Page 1 of 1

Vapaaehtoiset kardaanitunnelin diagonaalit.

Posted: 14 Mar 2009, 22:19
by mäkkäri
Säännöt, kuva 14. Jos ja kun laittaa noi diagonaalit niin täytyykö niitten olla noissa kuvan 14 väleissä? Vai saako ne olla noissa kahdessa taaimmassa välissä? Eli alkaen selkänojan tasalta kaks väliä eteenpäin. Osuis paremmin kardaanin kohdalle :D

Re: Vapaaehtoiset kardaanitunnelin diagonaalit.

Posted: 17 Mar 2009, 13:49
by Mika Hirvonen
Minä ymmärsin, että syyskokouksessa päätettiin sallia diagonaalituet kaikkiin kardaanitunnelin väleihin.
Mulla on 1,5mm teräslevy hitsattuna kuskin puolella. Tuntuu turvallisemmalta kuin diagonaalit+alumiini.

Re: Vapaaehtoiset kardaanitunnelin diagonaalit.

Posted: 17 Mar 2009, 22:14
by kippo
kyllä diakonaalit sallittiin eikä ollut mitään puhetta umpilevyistä. mullakin oli umpilevy kardaanin viimeisessä välissä mutta leikkasin pois koska säännöt ei sitä salli oli muuten aikamoinen jälki hämeenlinnan jälkeen levyssä kun katkes laipan pultit ja kardaanin laippa meinas lyödä persposkeen. ei kyllä ollut ihan samanlaisia kardaanin kehiä paikalla mitä säännöt määrää mutta oli kuitenkin jonkunjaiset kehät 30*5mm lattaa oli mutkalla. myös reisi diakonaali oli 25mm piti vaihtaa 20mm koska runkokuvissa niin sanotaan hällä väliä turvallisuus kun vaan on millilleen oikeat putket ja pellit oikeissa paikoissa :wink:

Re: Vapaaehtoiset kardaanitunnelin diagonaalit.

Posted: 18 Mar 2009, 17:16
by hege
Mä taas ymmärsin että diagonaalit saa vaan laittaa kahteen ekaan väliin ihan niinkuin kuvissa. Eli kirjan mukainen diagonaali keskiväliin ja etuväliin kanssa. Muistaakseni kysyin tästä asiasta tarkennusta kokouksessa.

Mulle ihan sama, en sitten tiie. Meillä umpilevy taaimmassa välissä ja kardaanitunneli muutenkin peltiä. Viimevuonna oli keskiosa alumiinia, nyt tulee kaikki levyt pellistä.

Re: Vapaaehtoiset kardaanitunnelin diagonaalit.

Posted: 18 Mar 2009, 18:51
by TAI
Kysyin tätä asiaa kokouksessa ja vastattiin ettei saa takimmaisessa välissä olla diagonaalia. Ja irti on otettu.
Eli mielestäni putket kuten sääntöjen kuvassa,

Teemu

Re: Vapaaehtoiset kardaanitunnelin diagonaalit.

Posted: 19 Mar 2009, 09:23
by pasi.t
:?: Jos nyt kaikki vaan muistais, niin etummainen lisättiin moottoripyöräkoneisten autojen vuoksi, koska niissä kardaani lähtee konehuoneesta. jos jalkojen suojana on pelkästään 0,5 mm alumiini pelti, niin voi olla ettei hirveästi ahista kardaanin vierailua sisätiloissa.

Re: Vapaaehtoiset kardaanitunnelin diagonaalit.

Posted: 22 Mar 2009, 21:04
by tumpelo
Eikös kardaanilenkille ollu minimimitta 5*50mm? jos laittaa 5*50 ja lisäksi esim 500*2mm reiden ja kepin väliin niin se kai on siltikin sallittu? Ainakin ruuvattuna irto-osana tunnelin sisäpuolella?

Vai tulkitaanko taas liikaa?

Tumpelo

Re: Vapaaehtoiset kardaanitunnelin diagonaalit.

Posted: 23 Mar 2009, 14:15
by hege
Mun mielestä toi on sääntöjen puitteissa ihan ok. Kunhan noi minimit täyttyy, eli kummassakin päässä on 50x5 lenkit niin saat vapaat kädet kardaanisuojan teon suhteen.

Monissa kiihdytysautoissa on tollanen ratkaisu, eli lenkit päissä ja teräslevyä ympärillä. Kardaani on kokonaan kardaanisuojan sisällä.

Toi on hyvä huomio Pasilta. Ennen vuosikokousta diagonaali oli sallittu vain kardaanitunnelin keskiosan sivuille.

Re: Vapaaehtoiset kardaanitunnelin diagonaalit.

Posted: 23 Mar 2009, 17:47
by Tomi Jutila
mä tein kartaanilenkin taakse 100x200x5 profiilista 50mm pätkällä,ah niin kevyt mutta varpisti pysyy vetokeppi sisällä.200mm mahtuu kardaanin joustoliike eikä keppi ota kiini mihkään.

Re: Vapaaehtoiset kardaanitunnelin diagonaalit.

Posted: 24 Mar 2009, 17:30
by tumpelo
Perskules Tomi, tuopa ei olekkaan vielä tullut mieleen.

T

Re: Vapaaehtoiset kardaanitunnelin diagonaalit.

Posted: 25 Mar 2009, 19:13
by pasi.t
:?: ja mää taas leikkasin pois lonkan kohalta olevan suojan. niin sitä sääntöjä tulkitaan eri lailla.( vaihtolonkan arvo n. 180000€ )

Re: Vapaaehtoiset kardaanitunnelin diagonaalit.

Posted: 25 Mar 2009, 20:40
by Tomi Jutila
saiskohan ton vaihtolonkan hinnan halutessaan rahana vakuutusyhtiöltä 8)

Re: Vapaaehtoiset kardaanitunnelin diagonaalit.

Posted: 26 Mar 2009, 14:57
by hege
Tollaset kardaanilenkit kummassakin päässä ei hirveesti auta jos kardaani hajoaa putken keskeltä tai keskilaakerin kohdalta. Oon nähny pro stock kilpurin kardaanisuojan kardaanirikon jälkeen. Näyttin kuin sisällä oltais räjäytetty sirpalekranaatti. Siinä koko kardaanin ympärillä oli teräspellistä tehty suoja, jonka joka nivelen kohdilla oli vahvistelenkki.