Page 1 of 3

MT 734 FIN

Posted: 24 Jan 2010, 21:35
by Marko
Kuski
Nimi: Marko Talvitie
Ikä: vm -85
Paikkakunta: Aura/Lieto
10 vuotta jokkista taustalla.

Auto
Runko: Osittain omavalmiste
Moottori: Yamaha R1
Etupää/ohjaus: Peruskaavalla, Taunuksen navat ja Escortin hammastanko
Takana: Ladan taka-akseli 3.9 välityksellä ja lukolla.
Jarrut: Wilwoodia eteen ja Saabia taakse
Iskarit: GAZ

Turussa päin projekti siis käynnissä. Tavoite olisi päästä vielä tämän vuoden puolella ajamaan ensimmäiset metrit jos homma lähtee sopivasti menemään. Tällä hetkellä runko puoliksi kasassa ja osia nurkissa jonkun verran. Lisää juttua ja kuvia tulee kun on jotain näytettävää/kerrottavaa.

Kuvia tulee tänne kun on enemmän kuvattavaa.

Re: MT 7XX FIN

Posted: 25 Jan 2010, 19:19
by Dohc4x4
Tervetuloa joukkoon 8)

Re: MT 7XX FIN

Posted: 25 Jan 2010, 19:40
by Mika Hirvonen
Mukava kulla, että uusia projekteja on käynnissä. Projektikuvia olisi kiva nähdä.

Re: MT 7XX FIN

Posted: 26 Jan 2010, 18:55
by Marko
Albumi lisätty mihin alkaa kuvia jossain vaiheessa tulemaan. Löytyy tästä.

Pitäisi pistää Rally Designiin tilausta mahdollisimman pian että alkaisi jotain näkyvää tapahtumaan ja pari asiaa on hieman epäselviä. Ensin takaiskarit. Info listassa on mainittu sallituksi takaiskariksi Gaz GP 130/095 B12. Rally Desingin listasta löytyy lähimpänä 130/090 B12. Onko tämä sallittu malli?
Ja sitten 1,9" jousien free length. Mikä pitäisi jousien pituuden näille iskareille olla?

Onko autoissa käytetty Wilwoodin ratin pikalukitusta? Uskaltaako siihen luottaa? Minkä kokoisia ratteja Locosteissa yleisesti on käytössä?

Moottoriin (R1) pitäisi löytää loiskelevy, kytkimeen vahvempi jousi ja vetolaippa volvon kardaanille. Ja jossain vaiheessa suutinsarjaa. Mistä näitä kannattaisi ruveta kyselemään? Loiskelevyjä varmaan on itse tehty?

Monta muutakin asiaa varmaan piti kysellä mutta alkuun pääsee näillä.

Re: MT 7XX FIN

Posted: 26 Jan 2010, 19:17
by Tomi Jutila
mulla jouset on 7" pitkät

loiskelevy esim täältä:
http://cgi.ebay.co.uk/99-to-03-Kit-Race ... 3ef50ca211

vetolaippa täältä:
http://veca.phkk.fi/locost/viewtopic.php?f=4&t=668

dynojetin kitti täältä:
http://www.storm-motor.fi/shop/Publishe ... e=DYN-4164

suuttimet ei riitä kitissä,osta samalla irtosuuttimet 165-170-175 kokoiset ensalkuun

kytkin pakkaan toinen lautasjousi päällekkäin tai barnettin kitti:
http://cgi.ebay.co.uk/BARNETT-CLUTCH-SP ... 48342fcf1f

ite olen ajanut kolmevuotta tuplapäädyllä ongelmitta

Re: MT 7XX FIN

Posted: 26 Jan 2010, 20:21
by Mika Hirvonen
Tein varakoneeseen loiskelevyn itse 1,5mm alumiinilevystä. Aikamoista nakertamista oli, mutta ainakin locostia. Eka tein pahvisen mallin ja siirsin sen alumiinilevylle.

Suuttimia voi kanssa porata itse. 1,7mm on aika hyvä lähtökohta. Kannattaa huomioida, että Mikunin, Keihinin ja Dynojetin suuttimet on vähän erilaisia ja niissä käytetään erilaisia koodeja koon (virtaavuuden) määrittämiseen. Jos ostaa sarjan erikokoisi suuttimia, niin kannattaa ostaa kaikki saman valmistajan.

Mulla on edessä 8" jousi ja takana 9"

Gaz GP 130/090 B12 käy hyvin. Tärkeätä että on tuo 130 (13")
Siis tuo koodihan tarkoittaa 130 (13" avoin pituus) / 090 (9" suljettu pituus) B12 (Bushed=pusla 12mm)

Mulla on kai Wilwoodin pikalukko. Vähän väljä se on, mutta ratti on pysynyt toistaiseksi kiinni. Nuo kuusiomalliset lukot ei ole kyllä paras vaihtoehto paitsi ehkä hinnaltaan.

Mun ratin halkaisija on muistaakseni 340mm. Ens kaudella olisi tarkoitus vaihtaa 320mm rattiin.

Re: MT 7XX FIN

Posted: 26 Jan 2010, 20:31
by Tomi Jutila
mulla takana toki 8",mika ajaa tuumaa pitemmällä ympäriinsä.pisemmällä menee iskarin rungon mitta tarkemmalle mutta ei ratkaisua voi moittiakaan (kts. luokan kierrosennätykset)
loiskelevyä en alkais tekeen itse....riippuu toki kuinka keskellä kämmentä peukalo on.noissa valmiissa levyissä sopivuus on eritt. hyvä.
suuttimetkaan ei ole kalliita kyse on vain siitä kuinka locostia on tekemässä,loiskelevyssä jättäisin ennemmin baari illan viettämättä ja ostaisin valmiin.

Re: MT 7XX FIN

Posted: 26 Jan 2010, 21:00
by Marko
Kiitos tiedoista. Auttaa taas eteenpäin. Tuon loiskelevyn voisi tilata kun vielä oppisi ebaytä ja paypalia käyttämään.
Kuuluuko tuohon dynojetin sarjaan yhdet pääsuuttimet ja neulat? Vai onko muutakin sälää mukana?

Re: MT 7XX FIN

Posted: 26 Jan 2010, 21:04
by Mika Hirvonen
Katsoin kuvaa rungosta ja tässäkin autossa saattaa olla liian ahdas kardaanitunnelin aukko takaseinässä. Kannattaa varmistaa taka-akselilla+murikalla, että se mahtuu liikkumaan ennen putkien lopullista hitsaamista.

Re: MT 7XX FIN

Posted: 26 Jan 2010, 21:07
by Tomi Jutila
ebayta ja paypalia oppii käyttään ihan amis englannilla,paypal varsinkin hyvä kun lasku tulee sitten joskus luottokunnalta...
huom osta VAIN JA AINOASTAAN visalla/paypalilla maailmalta,mulla olis jäänyt kaksi r1 konetta tulematta jos en olis maksanut visalla.

dynojetin kitissä tulee lyhemmät jouset alipaine luisteihin ja rikkaammat? neulat.lisäks useampi sarja suuttimia millä et tee mitään,korkeintaan porattaviksi aihioiksi.

Re: MT 7XX FIN

Posted: 26 Jan 2010, 21:16
by Marko
Mika wrote:Katsoin kuvaa rungosta ja tässäkin autossa saattaa olla liian ahdas kardaanitunnelin aukko takaseinässä. Kannattaa varmistaa taka-akselilla+murikalla, että se mahtuu liikkumaan ennen putkien lopullista hitsaamista.
Haettiin runko tuossa kunnossa ja siinä on muutenkin pientä korjailua tiedossa. Tuo asiakin on jo mielessä ollut.

Porattavat aihiotkin riittävät suuttimina.

Saako mistään kytkimeen toista jousta ostettua vai joutuuko toisesta koneesta ottamaan?

Re: MT 7XX FIN

Posted: 26 Jan 2010, 21:17
by Tomi Jutila
uusi orggis jousi 49e ,oon laittanu hyllynalta toisista koneista.

Re: MT 7XX FIN

Posted: 19 Feb 2010, 23:41
by Marko
Pientä edistystä on tapahtunut. Pääosin kuitenkin suunnittelu puolella. Osia on tullut melko paljon englannista, suomesta ja vähän muualtakin joten sen puolesta hommat ei ihan heti lopu. Myös rautaa on autoa varten lattialla riittävästi. Seuraavana olisi tarkoitus korjata rungossa olleet virheet ja tehdä runko muuten valmiiksi. Sitten tukivarret kuntoon.

Pari kuvaa myös lisätty. Ehkä se vielä joskus autolta näyttää.

Kiitos pasi.t:lle hyvin tehdyistä lasikuitu osista. Ja muillekin keneltä tietoa on saatu.

Re: MT 7XX FIN

Posted: 20 Feb 2010, 09:26
by pasi.t
:) kiitoksia kiitoksesta. jos jotain kysyttävää niin soita.

Re: MT 7XX FIN

Posted: 03 Feb 2011, 17:59
by Marko
Projekti jonkun verran edennyt ja muutamia kuvia lisätty. Osia koitettu saada nurkkiin että ei jäisi tekeminen niistä kiinni. Moottorin kiinnitys seuraavaksi vuorossa. Runko myös pitäisi saada valmiiksi asti ja sitten kaarien asennus. Penkin tekoa olisi myös kohta suunnitelmissa.