Page 1 of 3

moottori pyörän laatikko

Posted: 19 Sep 2006, 19:02
by markku
mikähän on suurimman vaihteen välitys mopon laatikossa? meneekö taka akseli vaihtoon kun ladan siltaan taitaa harvin välitys olla 3,9. no mikä koneessa voitetaan painossa hävitään perän vaihdossa(volvon perä 25kg) :oops: mutta välityksiä löytyy :lol: .

Posted: 19 Sep 2006, 20:53
by PMC
Yamaha R1/FZS moottoreissa kuutos vaihteen välitys on 1.12, mutta kampiakselin ja laatikon välillä on vielä 1.5 välitys. Eli oikeasti kuutosen välitys on 1.68. Vastaavasti ykkösen välitys samalla kaavalla (2.5x1.5) on 3.75. Pitää vielä muistaa, että noissa moottoreissa rajoitin on asetettu 12000rpm tasolle. Oma auto 3.54 perävälityksellä ottaa seuraavat nopeudet eri vaihteilla (kierroksilla 12000rpm):

1st 2,5 100,17 km/h
2nd 1,84 135,96 km/h
3rd 1,5 166,95 km/h
4th 1,33 187,87 km/h
5th 1,2 208,69 km/h
6th 1,12 224,6 km/h

Vastaavasti perävälityksellä 3.9 nopeudet olisi:

1st 90,93 km/h
2nd 123,41 km/h
3rd 151,54 km/h
4th 170,53 km/h
5th 189,43 km/h
6th 203,87 km/h

Terveisin,
Jani

Posted: 19 Sep 2006, 21:15
by markku
nöyrimmät kiitokseni hyvästä ja tyhjentävästä vastauksesta :wink: jälleen kerran. nuo nopeudet riittää mulle :shock:. pelottaa kuitenkin jos täysiä ajaa. sulla kulkee 5vaihteella kovempaa kun mulla 6 vaihteella joten suoralla ohi iloisesti vilkuttaen :lol: . en millään viittis vaihtaa perää kun on ladan paikalleen sovitettuna :oops: täytyy hommata 3,9 :arrow: 5,1 tilalle.

tosin eihän nykyinen laskettu ole kun 195km(8000kierrosta) :roll: .

Posted: 19 Sep 2006, 22:03
by PMC
Oma välitys on valittu pelkästään Team Njos suosituksesta. Suomen radoilla ei tarvitse kuutos vaihdetta ollenkaan? Käsitin, että huippunopeuden takia välitys ei tarvitse olla noin harva, mutta sillä saadaan vaihdevälit hieman pitemmiksi. Moottorin paras taistelualue on 6500-11800 rpm, joten radan hitailla osilla ei tarvitse vaihtaa montaakaan kertaa. Esim. kakkos vaihde vetää 65km/h - 135km/h välisellä alueella. Vääntö on huipussaan 4000-10000 rpm välisellä alueella. Yli 11700rpm ei kannata kierrättää, koska teho tippuu sen jälkeen nopeasti.

Suurin ongelma sinulla Markku tulee olemaan vasemmanpuoleinen ohjaus. Suurin osa moottoripyörän moottorin painosta tulee vasemmalle puolelle. Jos ohjaus on vesemmalla, niin autoa on vaikea saada balanssiin. Myös ohjausakselille on vasemmalla melko vähän tilaa.

Posted: 01 Oct 2006, 18:07
by PMC
Varmistin koneen sisäisen välityksen ja tarkka lukema oli 1,581. Alla korjatut nopeudet;

Moottori R1 1998-2003 tai FZS1000 2001-2005, kierrokset 12000 rpm
Välitys 3.54
ratio Speed km/h
1st 2,5 95,04
2nd 1,84 128,99
3rd 1,5 158,4
4th 1,33 178,24
5th 1,2 198
6th 1,12 213,09

Välitys 3.9
1st 2,5 86,27
2nd 1,84 117,08
3rd 1,5 143,78
4th 1,33 161,79
5th 1,2 179,72
6th 1,12 193,42

Posted: 01 Oct 2006, 19:03
by asassi
Moi!

Mikäs säännöissä on tilanne suorakytkentävaihteistojen suhteen? Yllä olevan perusteella, jos auton moottorin perässä ei saa käyttää mielekkäillä välityssuhteilla olevaa vaihteistoa, on kärkisijoista ehkä vaikea ajaa vakiovälitteisillä auton vaihteistoilla. Tällöin mp-koneiset locostit saa selvää etumatkaa, kun hyvin tiedetään kokonaisvälityssuhteen merkitys auton suorituskykyyn. Ajatellaan, että auton moottorin perässä olisi suorakytkentä välityksillä

1. 2.337
2. 1.681
3. 1.355
4. 1.163
5. 1.000

ja tasauspyörästöllä 4.11. Nopeasti laskettuja nopeuksia ( renkaan d=0,55m):

1. 70 km/h (6500 kierr)
2. 98 km/h (6000 kierr)
3. 112 km/h (--"--)
4. 130 km/h (--"--)
5. 152 km/h (--"--)

Vauhtia lisää 3.93 perävälityksellä. Voisimme odottaa erilaista kiihtyvyyttä myös auton moottorisissa locosteissa. Tämä mielestäni olisi reilua. Vai miten?

t, Ari

Posted: 01 Oct 2006, 20:45
by markku
olen tähän asti ajanut volvon vakio 5v askilla. 1v jää ajossa pois mutta muut vaihteet käy tosi hyvin ei notkahtele missään välissä. perä 5.1 välityksellä. ei tällä ihan jalkoihin ole jäänyt :lol:. huippu 195.

jos laitan hyllyssä olevan suorakytkennän 1v on 2.09 ja 4v 1.00. silloin peräksi tulee 4.3 todennäköisesti. huippu 196.


paljonko vaikuttaa kierros aikoihin? koneen teho alue 4500-8500. taitaa kaikki käytössä olevat koneet kiertää sen 8000.

eipä silti voidaan se suorakytketä laittaa kiinni locostiinkin :wink:.

Posted: 01 Oct 2006, 20:49
by pasi.t
8) onhan noita välitettyjä synkronoituja laatikkojakin olemassa. tietääkö kukaan synkattujen laatikkojen tekijää????olis halu muuttaa1, 2, 3 :?:

Posted: 01 Oct 2006, 20:52
by markku
kai niiltä virolaisilta löytyy synkkalaatikon osiakin jos tekevät suorakytkentöjäkin :lol:. mites rintaluoma, lampola tai rs auto?

Posted: 02 Oct 2006, 21:59
by pasi.t
:arrow: rintaluomasta on itelläkin kokemuksia, en vain tiedä vieläkö arvi tekee laatikoita. :?:

Posted: 04 Oct 2006, 09:48
by asassi
Moi!

Noista synkronoidun laatikon välityksistä kannattaa kysyä Lampolan Markulta eli KL-koneistus Lammi sekä rallysystems Timo Kittelä Kellokoski. Molempien yhteystiedot löytyvät yrityshakamistoista. Varmasti löytyy muitakin. Mistä vaihteistosta mahtaa olla kysymys? Kittelä ainakin tekee volvon M47 kuoriin välityksiä/suorakytkentää.

t, Ari

Posted: 04 Oct 2006, 16:59
by markku
jossei tilanne ole muuttunut niin kittelä vain myy välityksiä. ainakin aikaisemmin myi ruottalaisen välityksiä :lol:. sf-pyörä pirkkalassa tekee moniin laatikoihin välityksiä. myös niitä kuuluisia volvon crossilaatikoita :shock:.

Posted: 05 Oct 2006, 20:32
by pasi.t
kysymys on toyota carinan laatikista oliko se k-50 vai t-50

Posted: 08 Dec 2006, 16:28
by markku
mitenkähän noi nopeudet muuttuu jos käyttää 15" renkaita takana? 195/55-15 ja 205/50-15. nousis vain takarengas kulut puolella :? ja kun en meinannu saada 13" renkaitakaan mahtumaan lokasuojiin veltolla takapään alustalla. sade kelille meinasin ostaa 185/60-13" renkaat eteen.

Posted: 27 Dec 2006, 00:42
by hege
ite sain R1 koneella ja 3.9 perällä huipuksi 13" 205/60 renkailla
190 km/h
vastaavasti 15" 195/55 ja 205/50
196 ja 193 km/h

Saa noilla isommilla muutaman kilsan puristettua lisää, mutta ei mitään radikaalia.

(en kyseenalaista PMC:n laskuja, mulla noi välitykset nopeasti heitettynä ja suunnilleen, tästä vaan näkee eron noiden eri renkaiden suhteen)