710 FIN

Esittele oma Locost

Moderators: Mika Hirvonen, Tomi Jutila, Antti Tuomainen

Mika Hirvonen
Site Admin
Site Admin
Posts: 1751
Joined: 11 Sep 2006, 16:54
Location: Espoo
Contact:

Re: 710 FIN

Post by Mika Hirvonen »

Mulla kaikki pellit 1,5mm puolikovaa paitsi takakontti, joka on 1,25mm. Jos nyt vääntäisin konepellin ja takakontin, niin valitsisin ohuemman pellin.
Mika Hirvonen
050-5221976
mhlocost.blogspot.com
hege
Ron Champion
Ron Champion
Posts: 576
Joined: 03 Sep 2006, 19:56
Location: Helsinki
Contact:

Re: 710 FIN

Post by hege »

RSVmake wrote:Kiitoksia, kysellään tuolta Halomalta.

Minkä paksuisesta ootte tehneet noita paneleita? Alastarolla kyselinkin mut en enää muista oliko se 1mm vai 1.5mm... :?: Tietty 1mm helpommin taivuteltavissa :roll:
Meillä 2mm kyljet ja takakontti toisessa 1,5mm ja toisessa 1mm. 1mm hinnat alkaen alumiini on sata kertaa helpompaa vääntää kuin 1,5mm merialumiini. Selkänojapelti on kummassakin 1,5mm..

Kardaanitunnelit ja tulipellit on meillä terästä.


Toi sun runkos vähän arvelluttaa... :? Sori kun vasta näin myöhään tajuan tän keskustelun.
RSVmake wrote:Jotta homma etenis niin mikä on virallinen Locost kanta tolle tunnelin etuosalle kun se on mulla korotettu tuosta etupäästä, eikä putket lähde heti viistosti alaspäin niin kuin yleensä :?: Käsittääkseni tunnelia sais tekniikan mukaan hieman muutella. Eli jätänkö tunnelin etupään tolleen vai tuleeko hylky katsastuksessa :?: http://kuvablogi.com/nayta/2295317/
Tossa on alunperin ollut se kallis pakkisysteemi murkula vissiin sille haettu lisää tilaa...
Kyseinen kuva on ok.

Mutta kardaanitunneli kuvassa http://kuvablogi.com/nayta/2263269/ näyttää erilaiselta kuin säännöissä oleva piirros Kuva 14. http://www.locostfinland.com/regler2009 ... ild-14.gif
Sulla on kardaanitunnelin sivuissa kolme diagonaalia samalla matkalla kuin piirrustuksissa ja säännöissä on kaksi. Toinen mikä pistää silmään on että kardaanitunnelin alapuoliset sivuputket on eri kohdissa kuin pystyputket.

Tämä voi vaikuttaa turhalta nipottamiselta, mutta runkojen on tarkotus olla saman muotin mukaan tehtyjä. Kyseessä kuitenkin "yksmerkkiluokka" niin kaikkien autojen pitää rungoltaan olla samalla viivalla.

Muuten, perämurikan päällä oleva kardaanitunnelin putki kannattaa nostaa. Muuten et saa takajousitusta niin matalaksi kuin säännöt sallii kun perä ottaa kiinni runkoon.
kippo
Ron Champion
Ron Champion
Posts: 1422
Joined: 16 Sep 2006, 21:20
Location: marinkainen

Re: 710 FIN

Post by kippo »

eikös siitä viimeisestä kuvasta ole poistettu ne kolme tukea ja niiden paikalle saa lisätä kaksi jos tekee pyörän koneella. miten ja missä kohdassa putkisto on väärissä linjoissa "HEGE" selvennä vähän niin maalais tollokin ymmärtää tai osaa katsoa kuvaa tarkemmin 8)
hege
Ron Champion
Ron Champion
Posts: 576
Joined: 03 Sep 2006, 19:56
Location: Helsinki
Contact:

Re: 710 FIN

Post by hege »

Koetin liittää kuvan havainnollistamaan. Joko mä näin harhoja tai sitten kardaanitunnelin diagonaalit oli niinkuin punaset viivat? :?

Kuva mistä kyseiset häkkyrät näkyy on näköjään poistettu RSVmaken kuvagalleriasta.
Attachments
punasella diagonaalit
punasella diagonaalit
RSV.gif (12.84 KiB) Viewed 2371 times
hege
Ron Champion
Ron Champion
Posts: 576
Joined: 03 Sep 2006, 19:56
Location: Helsinki
Contact:

Re: 710 FIN

Post by hege »

Kävin uudestaan tutkailemassa noita kuvia ja löyty toisesta vinkkelistä http://kuvablogi.com/nayta/2263919/

Etuiskareiden yläkiinnitys runkoon näyttää myös olevan sääntöjen vastainen. Pitäisi olla normi jousituskiinnike rungossa. Toi nykyinen on ns. pässinsarvi mitä koetettiin sääntötarkennuksilla kitkeä pois. Katso säännöistä Kuva 8, sen oli tarkoitus selventää etuiskarin kiinnitystä runkoon.

Saattaa olla että noissa putkien mitoissakin on jotain vikaa, ne on mulle vaikeita niin en sano (nimimerkillä omista autoista 8 putkea oli vääriä). Mutta säännöissä on värikuvia jotka saattaa auttaa.

Tsemppiä rakennukseen. Pyritään auttamaan sääntökoukeroiden kanssa niin hyvin kuin osataan.
Attachments
punasella ne putket mitä tarkotan
punasella ne putket mitä tarkotan
img2263919_2.jpg (150.89 KiB) Viewed 2372 times
Tomi Jutila
Locost Finland ry:n puheenjohtaja
Locost Finland ry:n puheenjohtaja
Posts: 3065
Joined: 13 Feb 2007, 22:10
Location: Jämsä

Re: 710 FIN

Post by Tomi Jutila »

moottorin korvakkeet pitää olla pultattavat sekä runkoon että itse moottoriin,itselläni oli korvakkeet hitsattuna runkoon ja vaihtoon meni.
Marko Leino
Locost expertti
Locost expertti
Posts: 534
Joined: 02 Sep 2009, 12:52
Location: Vihti

Re: 710 FIN

Post by Marko Leino »

Poistin kuvan ja lisäsin päivitetyn kuvan jossa väärät diagonaalit ja ylimääräinen keskimäinen pystyputki on poistettu. Tilalle kuvan 14 mukaiset diagonaaliputket. Tekniikka tulee moponkoneella. Tunnelin etupään korkeus vaan tossa arvelutti että saako olla noin.
Aattelin et kuvaa ei kannata enää säilöä kun tunnelikaan ei ole enää kuvan mukainen, saattaa joku vahingossa luulla et on ok ja ottaa vielä mallia :roll:

Juu moottorin kiinnitykset menee uusiksi. Paikkoja voi onneksi hyödyntää.

Iskarin "pässinsarvea" ei ole tarkoitus käyttää, kestävyys ei vakuuta ja säännöt kieltää (kuvassa kiinni lukkopihdeillä).
Lisää vaan kommenteja kehiin jos jotain huomaatte niin ei tuu tehtyä tyhmyyksiä.
Last edited by Marko Leino on 17 Dec 2009, 15:19, edited 2 times in total.
Jari Kauttonen
Ron Champion
Ron Champion
Posts: 627
Joined: 19 Oct 2007, 13:25
Location: Masku
Contact:

Re: 710 FIN

Post by Jari Kauttonen »

Mistäs tuon 710 ostit?
Ihan mielenkiinnosta :roll:
Marko Leino
Locost expertti
Locost expertti
Posts: 534
Joined: 02 Sep 2009, 12:52
Location: Vihti

Re: 710 FIN

Post by Marko Leino »

Jari wrote:Mistäs tuon 710 ostit?
Ihan mielenkiinnosta :roll:
Kirjoitteli täällä nimimerkillä Sume.
pasi.t
Ron Champion
Ron Champion
Posts: 986
Joined: 14 Jul 2006, 18:39

Re: 710 FIN

Post by pasi.t »

ei toi iskarin yläpää ole monta milliä liian korkealla.
Jari Kauttonen
Ron Champion
Ron Champion
Posts: 627
Joined: 19 Oct 2007, 13:25
Location: Masku
Contact:

Re: 710 FIN

Post by Jari Kauttonen »

RSVmake wrote:
Jari wrote:Mistäs tuon 710 ostit?
Ihan mielenkiinnosta :roll:
Kirjoitteli täällä nimimerkillä Sume.
Ok eli turusta.
Marko Leino
Locost expertti
Locost expertti
Posts: 534
Joined: 02 Sep 2009, 12:52
Location: Vihti

Re: 710 FIN

Post by Marko Leino »

pasi.t wrote:ei toi iskarin yläpää ole monta milliä liian korkealla.
Eikön noilla tukivarsilla kiinnityspultti mene jotakuinkin rungon yläreunan tasolle. Paljonkohan alatukivarret on alaspäin kun auto on pukeilla että ovat sitten vaaterissa kun on paino päällä? Ei ole vielä vanteita niin ei voi mallaillakaan. Jos jollain on ylimääräisiä vanteita niin voi tarjota kumeilla ei väliä :wink:
pasi.t
Ron Champion
Ron Champion
Posts: 986
Joined: 14 Jul 2006, 18:39

Re: 710 FIN

Post by pasi.t »

jep. pultti on ehkä ihan hiukan ylempänä meillä, muistaakseni.
Marko Leino
Locost expertti
Locost expertti
Posts: 534
Joined: 02 Sep 2009, 12:52
Location: Vihti

Re: 710 FIN

Post by Marko Leino »

Alumiinipeltiä hankittu ym. pikku juttuja saatu tehtyä.

Oliko sallittua jättää konetilan kylkipellit takaa hieman raolleen jäähdytyksen takia?

Mika..mistä oot hommannut noita kuusiokolo kupukantaruuveja? Hakusessa on M4 matalakantaisia mielellään kuusiokoloruuveja millä tulee pellit kiinni.
Mika Hirvonen
Site Admin
Site Admin
Posts: 1751
Joined: 11 Sep 2006, 16:54
Location: Espoo
Contact:

Re: 710 FIN

Post by Mika Hirvonen »

Helsingin Ruuvikulmasta hankin mun M5 kupolikantaset ruuvit ja senkatut 'vetokierreniitit' (rivnut). Suosittelent Torx kantaa kuusiokolon sijaan... kestää selvästi tiukemalle kiristämistä. Mulla on kylkipeltien ruuvien alla vielä sellaiset aaltomaiset jousiprikat varmistamassa ruuvien kiinnipysymistä.
Mika Hirvonen
050-5221976
mhlocost.blogspot.com
Post Reply