Page 1 of 1

Painonlaskenta

Posted: 18 Sep 2008, 09:01
by tumpelo
pitäskö ton toisaalla olevassa linkissä olevan ekselin tehdä jotain? Mikä on ARB?

Tuomo

Re: Painonlaskenta

Posted: 18 Sep 2008, 11:07
by multanen
tumpelo wrote:Mikä on ARB?

Tuomo
Jos liittyy jousitukseen niin ARB on varmaan lyhenne Anti-Roll-Bar:ista eli kallistuksenvakaaja.

Posted: 18 Sep 2008, 12:29
by tumpelo
naturel. Maasturimiehelle tuli ihan muuta mieleen :)

Posted: 18 Sep 2008, 14:23
by hege
Toi excel on vaan pohjana kun sitä täytetään. Se ei siis laske mitään itse. Kyseisen paperilappun mukaanottoa kisoihin suositellaan. Mulla on laskeva excel jossain, mut nykyään sen käyttö ei oo enää tarpeellista kun konevaihtoehtoja on vaan yks ;)

Mikäli tarviit laskevan excelin niin ilmottele, voin laittaa sen tulemaan kunhan löydän.

Posted: 18 Sep 2008, 15:21
by tumpelo
Nääh, sitä tartte. Kunhan ajttelin kokeilla muutamia juttuja. Nääs joka kerta kun olen jollekkin koneelle jotain laskenut niin väärin menee. Mun matikka ei kertakaikkiaan riitä noiden sääntöjen ymmärtämiseen siltäosin.

Mutta siis eikö niin että ajoituksen säädöllä oleva 16v 2,0 vakiopuristuksin, nokin ja venttiilein menee sääntöön? Kö? Ellei ilmoiteta yli 200 heppaa vakiona? Ja ajoiotuksen poistolla ei tule painolisää.

vakioruiskua (siis 1 orig läppärunko jne) saa ohjata miten haluaa kunhan on orkkis boxi (vai tarviiko, miten järjestelmä tulkitaan)? Välissä voi olla lastukotelo tyyliin power commander? Ja sytyts on siitä huolimatta täysin vapaako?

Vähän väärässä topicissa, ehkä. Haitannekko tuo.

Säätäjä-ässä

Tuomo

Posted: 19 Sep 2008, 21:25
by hege
Tosta on esimerkki säännöissä.
1) 2,0 litran moottori, 16 venttiiliä, vakio puristus (-10 %), vakio nokka-akseli (-10 %), vakio venttiilit (-10 %). 2 x 125 – 30 % = 175 hv x 3 (kg) = 525 + 80 (kulj.) = 605 kg.
Mutta jos valmistajan ilmoittama teho on yli tuon laskennallisen (tässä tapauksessa 175hv), niin valmistajan teho on se mitä käytetään laskuissa.

Säännöissä on vaan maininta "chip" virityksestä, en tiedä meneekö power commander tämän samaan syssyyn. Monesti se on edullisempaa kuin auton oman boksin uudelleenohjelmointi, mut en tiedä onko se sallittua. En oo miettinyt tota sytkäpuolta tai tutkinut mitä muut käyttää, kun meillä ei oo autonmoottoria.

Eiköhän Markku tai joku muu autonmoottorinen anna tarkempaa ohjeistusta kun kerkeää.

Posted: 30 Sep 2008, 14:43
by hege
Soittelin Markulle asiasta.

Chip virityksellä tarkoitetaan että moottoria ohjataan uudelleenohjelmoinnin jälkeen vakio boksilla. Lisäboksit (kuten powercommander) on sallittu, kunhan ne eivät suoraan ohjaa moottoria.

Sytytysjärjestelmää saa vapaasti muuttaa, mutta ton säännön tarkoituksena ei ole että laitetaan joku ulkoinen boksi ohjaamaan sytkää (Esim. MoTeC). Ymmärtääkseni saat vaihtaa elektronisen sytkänohjauksen jakajaan, mutta kun mennään muuttamaan sytkänohjausta niin kannattaa toimia lajin hengen mukaisesti, muuten tulee varmaan sanomista.

Posted: 30 Sep 2008, 21:22
by pasi.t
:?: eli toi tarkoittaa suomeksi mitä. ite en ymmärrä sähköistä mitään. onko niin, että esim vpvsuorasytkä on kielletty. ( varmaan tyhmä kysymys)

Posted: 30 Sep 2008, 21:49
by markku
sytytys vapaa. jakajan saa vaihtaa suorasyttyyn. ruiskuboxin kanssa tietysti hankalampi toteuttaa.