Page 1 of 1

turvakaari sääntö

Posted: 06 Oct 2006, 23:39
by markku
kun tuolta kyliltä on kuulemma kyselty aika ihmeellisiä meidän autojen turvallisuudesta ja turvakaarista niin yritän vähän selventää.
lainaus säännöistä:

Auto varustetaan turvakehikolla joka on mitoitettu kuljettajan mukaan. Vaatimuksena on että kuljettajan kypärä on vähintään 50 mm etu ja takakaaren sekä sivutuen alapuolella. Tarvittaessa takakaareen voi hitsata ylimääräisen kaaren. Putkilaatu AKK:n sääntökirjan mukaan. Edellä mainittu katsastaja hyväksyy myös turvakehikon. Kuljettajan puolelle vaaditaan myös erillinen sivu / pitkittäis kaari joka suojaa kuljettajaa. Tämä ei saa vaikuttaa rungon jäykkyyteen. Kaaret asennetaan kuva 1 ja 3 mukaan. Tavaratilaan asennetaan myös poikittaistuki kahden taaksepäin suuntautuvan putken väliin 40-50 cm:n korkeudelle maasta. Ylimääräisiä vahvistavia putkia jotka täyttyvät laatuvaatimukset saa asentaa. Kehikko rakennetaan näitten sääntöjen lopussa olevien piirustuksien mukaan. Putken halkaisija ja laatu AKK:n sääntökirjan mukaan.

sitten selitys :wink:. kaaret tehdään kuvien mukaan kaikkine kiinnitys paikkoineen. ylimääräisiä putkia SAA laittaa (kattoputki,kojelautaputki,kuveputki jne). ainut ongelma on että miten tulkitaan "ei saa vaikuttaa rungon jäykkyyteen". ei ole paljon tulkittu :lol:.

jos nämä olisi niin turvattomia kun kylille on huudeltu niin olisi varmasti tieto tullut meillekkin. britit ja pm sarjalaiset on varmasti kolaroineet/rullanneet näitä :cry: eikä pahasti ole lienee käynyt. tai sitten ovat vain niin paljon parempia kuskeja kuin suomalaiset :oops: .

Posted: 05 Apr 2007, 22:00
by Tomi Jutila
pitääkö ensikesäksi kaariin laittaa oikein viralliset pehmusteet vai riittääkö jo olemassaolevat solumuoviset?

Posted: 10 Apr 2007, 20:28
by hege
253 8.2.2.6. Pehmusteet

Vahingoittumisvaaran välttämiseksi on suojakehikon sellaiset kohdat, jotka voivat vahingoittaa kuljettajia, pehmustettava palamattomalla materiaalilla. Turvakehikon se osa, joka on lähellä kypärää, tulee pehmustaa ryhmien N, A, F2 ja F autoissa FIA standardin 8857-2001 type A mukaisella pehmusteella mukaisella pehmusteella. Tätä pehmustetta suositellaan myös muihin ryhmiin ja luokkiin.
Eli ainakin sääntökirjan mukaan FIA pehmustetta vain suositellaan. Jos voit todistaa että nykyiset solumuoviset ovat palamatonta materiaalia niin sen pitäisi riittää.

Kysymys?

Posted: 04 Sep 2008, 17:38
by tumpelo
Kun nyt tein uuden hienon vaahtojakkaran niin lantion sivuille ei juuri jää tilaa/pehmusteita. Onko sallittua vahvistaa autoa kuskin puolelta niin, että kardaanitunnelin ja sivurungon välillä on lattialla istuimen alla "kolmio", joka estäisi/hidastaisi sivurungon sisääntuloa mahdollisessa kylkimällissä (siis esim jos koppiauto tulee kylkeen sivukaaren alle spinnauksen jälkeen). Samoin tekisin mielelläni ylimääräisen putken turvakaaren sivukaaren ja alemman runkoputken väliin.

Vai laihiksellekko tässä pitää ryhtyä (eli ettiä isompaa autoa toisesta luokasta...)

Tuomo

Posted: 04 Sep 2008, 18:30
by markku
sivuputken saa laittaa mutta se ei saa jäykistää runkoa. ainakin pultti kiinnitys pitää olla. voihan sinne perseen alle laittaa penkin "kiinnitys" putken. muuten ylimääräiset putket kiellettyjä. runko kuvan mukaan. 2009 ruvetaan katselemaan runkoja tarkemmin. ylimääräiset putket ja koneiden kiinnitykset syynissä.

Posted: 05 Sep 2008, 11:03
by multanen
markku wrote:sivuputken saa laittaa mutta se ei saa jäykistää runkoa. ainakin pultti kiinnitys pitää olla. voihan sinne perseen alle laittaa penkin "kiinnitys" putken. muuten ylimääräiset putket kiellettyjä. runko kuvan mukaan. 2009 ruvetaan katselemaan runkoja tarkemmin. ylimääräiset putket ja koneiden kiinnitykset syynissä.
Laitan itsekin ehdottomasti poikittaisen "kiinnitysputken" uretaanipenkille jos se on sallittua. Eli heti istumalihasten etupuolelle. Tähän voisi laittaa myös munavyöt kiinni.

Kaikki lisäputket turvakaarien alueella (eli takaosassa) lisäävät turvallisuutta muttei käytännössä yhtään nopeutta - voi jopa hidastaa hieman. Takaosa on kuitenkin suunniteltu kestämään ajovoimia jo ennen turvakaaria. Jalkatilasta eteenpäin oleva osa on se joka kiertyy ja sinne sääntöjä oikeasti venyttävä laittaisi diagonaaliputkia tms.
Kun raideväli on leveämpi ovat kiertovoimat vielä alkuperäistä suurempia. Niin ja renkaatkin pitää nykyään paremmin kuin 50-luvulla.

Itellä on suunnitteilla laittaa konepelti todella tiukalle kiinni että se tulisi osaksi keulan kantavaa rakennetta. Eli monta metallista suljinta konepeltiin ja alkuperäisen kirjan mukainen teräspulpetti. Lieneekö moraalisesti arveluttavaa touhua..?
8)