moottori pyörän laatikko
Moderators: Mika Hirvonen, Tomi Jutila, Antti Tuomainen
jos nyt olen oikein ymmärtänyt niin norjassa mopon koneisilla autoilla on ollut vaikeuksia nopeilla radoilla. loppuu teho huippunopeuksissa . joten tuo lyhyempi välitys voi olla hyväksikin. söherö radoilla taas on ollut mopon koneinen etulyönti asemassa. harmi vaan kun suomessa ei ole alle minuutin mikki hiiri syheröitä.
linkkejä norjalaisten ratojen sivuille:
Vålerbanan, 2,3 km
http://www.vaalerbanen.no/helebanen.htm
Rudskogen 1,9 km
http://www.rudskogen.no/com/asp/sider.a ... 3&sideID=0
Jyllandsringen 2,3 km
http://jr.kundeklub.net/default.asp?id=2044
Vålerbanan, 2,3 km
http://www.vaalerbanen.no/helebanen.htm
Rudskogen 1,9 km
http://www.rudskogen.no/com/asp/sider.a ... 3&sideID=0
Jyllandsringen 2,3 km
http://jr.kundeklub.net/default.asp?id=2044
-
- Site Admin
- Posts: 624
- Joined: 16 Jun 2006, 07:59
- Location: Pietarsaari
- Contact:
tässä pohjoismaiden hienoin rata, Norjan Mo I Ranassa!
http://www.acr.no/teknisk_ny.html
http://www.etracksonline.co.uk/Europe/N ... ircle.html
Esim. korkeusero!! 31 metriä
Tämä rata eli ole mikään Alastaro..
http://www.acr.no/teknisk_ny.html
http://www.etracksonline.co.uk/Europe/N ... ircle.html
Esim. korkeusero!! 31 metriä
Tämä rata eli ole mikään Alastaro..
Johan Svahn Motorsport -> johansvahn.com
FIA Spec. Triumph TR4 Historic Racer
FIA Spec. Triumph TR4 Historic Racer
3.9 välityksellä kiihtyy aikapaljon kivemmin kurvista ulos. 3.5 välityksellä ei tunnu oikein kiihtyvän mutta suoran lopussa kun mulla menee rajoittajalle niin tomi jättää aikalailla. kiihtyvyyteen vaikuttaa juuri niinkun laskelmien mukaan pitäiskin. mulle riittää tuo 3.9 välitys nyt kun uudemman mallin boxilla kiertää 11750. vanhan mallisella ei kiertänyt edes 11000. tuli kulkua kivasti lisää .
oikein viisas kun olis niin olis kaksi eri perä välitystä eri radoille. joku 3.7 ja 3.9 olis hyvät. 3.5 on minusta liian harva kun ei kiihdy kunnolla kurvista ulos. ahveniston jälkeen ollaan taas viisaampia .
oikein viisas kun olis niin olis kaksi eri perä välitystä eri radoille. joku 3.7 ja 3.9 olis hyvät. 3.5 on minusta liian harva kun ei kiihdy kunnolla kurvista ulos. ahveniston jälkeen ollaan taas viisaampia .
-
- Locost Finland ry:n puheenjohtaja
- Posts: 3065
- Joined: 13 Feb 2007, 22:10
- Location: Jämsä
PMC wrote:Varmistin koneen sisäisen välityksen ja tarkka lukema oli 1,581. Alla korjatut nopeudet;
Moottori R1 1998-2003 tai FZS1000 2001-2005, kierrokset 12000 rpm
Välitys 3.54
ratio Speed km/h
1st 2,5 95,04
2nd 1,84 128,99
3rd 1,5 158,4
4th 1,33 178,24
5th 1,2 198
6th 1,12 213,09
Välitys 3.9
1st 2,5 86,27
2nd 1,84 117,08
3rd 1,5 143,78
4th 1,33 161,79
5th 1,2 179,72
6th 1,12 193,42
faktaa kemorasta syksyllä -08
-moottori R1-00 ja uudemman mallin cdi
-205-13 rengas
-3.89 ford enkku
-12000 kierrosta
=184km/h navikaattoriin,rajoitinta vasten paukuttaa 150m taulusta ettepäin.
-
- Locost Finland ry:n puheenjohtaja
- Posts: 3065
- Joined: 13 Feb 2007, 22:10
- Location: Jämsä
Juurikin tätä yritin kysellä tuolla toisessa topikissa. Eli "täysillä vetäminen" pitäisi tarkoittaa suurimman tehon kierroslukua eikä kierrosluvun rajoitinta. Paitsi jos ne on sama asia... Mutta veikkaan ettei ole? Jonkun pitäisi vilauttaa locostina tehokäyrää tai muuten arvoja.Tomi wrote:tuumailtiin perävälityshommaa markun kans ja todettiin että norskit ei vedä kutosella täysiä missään eli jättävät tod.näk. kutosen käyttämättä kokonaan
Eli suurimmalla vaihteella teho voi loppua jo esim. 10500 kierroksilla ja siitä eteenpäin on jo alamäkeä. Pitemmällä välityksellä huiput tulee tasan suurimman tehon kohdalla. Tämä on siis se todellinen huippunopeus eikä liian lyhyestä välityksestä johtuva.
Sitten on vielä toinen juttu että huippunopeuden kannalta liian tiheä perä voisi kuitenkin olla nopeampi koko kierros huomioiden.
-
- Site Admin
- Posts: 624
- Joined: 16 Jun 2006, 07:59
- Location: Pietarsaari
- Contact:
-
- Locost Finland ry:n puheenjohtaja
- Posts: 3065
- Joined: 13 Feb 2007, 22:10
- Location: Jämsä
Johan Svahn wrote:pitäkää tätä mielessä kun suunnittelette välitys hommaa.. Miten pääsette ohi suoralla imusta jos kierrokset ovat huipussa 250m ennen jarrutusta?
juuri näin,kun ajettiin perjantaina jarkon kanssa "kilpaa" kemoran pitkällä suoralla pääsin käväseen rinnalla mutta sitten loppu välitys ja ohitus jäi siihen.ei pysty tarjoon ohi kun rupesi hakkaaan rajoitinta vasten.
omaa välitystä aion muuttaa vain hitusen jottei tule takkiin sitten radan muulla osuudella.
Re: moottori pyörän laatikko
Miten tuo teoreettisen nopeuden laskukaava menee?
Jotenki näin, mutta minten?
Renkaan halkaisia * ensiövälitys * vaihteen väitys suhde * toisioveto (peränvälitys) * kierrosluku / 60000
Jotenki näin, mutta minten?
Renkaan halkaisia * ensiövälitys * vaihteen väitys suhde * toisioveto (peränvälitys) * kierrosluku / 60000
Re: moottori pyörän laatikko
Jos tää on Moottoripyöränkone ja mallia R1 niin kannattaa käyttää laskuria: http://yzf-r1forum.net/speedcalc/index.html
Takarattaiksi esim. 39:10 niin saa perävälitykseksi 3.9. ja renkaan halkaisijaksi vaikka 574mm (205/60R13) R1 välitykset saa valikosta suoraan kuin myös ensiövälityksen.
Tähän hätään väittäisin että toi sun kaava on ihan ok, renkaan halkaisijan tilalle vaan renkaan piiri tai sitten muutat ton 60000 -> 19100
Takarattaiksi esim. 39:10 niin saa perävälitykseksi 3.9. ja renkaan halkaisijaksi vaikka 574mm (205/60R13) R1 välitykset saa valikosta suoraan kuin myös ensiövälityksen.
Tähän hätään väittäisin että toi sun kaava on ihan ok, renkaan halkaisijan tilalle vaan renkaan piiri tai sitten muutat ton 60000 -> 19100