Page 1 of 1

Sammuttimen kiinnitys

Posted: 26 Oct 2008, 09:58
by Dohc4x4
Lainaus AKK:n tiedotteesta 5/2008 :

7.1 Tärkeimpiä sääntömuutoksia vuodelle 2009

"Sammutinpullot on kiinnitettävä vähintään kahdella metallipannalla. Käsisammuttimen tarkastusväliksi tulee yksi vuosi."

Posted: 26 Oct 2008, 11:08
by Mika Hirvonen
Sinänsä aika outoa, että AKK ottaa säännöissään mitään kantaa sammuttimien tarkastusväliin, koska se on jo lakipykälissä aika tarkasti määritelty. Toi yksi vuosihan on ehdoton maksimi tarkastusvälille jos sammuttinta säilytetään esim ulkotiloissa. Tarkastaja voi määritellä tarkastusväliksi vaikka puoli vuotta, jos kokee, että olosuhteet sen vaativat.
Noh... käytännössähän se on toi vuoden leima, mutta periaatteessä vähän outoa.

Posted: 26 Oct 2008, 12:04
by Johan Svahn
miten on jos käyttää järjestelmää? Sehän ei ole käsisammutin.. :roll:

Posted: 26 Oct 2008, 20:27
by Mika Hirvonen
Täytyy myöntää, että en tiedä kilpa-autoissa käytettävista kiinteistä järjestelmistä mitään. Paineastia määräykset tietenkin pätee niihinkin, mutta niiden tarkastuksista mulla ei ole tietoa. Täytyykin yrittää selvittää ihan mielenkiinnosta.
Multahan löytyy luvat käsisammuttimiin ja kiinteisiin kaasusammutus järjestelmiin... ihan tiedoksi kaikille vaan jos joku sen alan systeemejä tarvitsee.

Posted: 26 Oct 2008, 20:47
by Dohc4x4
Sammuttimista en mitään tiedä, mutta luulisin että kiinteä sammutusjärjestelmä olis hyvä tarkastaa joka vuosi .Samat asiat ku käsisammuttimesta-> painetta pullos ja ettei se jauhe ole kivettyny yhdeksi paakuksi.
Vai onko kiinteässä järjestelmäs haloni tai vast, kaasu ?

Posted: 26 Oct 2008, 21:07
by Mika Hirvonen
AFFF vaahto näyttää aika yleiseltä.

Posted: 27 Oct 2008, 08:46
by tumpelo
Moro Mika,

heitäppäs ehdotus Locost mallisesta kiinteästä järjestelmästä. Vois olla ihan asiaa jos hinta ja paino ei karkaa vallan käsistä...

TVenesysteemeistä voitas jutella sitten muuten, ei oo sopivaa kiinteetä löytynyt ainakaa Tampereelta.

Tuomo
0504069691

Posted: 27 Oct 2008, 10:53
by Mika Hirvonen
Itsekkin juuri yritän selvittää mikä systeemi olisi järkevä kisakäyttöön. Listaa FIAn hyväksymistä järjestelmistä löytyy -> http://www.fia.com/resources/documents/ ... system.pdf
Tärkeää olisi tietenkin että systeemille löytyy luotettava edustaja Suomesta, jotta noi tarkastukset ja uudelleen täytöt onnistuu nopeasti.

Veneeseen suosittelisin hiilidioksidia. Säiliökoko on pieni ja sammutekkin on edullinen muihin kaasujärjestelmiin verrattuna. Kaasujärjestelmien etuhan on, että ne ei sotke niinkuin vaahto ja jauhe.
Meiltä löytyy työkalut oikean sammutemäärän ja suutinkokojen määrittämiseen. Soittele jos haluat lisää tietoa.

Posted: 27 Oct 2008, 14:07
by Mika Hirvonen
Sen verran vielä noista FIA hyväksytyistä kiinteistä järjestelmistä... Järjestelmät pitää tarkistaa kahden vuoden välein, joko valmistajan tai valmistajan hyväksymän edustajan toimesta. Tarkastuksen yhteydessä säiliöt tarkastetaan, koeponnistetaan ja sammute uusitaan sekä tiivisteet vaihdetaan. Lisäksi suuttimetkin pitäisi tarkastaa.
Valtaosassa FIA-hyväksytyissä järjestelmissä käytetään kalvovaahtoa sammuteena. Sammutevaahtojen ongelmana on, että ne vanhevat, jolloin niiden sammuteteho heikkenee tai ajan myötä toiminta loppuu kokonaan. Näyttäisi lisäksi siltä, että vanhentunut neste myös syövyttää sammutesäiliöitä.

Jos puhutaan tavallisista nestesammuttimista, niini Suomen asetusten mukaisesti nestesammuttimet tulee huoltaa vähintään viiden vuoden välein.

Eli yhteenvetona:

-tavallinen jauhesammutin tarkastetaan kisakäytössä/asuntovaunussa/veneessä jne. vuoden välein ja huolletaan 10 vuoden välein tai käytön jälkeen. Tarkastuksia ja huoltoja saa tehdä kaikki hyväksytyt käsisammutinliikkeet. TUKESIN (www.tukes.fi) sivuilta löytyy lista hyväksytyistä liikkeistä.

-nestesammutin tarkastetaan kuten jauhesammutin, mutta huolto pitää tehdä vähintään viiden vuoden välein.

-FIA-hyväksytyt järjestelmät tarkastetaan ja huolletaan kahden vuoden välein. Huoltoja saa suorittaa vain laitteiden valmistajien hyväksymät likkeet. FIAn sivuilta (www.fia.com) löytyy lista hyväksytyistä kiinteistä sammutusjärjestelmistä.