Varokaa rallydesign

Moderators: Mika Hirvonen, Tomi Jutila, Antti Tuomainen

KakeK
Ron Champion
Ron Champion
Posts: 1143
Joined: 22 Mar 2008, 08:23
Location: Halkosaari

Varokaa rallydesign

Post by KakeK »

Myy locost käyttöön susia mutta halpoja yläpalloniveliä :evil: . Nivelen liikevara loppuu jo jouston puolivälin jälkeen. Mika tais kesällä mainita joistain susista mutta meni ohi mistä nivelestä oli kyse.
Mika Hirvonen
Site Admin
Site Admin
Posts: 1751
Joined: 11 Sep 2006, 16:54
Location: Espoo
Contact:

Re: Varokaa rallydesign

Post by Mika Hirvonen »

Joo mulla sama ongelma. Piti vaihtaa vanhat nivelet takaisin (nekin Rallydesgnistä mutta vuodelta 2008)
Mika Hirvonen
050-5221976
mhlocost.blogspot.com
tumpelo
Ron Champion
Ron Champion
Posts: 637
Joined: 25 Nov 2007, 12:01
Location: Tampere

Re: Varokaa rallydesign

Post by tumpelo »

Kaiu te olette antaneet Rallydesignille palautetta asiasta jo?
Tuliko vastinetta?

Tumpelo
-Sairas mieli ja luonnoton sorminäppäryys, siinä vasta sankari.
Mika Hirvonen
Site Admin
Site Admin
Posts: 1751
Joined: 11 Sep 2006, 16:54
Location: Espoo
Contact:

Re: Varokaa rallydesign

Post by Mika Hirvonen »

Täytyy myöntää, että tosta jäi noottia antamatta. Pari kertaa ovat toimittaneet vääriä osia ja ainakin niissä tapauksissa ovat korjanneet ongelmat nopeasti ja asiallisesti.
Osahan on varmaan ihan OK siinä käytössä mihin se on tarkoitettu ja ilmeisesti nivelien liikerata riittäisi, jos auto ei olisi ihan niin tontissa kuin meidän autot.
Muistaankseni ajoin noilla uusilla nivelillä Botniaringillä. Kemoraan mennessä ongelma oli huomattu ja autoon vaihdettiin vanhat nivelet kiinni.

Kävin juuri Motonetistä hakemassa yhden Transitin nivelen. Silmämääräisesti näyttäisi siinäkin olevan aika lyhyt liikerata. Täytyy vielä verrata vanhoihin osiin kunhan pääsen käymään mökillä.
Mika Hirvonen
050-5221976
mhlocost.blogspot.com
Mika Hirvonen
Site Admin
Site Admin
Posts: 1751
Joined: 11 Sep 2006, 16:54
Location: Espoo
Contact:

Re: Varokaa rallydesign

Post by Mika Hirvonen »

Googlettamalla löytyi lista eri valmistajien koodeista locostin yläpallonivelelle. Täytyy verrata noita koodeja omiin hyviin niveliin.
Motonetin version on "Redaelli Part Number F35"

Code: Select all

Locost Top Ball Joint -- Transit 1965 to 84 Drag Link End Right Hand Thread

Ford Part Number :17996516
QH (Quinton Hazel) Part Number QD1117RHT
AP (Automotive Products) Part Number TA298
Moprod Part number MDL1117R
Heyd Part Number F22.73
Lemforder Part Number 000.111.017.536
Redaelli Part Number F35
TRW Part Number 15ES0874
TVA Part Number F7.1
Unipart Part Number GSJ112
Frap Part Number 168
Ehreneich Part Number 022-8146-134-291
Mika Hirvonen
050-5221976
mhlocost.blogspot.com
KakeK
Ron Champion
Ron Champion
Posts: 1143
Joined: 22 Mar 2008, 08:23
Location: Halkosaari

Re: Varokaa rallydesign

Post by KakeK »

Voin antaa palautetta. Tietävät varmaan että locosteilla ajetaan tontis kisaa.
asassi
Jäsen
Jäsen
Posts: 91
Joined: 10 Jun 2006, 20:23
Location: Lahti

Re: Varokaa rallydesign

Post by asassi »

Aamuja!

Onko kukaan käyttäny yläpallona 20mm varrella olevaa niveltä? Millähän numeroilla se löytyy ja onkohan sekin transitin osa? Motonetissä on jokin 20mm nivel transitissa, olisko se oikea? Eräässä toisessa putkirunkovehkeessä on käytetty tuollaisia.

t, Ari
Mika Hirvonen
Site Admin
Site Admin
Posts: 1751
Joined: 11 Sep 2006, 16:54
Location: Espoo
Contact:

Re: Varokaa rallydesign

Post by Mika Hirvonen »

M20 kierteellä oleva nivel on todennäköisesti Transitin raidetangon pää. En tiedä onko sen kartio sopivan kokoinen Taunuksen olka-akseliin.
Oikea Locostin ja Westfieldin yläpallo on Transitin vm 65-85 oikeankätinen vetotangon pään nivel (M18x1,5 kierre).
Mika Hirvonen
050-5221976
mhlocost.blogspot.com
asassi
Jäsen
Jäsen
Posts: 91
Joined: 10 Jun 2006, 20:23
Location: Lahti

Re: Varokaa rallydesign

Post by asassi »

Mika wrote:M20 kierteellä oleva nivel on todennäköisesti Transitin raidetangon pää. En tiedä onko sen kartio sopivan kokoinen Taunuksen olka-akseliin. Oikea Locostin ja Westfieldin yläpallo on Transitin vm 65-85 oikeankätinen vetotangon pään nivel (M18x1,5 kierre).
Just, no täytyy käydä hakemassa toi transit M20 raidetangon pää ja kokeilla tanen olka-akseliin. Tiger Avonin kirjan mukaan 20mm yläpallona käytetty nivel on transitista, joten kyllä se varmaan juuri tuo raidetangon pää on.

t, Ari
multanen
Aktiivi
Aktiivi
Posts: 147
Joined: 28 Dec 2007, 12:34
Location: Joensuu

Re: Varokaa rallydesign

Post by multanen »

Ylätukivarsi kannattaisi ehkä tehdä tälleen, kuten "Haynes Roadsterissa":
Attachments
tukivarsi.jpg
tukivarsi.jpg (4.72 KiB) Viewed 1925 times
Mika Hirvonen
Site Admin
Site Admin
Posts: 1751
Joined: 11 Sep 2006, 16:54
Location: Espoo
Contact:

Re: Varokaa rallydesign

Post by Mika Hirvonen »

Silloin ei käy sama tukivarsi oikealle ja vasemmalle puolelle.
Mika Hirvonen
050-5221976
mhlocost.blogspot.com
Jari Kauttonen
Ron Champion
Ron Champion
Posts: 627
Joined: 19 Oct 2007, 13:25
Location: Masku
Contact:

Re: Varokaa rallydesign

Post by Jari Kauttonen »

Eikä taida olla sääntöjenkään mukainen :?:
Tomi Jutila
Locost Finland ry:n puheenjohtaja
Locost Finland ry:n puheenjohtaja
Posts: 3065
Joined: 13 Feb 2007, 22:10
Location: Jämsä

Re: Varokaa rallydesign

Post by Tomi Jutila »

Jari wrote:Eikä taida olla sääntöjenkään mukainen :?:
""""Etuolka-akselien kiinnitykset tukivarsiin ovat vapaat, mutta konstruktio muutoksia ei saa tehdä tukivarsiin. """"

niin mitä nyt toi konstruktio muutos sitten tarkottaa???
Mika Hirvonen
Site Admin
Site Admin
Posts: 1751
Joined: 11 Sep 2006, 16:54
Location: Espoo
Contact:

Re: Varokaa rallydesign

Post by Mika Hirvonen »

En mä henkilökohtaisesti tossa mitään sääntöjenvastaista näe. Tukivarren rakenne pysyy toimintaperiaatteeltaan ihan alkuperäisenä.
Mika Hirvonen
050-5221976
mhlocost.blogspot.com
Jari Kauttonen
Ron Champion
Ron Champion
Posts: 627
Joined: 19 Oct 2007, 13:25
Location: Masku
Contact:

Re: Varokaa rallydesign

Post by Jari Kauttonen »

Niinpä taitaa olla sääntöjen sallima, ei tuosta tosiaan varmaan mitään etua muihin verrattuna saa?
Post Reply