Page 1 of 2

JH 7?? FIN

Posted: 03 Feb 2009, 14:23
by M200
Lienee aika tulla ulos kaapista tämän projektin kanssa.

Kuljettajan nimi: Jukka Hankonen
Ikä: niin paljon että pitäis ymmärtää lopettaa nämä konhotukset jo

Speksit:

Rungontekijä: Kellosalo
Moottori : BMW M10B20
Taka-akseli: Volvo 1030 välitys 4,88
Lukko: Kitkalukko
Kardaani: Volvo/BMW
Vaihteisto: Sport Getrag
Pakki: tietysti
Jäähdyttäjä: BMW
Rattiputki: Ford Sierra/Escort MK3
Jarrut: Wilwood
Iskarit: GAZ 1.9".
Muuta: Runko lienee lähtenyt Kellosaloilta Tampereen seudulle josta se hieman jalostuneena siirtyi Seinäjoelle josta se aika pikaisesti siirtyi Isoonkyröön.


Projekti aloitettu syksyllä 2008 ja auto on tarkoitus saada testiin kesällä 2019.

Kuvia tulossa.

Re: JH 7?? FIN

Posted: 03 Feb 2009, 20:29
by Mika Hirvonen
Hienoa, että uusia projekteja on käynnissä!

Re: JH 7?? FIN

Posted: 05 Feb 2009, 21:27
by M200

Re: JH 7?? FIN

Posted: 07 Feb 2009, 23:57
by Dohc4x4
hieno kuva siitä "M" Koneesta.
Laitatko mittoja siitä lumikko syyläristä.

Re: JH 7?? FIN

Posted: 09 Feb 2009, 19:38
by M200
Puoli vakavissaan tuota M oottoria suunnittelin, mutta ei se sopinut tuonne keulaan millään.

Lumikon syyläri on mitoiltaan:

Korkeus 495mm(korkkiin asti)
Leveys 435mm
Paksuus 65mm

Eli aika iso möhkälehän tuo on. Pojat ovat käyttäneet näitä F-ryhmän Escorteissa hyvällä menestyksellä.

En nyt ole aivan varma saako keulakappaleeseen tehdä reikää isoa jäähdytintä varten koska ainakin säännöissä reikien teko kielletään mutta sivulla 6 Sääntökeskustelua tuleville kausille (2009-) viestiketjussa Teemun kysymykseen Hege vastasi 2. tammikuuta näin:

TAI kirjoitti:
Jäähdyttimestä oli puhetta myös kokouksessa, niissä tapauksissa missä on suuri jäähdytin sai nokkapalan alle tehdä kotelon että sai mahtumaan, ehtona oli ettei ole ilmareikiä. Onko tarpeen olla eritelty sääntöihin ?


Oishan toi ihan hyvä lisätä että toikin tieto löytyisi säännöistä.

Eli toi kohta menis jotenkin näin:
Mikäli käytössä on suuri jäähdytin, saa nokkapalan alle tehdä kotelon että jäähdytin mahtuu korirakenteen sisälle.

Tilan kannalta jäähdytintä koskevaan osioon mahtuis vielä paljon muutakin


Jäikö tämä tarkennus pois vahingossa vai eikö niitä reikiä sitten tehdä?

Re: JH 7?? FIN

Posted: 09 Feb 2009, 23:51
by hege
M200 wrote:Jäikö tämä tarkennus pois vahingossa vai eikö niitä reikiä sitten tehdä?
Moro

Mitä oon noita sääntöjä kirjannut niin niissä lukee seuraavasti:
6.1.3 Jäähdytysjärjestelmä
Jäähdyttäjä moottorin eteen. Muuten vapaa.
Mikäli käytössä on suurikokoinen jäähdytin, saa nokkapalan alle tehdä kotelon että jäähdytin mahtuu korirakenteen sisälle.


Vuosikokouksessa päätettiin ettei ylimääräisiä reikiä saa olla nokkakappaleessa.

Re: JH 7?? FIN

Posted: 10 Feb 2009, 10:59
by M200
hege wrote:
M200 wrote:Jäikö tämä tarkennus pois vahingossa vai eikö niitä reikiä sitten tehdä?
Moro

Mitä oon noita sääntöjä kirjannut niin niissä lukee seuraavasti:
6.1.3 Jäähdytysjärjestelmä
Jäähdyttäjä moottorin eteen. Muuten vapaa.
Mikäli käytössä on suurikokoinen jäähdytin, saa nokkapalan alle tehdä kotelon että jäähdytin mahtuu korirakenteen sisälle.


Vuosikokouksessa päätettiin ettei ylimääräisiä reikiä saa olla nokkakappaleessa.

No niin nyt on anteeksipyynnön paikka. Putkiaivona luin vain seuraavan kohdan enkä yhtään edemmäs:

Nokkakappaleena sallitaan vain nykyisin käytettävän näköinen. Nokkakappaleeseen ei saa tehdä ylimääräisiä reikiä tai ilmanohjaimia.

Re: JH 7?? FIN

Posted: 10 Feb 2009, 16:08
by hege
Njoo, mä ajattelin että toi on jäähdytintä koskeva poikkeus eikä nokkakappaletta koskeva. Mutta voi olla että ajattelin väärin. Se on varmaan paras laittaa tonne nokkakappaleeseen.

Re: JH 7?? FIN

Posted: 12 Feb 2009, 12:16
by asassi
Moro!

Onko sport getrag race välityksillä, perän välityksestä päätellen ilmeisesti on? Mitä lukkoa meinasit volvon perään? Tuollaista olen itse funtsinut: http://www.ringpinion.com/ProductDetail ... rodID=3062 eli torsenihan tuo on. Quaifelta taitaisi löytyä myös torsen, mutta hinta paljon kovempi. Koita nyt vielä, jos tuon M-koneen saisit mahtumaan, saataisi kunnon vääntöä locostiin :shock:

t, Ari

Re: JH 7?? FIN

Posted: 12 Feb 2009, 20:36
by Jari Kauttonen
Jos vakio sportti niin on suora vitonen.
Ei varmaan kannata paljoon näillä säännöillä haaskata aikaa saada tuota ///M:ää tuonne jos ei sitten haluu tehdä vaan itselleen ratalelua jolla ei saa ajaa kilpaa locostien kanssa :roll:

Re: JH 7?? FIN

Posted: 12 Feb 2009, 21:17
by asassi
Moro!

Getrag 265 Sport (race)

1. 2.337
2. 1.681
3. 1.355
4. 1.163
5. 1.000
R. 2.56

myös tämä laatikko on sport getrag ja vitonen on suora. Välitykset jotain aivan muuta kuin perus sport getragissa. Eikö tuo M-kone ole sallittujen koneiden listalla, vai miksi sitä ei kannattaisi laittaa?

t, Ari

Re: JH 7?? FIN

Posted: 12 Feb 2009, 21:31
by M200
asassi wrote:Moro!

Onko sport getrag race välityksillä, perän välityksestä päätellen ilmeisesti on? Mitä lukkoa meinasit volvon perään? Tuollaista olen itse funtsinut: http://www.ringpinion.com/ProductDetail ... rodID=3062 eli torsenihan tuo on. Quaifelta taitaisi löytyä myös torsen, mutta hinta paljon kovempi. Koita nyt vielä, jos tuon M-koneen saisit mahtumaan, saataisi kunnon vääntöä locostiin :shock:

t, Ari

Se on A-ryhmän E30 M3:n vanha laatikko ja välitykset on juurikin nuo. Vitonen ainoa sama välitys kuin vakio sportti getragissa.
Kitkalukkoa olen yritellyt kalastella mutta ei ole sattunut vielä eteen. Tuo jonka linkkasit näytti aika edulliselta, varastosaldo ei vain näyttänyt kovin lupaavalta.
Ei se M sinne sovi, yritetty on. Kaksilitraisena versiona S14B20 se sopisi sääntöihin mutta sitä on tehty alle 5000kpl. S14B23 taas on muutaman kymmenen kuutiota liian suuritilavuuksinen.

Re: JH 7?? FIN

Posted: 12 Feb 2009, 21:45
by asassi
Moro!

No nyt jos kerran on noin mahtava vaihteisto käytettävissä, niin sitten vaan eteen joku moderni 1.8-2.0L moniventtiilikone vaikka miltä valmistajalta. Varsin mehukas ja mielenkiintoinen paketti tulossa. Eikös sun tiheään perään kävisi tämä: http://www.ringpinion.com/ProductDetail ... rodID=5341

t, Ari

Re: JH 7?? FIN

Posted: 13 Feb 2009, 00:19
by Johan Svahn

Re: JH 7?? FIN

Posted: 13 Feb 2009, 09:32
by asassi
Aamuja!

Volvolandiassa on jonkun verran käyttäjien kokemuksia noista lockereista volvon perässä. Tilasivat jenkeistä jonkun valmistajan malleja. Kannattaa käydä lukemassa. Itse ymmärrän, että torsen tai kitkalukko olisi parempi vaihtari kuin lockeri locostiin. Danan kitkalukkoa on ilmeisesti vaikea nykyään saada.

t, Ari