Page 1 of 10

710 FIN

Posted: 07 Oct 2009, 21:16
by Marko Leino
Tervehdys kaikille!

Kuljettajan nimi: M. Leino
Paikkakunta: Vihti

Lyhyt kertomus itsestään:
Moottoripyöräilyä harrastellut 30 vuotta ja siinä sivussa autojakin laitellut.
Kilpailukokemusta Supermotosta 3.kautta 1997-1999 jokunen pyttykin jäi haaviin.

Auto
Rungontekijä: Kannus
Moottori: Yamaha R1.
Jäähdyttäjä: Yamaha R1.
Pakosarja: 4-2-1 omavalmiste.
Akselisto: Enkkuperä lukolla 3.88.
Kardaani: Volvo 200srj.
Rattiputki: Omavalmiste
Hammastanko: Escort
Olka-akseli: Taunus
Tukivarret: Edessä uniball, takana uniball, panhard uniball.
Jarrut: Wilwoodit
Iskarit: AVO
Vanteet: Aero 8x13

Lyhyt kertomus projektista:
Projekti aloitettu syksyllä 2009. Ensimmäiset testit kesällä 2012.

Kuvia lisäilen sitä mukaan hommat edistyy: http://locostalliance.blogspot.com/
https://plus.google.com/photos/11058188 ... 747/albums

Re: 710 FIN

Posted: 08 Oct 2009, 13:20
by Marko Leino
Jotta homma etenis niin mikä on virallinen Locost kanta tolle tunnelin etuosalle kun se on mulla korotettu tuosta etupäästä, eikä putket lähde heti viistosti alaspäin niin kuin yleensä :?: Käsittääkseni tunnelia sais tekniikan mukaan hieman muutella. Eli jätänkö tunnelin etupään tolleen vai tuleeko hylky katsastuksessa :?: http://kuvablogi.com/nayta/2295317/
Tossa on alunperin ollut se kallis pakkisysteemi murkula vissiin sille haettu lisää tilaa...

Re: 710 FIN

Posted: 08 Oct 2009, 14:46
by markku
minä en ainakaan pikaisella silmäyksellä huomannut mitään outoa. mutta enhän minä näistä mitään ymmärräkään :?

Re: 710 FIN

Posted: 08 Oct 2009, 15:17
by Jari Kauttonen
Eipä tuo taida oikeesti vaikuttaa mihinkään. Tietysti jos haluut varman päälle pelata, niin kuvat ja katkaisulista käteen, sixpäkki viereen ja käy kaikki putket oikeesti läpi. Onko putki oikeaa kokoa, oikean mittainen ja oikeassa paikassa.

Säännöissähän annetaan joitain muutosvapauksia sillä ehdolla että ne eivät jäykistä / vahvenna runkoa.
Tais just tunnelissa olla vaihdelaatikon kohta, krdaanin linja ja perämurikka mitä saa muuttaa.

Korjatkaa jos olen väärässä :roll:

Re: 710 FIN

Posted: 08 Oct 2009, 15:19
by Mika Hirvonen
Kesti vähän aikaan tajuta mitä tarkoitetaan. P-poikittaisputken takana kardaanitunnelin 'katto'putket jatkuu vaakasuoraan, eikä viistä heti alas, kuten kirjan rungossa.

jotenkin näin:
Image

Re: 710 FIN

Posted: 08 Oct 2009, 20:01
by Jari Kauttonen
Juurikin noin mäkin kuvasta tulkitsin, tuo tuskin muuttaa rungon jäykkyyttä / lujuutta?
No katsastajat tuon viime kädessä sanoo pitääkö muuttaa vai ei :roll:

Re: 710 FIN

Posted: 09 Oct 2009, 07:01
by pasi.t
ko. autoon oli tulossa ihan oikea pakkilaatikko, sen takia muistaakseni ilpo laittoi noin ison tunnelin. tarkista myös turvakaaren etuosasta taaksepäin lähtevän putken halkaisija, meillä oli ainakin kaikissa autoissa väärää kokoa, ja ilpo katkoi kaikkiiin 5 autoon silloin putket.

Re: 710 FIN

Posted: 09 Oct 2009, 11:47
by Marko Leino
Mika teki sen mitä aluksi itsekkin ajattelin piirrellä, hyvä että selvis :)
Mielestäni tuosta ei ole haittaa eikä hyötyä, saman verran 20x20mm putkea tossa on kuin muillakin, kulma vaan eri kohdassa. Turhaa duunia olisi muuttaa jos sit saakin olla tuollainen.

Kukas täällä etelässä katsastelee ja miten runkojen katsastukset käytännössä hoidetaan, viedäänkö runko jonnekkin vai tuleeko joku paikanpäälle tarkastelee?

Pasi T. Juu täytynee kattella noi sivuputket. Tarkoittanet varmaan N1 ja A1 välissä olevaa etummaista vinossa olevaa putkea joka säännöissä sinisellä 20x20mm?

Edit: Mittailin niin väärähän se on (25mm putkea) eli pitäneee vaihtaa.

Re: 710 FIN

Posted: 09 Oct 2009, 14:07
by markku
aika monella nuo putket on just noin. tunneli on ollut mitoitaan kokolailla vapaa.

kannattaa olla todella tarkkana korvien ja putkien kanssa niin säästyy kisapaikalla turhilta "MIKS TOI ON NOIN" kyselyiltä. aika monelta kuskilta tuntuu olevan säännöt lukematta tai ainakin ne on jäänyt ymmärtämättä.

katsastus menee niin että autoa käydään katsomassa runko valmiina ensimmäisen kerran. sitten valmiina katsastetaan viimeistään ekassa kisassa. mielummin aikaisemmin että kerkeää korjata pikku juttuja ennen kisoja.

ensivuoden katsastajasta päätetään vasta syyskokouksessa.


minulla autojen katsastus kausi tältä vuodelta loppui alastaron kisaan.

Re: 710 FIN

Posted: 10 Oct 2009, 19:57
by kippo
markkkuuu....


kai sitä nyt vois pestinsä loppuunasti hoitaa :roll: uudethan astuu voimaan vasta vuoden vaihtuessa :oops:

Re: 710 FIN

Posted: 11 Oct 2009, 20:11
by Mika Hirvonen
Menee hieman aiheen ohi, mutta katselin tuota blogissa olevaa uutta runkoa ja huomasin että FU1 ja 2 putket on kiinnitetty jo nyt. Omaa runkoa tehdessä huomasin, että oli järkevää kiinnittää nuo putket vasta kun tukiarsien korvakkeita kiinnitetään runkoon. FU putket estää alakorvakkeiden linjaamisen toisiinsa vaikka jollain tangonpätkällä.

Re: 710 FIN

Posted: 12 Oct 2009, 08:51
by t1502
Näin sitä oppii... :D Täytyypä seuraavaksi tehdä tommonen jigi noille korvakkeille, niin nähdään kuinka metsään meni ...ja sit rälläkkä kouraan ja FU putket tarvittaessa uusiksi :?

Re: 710 FIN

Posted: 12 Oct 2009, 09:33
by Marko Leino
Hyvä kun vinkkejä tulee niitä tarvitaan :)

Onko hyviä vinkkejä paikoista täällä etelässä mistä ootte hommanneet alumiinilevyä? Rupeis pikku hiljaa nikkaroimaan kylkiä, konepelti, takapäätä ja sisustan peltejä. Muistatteko suurinpiirtein montako neliötä noihin menee?

Re: 710 FIN

Posted: 12 Oct 2009, 13:17
by Mika Hirvonen
Hain putket ja levyt Teräskolmio Oy:stä, Hyvinkäältä. Firma sittemmin vaihtanut nimeä Haloma Oy:ksi http://www.haloma.fi/ .
Mustaakseni varasin projektiin kolme levyä alumiinia ja yksikään levy ei jäänyt ehjäksi.

Re: 710 FIN

Posted: 13 Oct 2009, 11:04
by Marko Leino
Kiitoksia, kysellään tuolta Halomalta.

Minkä paksuisesta ootte tehneet noita paneleita? Alastarolla kyselinkin mut en enää muista oliko se 1mm vai 1.5mm... :?: Tietty 1mm helpommin taivuteltavissa :roll: