
Rakennan ilmeisesti alumiinistä alkuperäistä tilavuudeltaan muistuttavan kotelon johon saattaa tulla myös liikkuvia osia
Eli suljettu refleksikotelo on paras muuten paitsi huipputehoilla menettää 1-3 hp. Aattelin että kaasu pohjaan painettaessa vois aueta isompi ilmanottoaukko koteloon. Eli kaasu pohjassa kotelo ei olisi tavallaan toiminnassa.
Ilmansuodatinta en taida laittaa muuta kun jonkun verkon, ei nää moottorit kuitenkaan montaa tonnia näe.
RAM-aukko tietysti eteenpäin. Jollain viiksivallullahan olikin semmonen tuolla Norjan kuvissa.
Pitää panostaa ilmansuodattimeen ja pakoputkeen kun muita osia ei voi mopokoneessa parantaa. Pakosarja tulee väljä eli 37mm sisäläpimitaltaan, 4-yhteen tyyppinen (ja varmasti maailman rumin).
Hakusessa huipputehot, alakierrosvääntö vasta toisella sijalla.
Päätettiin muistaakseni vuosikokouksessa skuuppeja vastaan.
Kaikissa ratakilpa-autoissa on ilmansuodattimet, ei tule mieleen yhtään jossa ajettaisiin ilman. Jos kuitenkin päätät ajaa ilman, niin kannattaa tottua siihen että kaasua nostettaessa (aina kun mennään jarrutukseen) saattaa pikkukivet jumittaa kaasuläpän vähän auki. Pieni kaasupolkimen näpäytys tiputtaa kiven moottoriin, muuten mennään lepikkoon...
Kaikissa ratakilpa-autoissa on ilmansuodattimet, ei tule mieleen yhtään jossa ajettaisiin ilman. Jos kuitenkin päätät ajaa ilman, niin kannattaa tottua siihen että kaasua nostettaessa (aina kun mennään jarrutukseen) saattaa pikkukivet jumittaa kaasuläpän vähän auki. Pieni kaasupolkimen näpäytys tiputtaa kiven moottoriin, muuten mennään lepikkoon...
-
- Locost Finland ry:n puheenjohtaja
- Posts: 3065
- Joined: 13 Feb 2007, 22:10
- Location: Jämsä
Joo olet varmaan oikeilla jäljillä. Eli ilman RAMia kotelossa on monesti pieni alipaine joka osaltaan auttaa imemään bensaa kurkkuihin. Tämä alipaine ei ehkä vaikuttaisi (?) jos uimurikammiossakin olisi sama paine.KakeK wrote:Eikös vanha R1 ole ilman patopainetta eli letkut roikkuu jossain koneen päällä ja patopaineistetus kotelos letkut koteloon
(Tää kotelon alipaineen puuttuminen juuri johtaa siihen että kaasari R1:set toimii huonosti ja seokset on päin p:tä. Ruiskut sen sijaan toimii hyvin kun suuttimet painaa bensat koneeseen eikä välitä mistään).
RAMilla eli patopaineella suodatinkoteloon tulisikin sitten suoran päässä ylipaine. Jos uimurikammioon ei johdettaisi samaa ylipainetta, joutuisi bensa "kulkemaan painetta vastaan".
...Aika vaikea varmaan yhdistää nuo molemmat toiminnot.