Page 1 of 2

Varokaa rallydesign

Posted: 18 Nov 2009, 22:50
by KakeK
Myy locost käyttöön susia mutta halpoja yläpalloniveliä :evil: . Nivelen liikevara loppuu jo jouston puolivälin jälkeen. Mika tais kesällä mainita joistain susista mutta meni ohi mistä nivelestä oli kyse.

Re: Varokaa rallydesign

Posted: 18 Nov 2009, 23:48
by Mika Hirvonen
Joo mulla sama ongelma. Piti vaihtaa vanhat nivelet takaisin (nekin Rallydesgnistä mutta vuodelta 2008)

Re: Varokaa rallydesign

Posted: 19 Nov 2009, 14:34
by tumpelo
Kaiu te olette antaneet Rallydesignille palautetta asiasta jo?
Tuliko vastinetta?

Tumpelo

Re: Varokaa rallydesign

Posted: 19 Nov 2009, 16:48
by Mika Hirvonen
Täytyy myöntää, että tosta jäi noottia antamatta. Pari kertaa ovat toimittaneet vääriä osia ja ainakin niissä tapauksissa ovat korjanneet ongelmat nopeasti ja asiallisesti.
Osahan on varmaan ihan OK siinä käytössä mihin se on tarkoitettu ja ilmeisesti nivelien liikerata riittäisi, jos auto ei olisi ihan niin tontissa kuin meidän autot.
Muistaankseni ajoin noilla uusilla nivelillä Botniaringillä. Kemoraan mennessä ongelma oli huomattu ja autoon vaihdettiin vanhat nivelet kiinni.

Kävin juuri Motonetistä hakemassa yhden Transitin nivelen. Silmämääräisesti näyttäisi siinäkin olevan aika lyhyt liikerata. Täytyy vielä verrata vanhoihin osiin kunhan pääsen käymään mökillä.

Re: Varokaa rallydesign

Posted: 19 Nov 2009, 18:11
by Mika Hirvonen
Googlettamalla löytyi lista eri valmistajien koodeista locostin yläpallonivelelle. Täytyy verrata noita koodeja omiin hyviin niveliin.
Motonetin version on "Redaelli Part Number F35"

Code: Select all

Locost Top Ball Joint -- Transit 1965 to 84 Drag Link End Right Hand Thread

Ford Part Number :17996516
QH (Quinton Hazel) Part Number QD1117RHT
AP (Automotive Products) Part Number TA298
Moprod Part number MDL1117R
Heyd Part Number F22.73
Lemforder Part Number 000.111.017.536
Redaelli Part Number F35
TRW Part Number 15ES0874
TVA Part Number F7.1
Unipart Part Number GSJ112
Frap Part Number 168
Ehreneich Part Number 022-8146-134-291

Re: Varokaa rallydesign

Posted: 19 Nov 2009, 18:29
by KakeK
Voin antaa palautetta. Tietävät varmaan että locosteilla ajetaan tontis kisaa.

Re: Varokaa rallydesign

Posted: 20 Nov 2009, 09:37
by asassi
Aamuja!

Onko kukaan käyttäny yläpallona 20mm varrella olevaa niveltä? Millähän numeroilla se löytyy ja onkohan sekin transitin osa? Motonetissä on jokin 20mm nivel transitissa, olisko se oikea? Eräässä toisessa putkirunkovehkeessä on käytetty tuollaisia.

t, Ari

Re: Varokaa rallydesign

Posted: 20 Nov 2009, 09:58
by Mika Hirvonen
M20 kierteellä oleva nivel on todennäköisesti Transitin raidetangon pää. En tiedä onko sen kartio sopivan kokoinen Taunuksen olka-akseliin.
Oikea Locostin ja Westfieldin yläpallo on Transitin vm 65-85 oikeankätinen vetotangon pään nivel (M18x1,5 kierre).

Re: Varokaa rallydesign

Posted: 20 Nov 2009, 12:21
by asassi
Mika wrote:M20 kierteellä oleva nivel on todennäköisesti Transitin raidetangon pää. En tiedä onko sen kartio sopivan kokoinen Taunuksen olka-akseliin. Oikea Locostin ja Westfieldin yläpallo on Transitin vm 65-85 oikeankätinen vetotangon pään nivel (M18x1,5 kierre).
Just, no täytyy käydä hakemassa toi transit M20 raidetangon pää ja kokeilla tanen olka-akseliin. Tiger Avonin kirjan mukaan 20mm yläpallona käytetty nivel on transitista, joten kyllä se varmaan juuri tuo raidetangon pää on.

t, Ari

Re: Varokaa rallydesign

Posted: 30 Nov 2009, 14:19
by multanen
Ylätukivarsi kannattaisi ehkä tehdä tälleen, kuten "Haynes Roadsterissa":

Re: Varokaa rallydesign

Posted: 30 Nov 2009, 15:11
by Mika Hirvonen
Silloin ei käy sama tukivarsi oikealle ja vasemmalle puolelle.

Re: Varokaa rallydesign

Posted: 30 Nov 2009, 16:13
by Jari Kauttonen
Eikä taida olla sääntöjenkään mukainen :?:

Re: Varokaa rallydesign

Posted: 30 Nov 2009, 17:28
by Tomi Jutila
Jari wrote:Eikä taida olla sääntöjenkään mukainen :?:
""""Etuolka-akselien kiinnitykset tukivarsiin ovat vapaat, mutta konstruktio muutoksia ei saa tehdä tukivarsiin. """"

niin mitä nyt toi konstruktio muutos sitten tarkottaa???

Re: Varokaa rallydesign

Posted: 30 Nov 2009, 18:17
by Mika Hirvonen
En mä henkilökohtaisesti tossa mitään sääntöjenvastaista näe. Tukivarren rakenne pysyy toimintaperiaatteeltaan ihan alkuperäisenä.

Re: Varokaa rallydesign

Posted: 30 Nov 2009, 23:28
by Jari Kauttonen
Niinpä taitaa olla sääntöjen sallima, ei tuosta tosiaan varmaan mitään etua muihin verrattuna saa?