Lisäilmanpoistoaukot
Moderators: Mika Hirvonen, Tomi Jutila, Antti Tuomainen
Lisäilmanpoistoaukot
Ollaan mietitty Caterham CSR tyylistä ilmanpoistoa keulille.
Locostbuilders sivulla tuli vastaan CFD kuva locostista, toi caterhamin aukko vaikuttaa olevan just sopivassa paikassa.
http://www.edu.stadia.fi/~0402254/vectorPlot.jpg
Ja nyt kun astialla kerta ollaan niin vois ottaa pöydälle myös pohjapanssariratkaisun mitä oon ajatellu.
http://www.edu.stadia.fi/~0402254/pohjalevy.jpg
http://www.edu.stadia.fi/~0402254/pohja2.jpg
Niinkuin mä oon sääntöjä tulkinnut niin toi olis ok.
Mahtuu 50cm x 50cm neliöön, on 10mm paksu ja tulee 50mm runkoputken etupuolelle. Tehty puusta.
Locostbuilders sivulla tuli vastaan CFD kuva locostista, toi caterhamin aukko vaikuttaa olevan just sopivassa paikassa.
http://www.edu.stadia.fi/~0402254/vectorPlot.jpg
Ja nyt kun astialla kerta ollaan niin vois ottaa pöydälle myös pohjapanssariratkaisun mitä oon ajatellu.
http://www.edu.stadia.fi/~0402254/pohjalevy.jpg
http://www.edu.stadia.fi/~0402254/pohja2.jpg
Niinkuin mä oon sääntöjä tulkinnut niin toi olis ok.
Mahtuu 50cm x 50cm neliöön, on 10mm paksu ja tulee 50mm runkoputken etupuolelle. Tehty puusta.
kun ei jostain syystä muut vastaa niin täytyy jotain yrittää .
vaneri juttu on aivan sääntöjen mukainen jos on 50x50 ja ei tulee liikaa yli edestä .
ilma reikä onkin sitten mielenkiintoisempi kysymys . sääntöhän sanoo että ilmanputsaria ja pakosarjaa varten saa tehdä reijät. ritilä aukko tyyppisiä ratkaisujahan on käytössä. mutta isoa reikää ei ole missään näkynyt. olisi reikä muuten samassa kohdassa kuin meidän volvoissa . onnistuisiko poisto tehdä ritilä tyyppisenä? joissain norjalaisissa autoissa on sivupeltien takaosa konehuoneen kohdalta auki muutaman sentin. pitäisköhän tosta isosta aukosta kysyä norjasta?
vaneri juttu on aivan sääntöjen mukainen jos on 50x50 ja ei tulee liikaa yli edestä .
ilma reikä onkin sitten mielenkiintoisempi kysymys . sääntöhän sanoo että ilmanputsaria ja pakosarjaa varten saa tehdä reijät. ritilä aukko tyyppisiä ratkaisujahan on käytössä. mutta isoa reikää ei ole missään näkynyt. olisi reikä muuten samassa kohdassa kuin meidän volvoissa . onnistuisiko poisto tehdä ritilä tyyppisenä? joissain norjalaisissa autoissa on sivupeltien takaosa konehuoneen kohdalta auki muutaman sentin. pitäisköhän tosta isosta aukosta kysyä norjasta?
Tää auto ainakin pistäny silmään, ja muistaakseni jossain toisessa autossa oli iso naca scooppi tossa paikassa mihin oon poistoaukkoa suunnitellu. On noita nokkia näköjään jonkinverran muokkailtu. Joissain autoissa nokassa pieni lippa alaosassa.
Kyllä ritilätyylinenkin on ihan mahdollinen, se vois olla jopa aerodynaamisesti parempi kuin pelkkä reikä. Reikä on kuitenkin helpompi toteuttaa.
- Tero Kellosalo
- Aktiivi
- Posts: 259
- Joined: 18 Sep 2006, 09:03
- Location: Toholampi
- Contact:
kuten jo puhelimessa sanoin lauhduttimen reikä on sallittu keulassa.
en näe mitään syytä ettei apumiehen peittoa sais käyttää.
vanhoissa kuvissa löytyy vaikka minkälaisia virityksiä. norjassa, ruotsissa ja tanskassa oli aikaisemmin omat säännöt. nyt on yrittäneet saada säännöt samoiksi norjan mukaan.
on ajateltu että pidettäis autot suomessa mahdollisimman saman näköisinä. ettei kisoihin ilmestys yhtä hirveen näköisiä virityksiä kuin harraste puolella.
tommosella nopealla kuvien läpi katselulla en ainakaan löytäny yhtään ilmareikää. sinänsä mulle henkilö kohtaisesti kyllä kävis kyseinen reikä mutta ainakaan suoraan ei säännöissä sitä ole.
en näe mitään syytä ettei apumiehen peittoa sais käyttää.
vanhoissa kuvissa löytyy vaikka minkälaisia virityksiä. norjassa, ruotsissa ja tanskassa oli aikaisemmin omat säännöt. nyt on yrittäneet saada säännöt samoiksi norjan mukaan.
on ajateltu että pidettäis autot suomessa mahdollisimman saman näköisinä. ettei kisoihin ilmestys yhtä hirveen näköisiä virityksiä kuin harraste puolella.
tommosella nopealla kuvien läpi katselulla en ainakaan löytäny yhtään ilmareikää. sinänsä mulle henkilö kohtaisesti kyllä kävis kyseinen reikä mutta ainakaan suoraan ei säännöissä sitä ole.
Reikäasia on vaikuttaa olevan selvä koska konesuunnitelmat vaihtui. Auto rakennetaan prätkän koneella. Ihan hyvä että autot pidetään samannäköisinä.
Hyvä tietää että noi autot on ennen saanu olla "vapaita", pidetään mielessä kun vanhoja kuvia selataan läpi.
Mut peitolla pitää rakentaa jos kerran saa. Kähee "single seater" look.
Hyvä tietää että noi autot on ennen saanu olla "vapaita", pidetään mielessä kun vanhoja kuvia selataan läpi.
Mut peitolla pitää rakentaa jos kerran saa. Kähee "single seater" look.
-
- Site Admin
- Posts: 624
- Joined: 16 Jun 2006, 07:59
- Location: Pietarsaari
- Contact:
- Tero Kellosalo
- Aktiivi
- Posts: 259
- Joined: 18 Sep 2006, 09:03
- Location: Toholampi
- Contact: