Varokaa rallydesign

Moderators: Mika Hirvonen, Tomi Jutila, Antti Tuomainen

pasi.t
Ron Champion
Ron Champion
Posts: 986
Joined: 14 Jul 2006, 18:39

Re: Varokaa rallydesign

Post by pasi.t »

:?: saattaa ehkä olla sääntöjen venyttelyä. mitenkäs syyskokouksessa "päätettiin" niistä alatukivarsien pallonivelien käännöstä suoraan.(ihan toki en muista miten se meni)
Mika Hirvonen
Site Admin
Site Admin
Posts: 1751
Joined: 11 Sep 2006, 16:54
Location: Espoo
Contact:

Re: Varokaa rallydesign

Post by Mika Hirvonen »

Muisti palailee pätkittäin täälläkin päin :)
Kokouksessa keskusteltiin tukivarsien kiinnityksestä olkavarsiin ja todettiin, kuten säännöissäkin lukee, että kiinnitystapa on vapaa.

Lisäksi keskusteltiin 'konstruktio muutosten' määritelmästä. Yhtenä esimerkkinä oli tukivarsien rungonpuoleisten päiden taivuttaminen (tai erillisten holkkien käyttö), jolla/joilla uniball nivelet saadaan kohtisuoraan korvakkeisiin nähden. Minun käsityksen mukaan yleinen konsensus oli, että kyseisillä muutoksilla ei saavuteta merkittävää kilpailullista etua, joten niiden käytölle ei ole estettä. Mitään virallista kyselyähän asiasta ei ollut, joten mitää kovinkaan virallista päätöstä ei kai tehtykkään.

Ymmärtääkseni tässä viestiketjussa esitetystä ylätukivarren pallonivelen kiinnitysholkin asentamisesta poikkeavaan kulmaan ei keskusteltu kokouksessa. Voin toki muistaa väärinkin :)
Mika Hirvonen
050-5221976
mhlocost.blogspot.com
KakeK
Ron Champion
Ron Champion
Posts: 1143
Joined: 22 Mar 2008, 08:23
Location: Halkosaari

Re: Varokaa rallydesign

Post by KakeK »

Juu kyl puhe oli rungonpuolisista kiinnityksistä.
pasi.t
Ron Champion
Ron Champion
Posts: 986
Joined: 14 Jul 2006, 18:39

Re: Varokaa rallydesign

Post by pasi.t »

pitää paikkaansa. tuo ylätukivarren holkki on vain käsittääkseni perus periaatteeltaan samanlainen kuin alatukivaressa.
Tomi Jutila
Locost Finland ry:n puheenjohtaja
Locost Finland ry:n puheenjohtaja
Posts: 3065
Joined: 13 Feb 2007, 22:10
Location: Jämsä

Re: Varokaa rallydesign

Post by Tomi Jutila »

pasi.t wrote::?: mitenkäs syyskokouksessa "päätettiin" niistä alatukivarsien pallonivelien käännöstä suoraan.(ihan toki en muista miten se meni)
suoraan kysymykseeni ko.asiasta yhteinen vastaus oli että on sallittu,molemmillä tavoilla eli tekemällä mutka tukivarsiputkeen tai tukivarsiputken hitsaus "ylikulmalla" erilliseen holkkiin(uniballissa)
siis rungonpäässä.
Last edited by Tomi Jutila on 03 Dec 2009, 17:58, edited 2 times in total.
Tomi Jutila
Locost Finland ry:n puheenjohtaja
Locost Finland ry:n puheenjohtaja
Posts: 3065
Joined: 13 Feb 2007, 22:10
Location: Jämsä

Re: Varokaa rallydesign

Post by Tomi Jutila »

Mika wrote:
Ymmärtääkseni tässä viestiketjussa esitetystä ylätukivarren pallonivelen kiinnitysholkin asentamisesta poikkeavaan kulmaan ei keskusteltu kokouksessa. Voin toki muistaa väärinkin :)
tässä asiassa voisi käyttää maalaisjärkeä ja sallia "camperholkin" lievä kääntäminen sillä noissa nivelissähän on ollut ongelmaa kun pallonivelen liikerata ei riitä joillain valmistajilla.itse olen juuri tekemässä tukivarsia ja ekassa "proto" tukivarressa holkkia käännetty hieman joka auttaa selvästi saamaan nivelen kulmasta toimivamman=TURVALLISEMMAN.
kukaan tuskin haluaa että joku ajaa ulos kun pallonivel hajoaa...ei tee hyvää millään muotoa,ei autolle eikä luokalle yleensä.
Mika Hirvonen
Site Admin
Site Admin
Posts: 1751
Joined: 11 Sep 2006, 16:54
Location: Espoo
Contact:

Re: Varokaa rallydesign

Post by Mika Hirvonen »

Olen samaa mieltä. Mielestäni olisi järkevää sallia holkin kääntäminen juuri noista syistä.
Mika Hirvonen
050-5221976
mhlocost.blogspot.com
KakeK
Ron Champion
Ron Champion
Posts: 1143
Joined: 22 Mar 2008, 08:23
Location: Halkosaari

Re: Varokaa rallydesign

Post by KakeK »

juu oon kerran nähny mitä tapahtuu kun yläpallo hajoaa jurvan pääsuoran jarrussa. auto menee penkkaan asti kevyesti :D. jarrut kun katoaa yhtänopeaa kuin etupyöräkin.
Post Reply