Page 1 of 1

XJR Kone ???

Posted: 15 Jan 2010, 00:47
by gringoslocos
Onko kukaan ajatellut tai onko sääntöjen mukaistakaan istuttaa "legendsin" mosa locostiin ? Tai onko toi kori sellanen, ettei jäähdy tms. ? Jotenkin ajatuksellisesti olisi mielenkiintoista tehdä "Legends yhteensopiva" Locosti. :roll:

Re: XJR Kone ???

Posted: 15 Jan 2010, 08:48
by Tomi Jutila
en tunne tarkemmin xjr konetta mutta mieleen tuli ainoastaan miinuspuolia...

- teho(ton) eiks siinä ole vain 130hv
- jäähdytysongelmat,lämpenevät legendseissäkin saatikka umpinaisemmassa locossa
- hinta,kulkeva legends xjr n. 4000€ kuulemma, eikä kestosta mitään takeita.lisäksi kun koneet on legends käytöön niin hinnat ei varmaan edullisimmasta päästä.
-legendsit n.3 sekkaa locoja hitaampia ja jos laittaa saman tekniikan painavampaan locoon niin vauhti tuskin nousee yokohamoillakaan

+eihän mikään kait estä konetta laittaa jos haluaa...?

Re: XJR Kone ???

Posted: 15 Jan 2010, 08:49
by Jari Kauttonen
Eikös tuo säännöt täytä? On ollut myynnissä euroopassa yli 2 vuotta, on ollut ennen vuotta 2008 markkinoilla ja tehokaan ei mene yli tuon laskennallisen 200 hv:n
Eikös se jotakuinkin mennyt niin että koneet jotka eivät ole "hyväksyttyjen" listalla, pitää erikseen hyväksyttää hallituksella? :roll: :?:

Se että onko tuo kone kilpailukykyinen verrattuna R1 tai muihin, jääköön se sitten jokaisen omaksi mietittäväksi.

Re: XJR Kone ???

Posted: 15 Jan 2010, 21:26
by gringoslocos
Ai nää locot on niin paljon kulkevampia kun legendsit :shock: . Joo ei kai sitte paljo kannata xjr:rää tyrkkää. Täytyy myöntää sekin, että en ole vielä nähny locoa livenä, mutta legendsejä kylläkin. Vähän olin alkuun ajattelemassa tota legendsiä kun ratakärpänen purasi, mutta hyvä tietää, että locolla pääsee "halvemmalla" kovempaa..
Tullaanpa katsomaan kisoja ensi kesänä ja haetaan rata-autotuntumaa "aikuis"kartilla alkuun :mrgreen:

Re: XJR Kone ???

Posted: 15 Jan 2010, 22:53
by Jari Kauttonen
Taitaa Loco olla kuule yksi nopeimpia rata luokkia suomessa :roll: Ainakin niitä missä ei ole siivet sallittuja

Re: XJR Kone ???

Posted: 18 Jan 2010, 12:33
by KakeK
Xjr katkoo imunokkia ja ns. billet imunokka ei mun käsittääkseni oo laillinen muutos locostiin mitä legendsis käytetään. eli voit unohtaa ne koneet.

Re: XJR Kone ???

Posted: 24 Jan 2010, 19:55
by hege
Jos prätkän koneessa on tehtaan ilmoittamaa tehoa alle 134hv niin se ei ole sääntöjen mukainen. Sääntöjen mukaan pitää laskennallista tehoa olla ainakin 140hv, eli MP moottorin kertoimien mukaan 134hv x 1,05 = 140,7hv.

Re: XJR Kone ???

Posted: 24 Jan 2010, 20:20
by Mika Hirvonen
Eikö minimiteho ole noin 126hp, jos käytössä on kaikki lisäprosentit?

126,2(hp) x 3 x 1,11 =~ 420(kg)

Re: XJR Kone ???

Posted: 24 Jan 2010, 21:05
by Tomi Jutila
Mika wrote:Eikö minimiteho ole noin 126hp, jos käytössä on kaikki lisäprosentit?

126,2(hp) x 3 x 1,11 =~ 420(kg)
mutta toi 5% sekventaalista on ainut "pakollinen",ilman unipoltseja ja säädettäviä linkkienetupäätä voi ajaa.

Re: XJR Kone ???

Posted: 24 Jan 2010, 22:47
by Mika Hirvonen
Ok, mä ymmärrän säännöt niin että maksimi teho on 200hp ja maksimi paino 636kg. Se saadaan laskentakaavalla 200 x 3 x 1,06 = 636, eli molemmat lisäprosentit käytössä.
Minusta olisi loogista, että lisäprosentteja voisi käyttää myös laskettaessa pienintä sallittua tehoa minimipainon perusteella.

Re: XJR Kone ???

Posted: 25 Jan 2010, 08:56
by tumpelo
Mekö oikeasti luetaan sääntöjä niin että (painonlaskennasta tuleva) rajoitus koskee myös peinintä sallittua tehoa? Vaikka kiloina mainittu alin minimipaino olisi ok?

T

Re: XJR Kone ???

Posted: 25 Jan 2010, 09:34
by KakeK
no voitais vaikka ettei tuu liikaa kierroksella ohitettavia :lol:

Re: XJR Kone ???

Posted: 25 Jan 2010, 09:53
by Mika Hirvonen
tumpelo wrote:Mekö oikeasti luetaan sääntöjä niin että (painonlaskennasta tuleva) rajoitus koskee myös peinintä sallittua tehoa? Vaikka kiloina mainittu alin minimipaino olisi ok?

T
Ei minunkaan mielestä säännöissä ole mitään viittausta minimitehoon.

Re: XJR Kone ???

Posted: 25 Jan 2010, 17:59
by hege
Säännöissä kerrotaan selkeästi että minimipaino lasketaan tehosta, ja minimipaino on vähintään 420kg. Jos laskennallinen teho on alle 126,6hv (kiitos Mikalle korjauksesta) on minimipaino liian alhainen.

Tää on nyt vaan mun tulkinta asiasta, ja liikutaan hiukan harmaalla alueella koska harva on varmaan ajatellu tätä asiaa ennen tätä viestiketjua. Tuskin kellään olisi vastaan jos joku haluaa tuoda jonkun "alitehoisen" moottorin sarjaan. Hakemusta vaan kehiin hallitukselle uuden moottorin tuomisesta infolistalle niin saa selville onko kone oikeasti sallittu. Tän luokan on kuitenkin tarkoitus olla halpisluokka, niin tuskin on kenenkään etu että 125hv moottori kielletään "alitehoisena" jos tuota 420kg minimipaino pidetään yllä.

Billettinokat on sääntöjen puitteissa ok. MP-moottorin virittäminen on säännöissä kielletty. Moottoria saa kuitenkin muokata luotettavammaksi esim. loiskelevyillä, eri öljypohjalla, kuivasumpulla tai muokatuilla kytkinosilla. Jos osa on vastaava kuin valmistajan alkuperäinen niin tuskin on mitään ongelmia. MP-moottoria saa muokata aika paljon

Re: XJR Kone ???

Posted: 25 Jan 2010, 18:34
by KakeK
xjr kone nuhainen omilla imukurkuilla. Legenssiis fj1200 kurkut. Laita mieluummin fj nii pääset lujempaa :wink: kurkut +12hp