eikö auto ole takapainoinen kuskin kanssa.. Jos pääset lähelle 50/50 niin siitä on hyvä lähtökohta aloittaa
Sitä taka painoisempi niin parempi vetopito.
Esim. Formula Fordin kok. paino kusin kanssa oli 530kg. Etupää painoi 230 ja takapää 300.. Tietenkin 3 tie iskareilla saa paljon pitoa! Mutta koncepti on vähän eri
Johan Svahn Motorsport -> johansvahn.com
FIA Spec. Triumph TR4 Historic Racer
voihansitä verrata lekan heittoon jos sitä heittää kuin lekaa mutta jos lekaakin vie varovasti niin ei lekakaan tee pahaa jälkeä "vissiinkään" ainakin mopo auton kokeilun jälkeen oma auto tuntui panssariautolta joten "vasara vasten lekaa" ja kyllä näyttää että lekallakin vielä pärjäs???!!!
pienen punnituksen jälkeen takapainoa kymmeniä prosentteja takana. no onneksi vielä pystyy painottamaan mutta näyttäis että akselipainot helppo saada samoihin edessä ja takana esim. 40/60. siis ylitehoisella mopokoneella....
Tai locost tyyliin:
Nostamalla auto poikittaisella tangolla. Sitten kun etu ja takapää nousee ilmaan niin painopiste on löytynyt. Renkaiden ulosjouston kun rajoittaa kuormaliinoilla niin ei tarvi nostaa juuri ollenkaan että saa auton ilmaan.
Mitta etuakselistolta tasapainopisteeseen jaetaan akselivälillä, esim. 1350/2250=0.6 (60% painojako takana), niin painojako on 40/60.
Kuinkas painojakauma kunhan paino vain on mahdollisimman keskellä massakeskipistettä. Onko mitään järkeä siirtää esim. konetta eteenpäiäin prosentin takia jos massa on kauempana keskiötä? Mitä ite oon opiskelluu nii kaikki roina keskelle runkoa..
Mulle on kai kerrottu ihan jotain muuta. Painopiste ensin kohdilleen, sitten voi alkaa hienosäätää hitausmomenttia. Mutkanopeuteen vaikuttaa enemmän miten renkaat tekevät mutkassa työtä (painopiste väärässä kohtaa), verrattuna miten nopeasti auto alkaa kehittämään sivuttaisvoimaa.
Meillä nyt MP-kone niin takana kuin voi olla, eli nyt magneetto on juuri ja juuri konehuoneen puolella kun ottaa kopan irti. Kone tulee siirtymään kymmeniä senttejä eteenpäin enskaudeksi.
taitaa olla viimesintä muotia nyt hilata sekä auton että mopon koneita etteenpäin
mun ei tarvi säätää mitään hitausmomenttia kohdilleen,mulle riittää kunhan "nopeusmomentti" on parempi kuin muilla