Page 1 of 1

Lisäilmanpoistoaukot

Posted: 14 Oct 2006, 22:04
by hege
Ollaan mietitty Caterham CSR tyylistä ilmanpoistoa keulille.

Image

Locostbuilders sivulla tuli vastaan CFD kuva locostista, toi caterhamin aukko vaikuttaa olevan just sopivassa paikassa.

http://www.edu.stadia.fi/~0402254/vectorPlot.jpg


Ja nyt kun astialla kerta ollaan niin vois ottaa pöydälle myös pohjapanssariratkaisun mitä oon ajatellu.

http://www.edu.stadia.fi/~0402254/pohjalevy.jpg
http://www.edu.stadia.fi/~0402254/pohja2.jpg

Niinkuin mä oon sääntöjä tulkinnut niin toi olis ok.
Mahtuu 50cm x 50cm neliöön, on 10mm paksu ja tulee 50mm runkoputken etupuolelle. Tehty puusta.

Posted: 24 Oct 2006, 00:09
by markku
kun ei jostain syystä muut vastaa niin täytyy jotain yrittää :oops:.

vaneri juttu on aivan sääntöjen mukainen jos on 50x50 ja ei tulee liikaa yli edestä :wink: .

ilma reikä onkin sitten mielenkiintoisempi kysymys :shock:. sääntöhän sanoo että ilmanputsaria ja pakosarjaa varten saa tehdä reijät. ritilä aukko tyyppisiä ratkaisujahan on käytössä. mutta isoa reikää ei ole missään näkynyt. olisi reikä muuten samassa kohdassa kuin meidän volvoissa :lol: . onnistuisiko poisto tehdä ritilä tyyppisenä? joissain norjalaisissa autoissa on sivupeltien takaosa konehuoneen kohdalta auki muutaman sentin. pitäisköhän tosta isosta aukosta kysyä norjasta?

Posted: 28 Oct 2006, 10:32
by hege
Image

Tää auto ainakin pistäny silmään, ja muistaakseni jossain toisessa autossa oli iso naca scooppi tossa paikassa mihin oon poistoaukkoa suunnitellu. On noita nokkia näköjään jonkinverran muokkailtu. Joissain autoissa nokassa pieni lippa alaosassa.

Kyllä ritilätyylinenkin on ihan mahdollinen, se vois olla jopa aerodynaamisesti parempi kuin pelkkä reikä. Reikä on kuitenkin helpompi toteuttaa.

Posted: 28 Oct 2006, 16:57
by Tero Kellosalo
Mullekkin kelpais ko. ilmanpoisto reiät...:)
Entäs onko meillä sallittu tuollainen apukuskinpuolen ohjaamon "peitto"?

Posted: 29 Oct 2006, 22:45
by markku
kuten jo puhelimessa sanoin lauhduttimen reikä on sallittu keulassa.

en näe mitään syytä ettei apumiehen peittoa sais käyttää.

vanhoissa kuvissa löytyy vaikka minkälaisia virityksiä. norjassa, ruotsissa ja tanskassa oli aikaisemmin omat säännöt. nyt on yrittäneet saada säännöt samoiksi norjan mukaan.

on ajateltu että pidettäis autot suomessa mahdollisimman saman näköisinä. ettei kisoihin ilmestys yhtä hirveen näköisiä virityksiä kuin harraste puolella.

tommosella nopealla kuvien läpi katselulla en ainakaan löytäny yhtään ilmareikää. sinänsä mulle henkilö kohtaisesti kyllä kävis kyseinen reikä mutta ainakaan suoraan ei säännöissä sitä ole.

Posted: 29 Oct 2006, 23:25
by hege
Reikäasia on vaikuttaa olevan selvä koska konesuunnitelmat vaihtui. Auto rakennetaan prätkän koneella. Ihan hyvä että autot pidetään samannäköisinä.

Hyvä tietää että noi autot on ennen saanu olla "vapaita", pidetään mielessä kun vanhoja kuvia selataan läpi.

Mut peitolla pitää rakentaa jos kerran saa. Kähee "single seater" look. :shock:

Posted: 30 Oct 2006, 09:36
by Johan Svahn
ai mistä te oikein puhutte? :D Onhan auton vieressä 5 ilmanpoista reikää.. :lol: :lol:

Posted: 30 Oct 2006, 12:55
by pasi.t
:shock: vai onko ne paineen poistoreikiä :?: tiiä noista sitte aina :oops:

Posted: 15 Mar 2008, 13:16
by Tero Kellosalo
Tuli mieleen, kun uudet etusivupellit kohta työn alla, että saako ne jättää takaosastaan parisenttiä raolleen, niin kuin Norjassa joillakin kuulu olleen. :?:

Posted: 15 Mar 2008, 13:51
by markku
saa jättää auki. aika monet käyttää sitä tapaa norjassa.