Page 1 of 1

Muovien korkeus ja modaus

Posted: 16 Feb 2010, 18:52
by tumpelo
Malleja on ainakin 2, matala ja korkea. Saakos nyt sitten noita korkeita katepaloja madaltaa? Ja jos niin saako silloin konepellin kulma muuttua´alkuperäisestä? Siis siten, että jos madallan korkeaa kojelautaa ja keulapala jää maksimikorkeuteen niin onko se ok? Tai päinvastoin, jos madallan korkeaa etukappaletta ja kojelauta jää korkeaksi? Tää ei ole mikään kynnyskysymys, näyttäs vaan mahtuvan hilut uudella sovituksella hiukan alemmas...

ja varmistetaan vielä että olihan niin, että NACA/NASA mallin skuuppi, siis pellin pinnasta sisäänpäin avautuva, on sallittu? Vai teenkö muotti turhaan...

T

Re: Muovien korkeus ja modaus

Posted: 16 Feb 2010, 20:20
by KakeK
Eiks kaikki skuupit ollu kielletty lukuunottamatta jotain ns lauhduttajalle ohjaavaa nokassa tai jotai :)

Re: Muovien korkeus ja modaus

Posted: 17 Feb 2010, 09:03
by pasi.t
kyllä käsittääkseni palojen korkeus on säädeltävissä toleranssien sisällä, ainakin meillä on muutettu sekä keula että koelauta palan korkeutta, ilmanvaihtoon voi ainakin käyttää ritilöitä, muistaakseni kohoumat vain on kiellettyjä. pitää kuitenkin vielä tarkistaa säännöistä.

Re: Muovien korkeus ja modaus

Posted: 17 Feb 2010, 09:25
by kippo
sivupellithän sai takapäästä irroittaa rungosta paremman ilman poiston saamiseksi mutta ymmärtääkseni kaikki muut taaksepäin avautuvat skuupit on kielletty jotka rikkoo auton perusmuotoja

Re: Muovien korkeus ja modaus

Posted: 21 Feb 2010, 11:13
by tumpelo
http://www.max-boost.co.uk/max-boost/im ... A_Duct.jpg

Esimerkkikuvana. Muistaako joku mitä näistä sovittiin, sen muistan että keskusteltiin. Mulle jäi musitikuva että olisi sallittu nimenomaan sellaiset kun ei törrötä ulospäin muodoista?

T

Re: Muovien korkeus ja modaus

Posted: 21 Feb 2010, 11:54
by Mika Hirvonen
Minä ymmärsin, että keulapalan rei'ttäminen kiellettiin, mutta konepeltiin saisi tehdä NACA tyylisen aukon ilmanottoa varten. Siistimpihän NACA on kuin konepellin läpi tuleva ilmanputsari tai airboxi.

Keulalle ja pulpetille on annettu minimi ja maksimi mitat. Ei kai ole väliä korottaako matalia osia vai madaltaako korkeita osia.

Re: Muovien korkeus ja modaus

Posted: 24 Feb 2010, 17:17
by hege
Skuupit eivät ole ok, mutta NACA-aukko on muotoiltu ilmanottoaukko eli se on ok konepellissä (mutta ei nokkakappaleessa). Oon Mikan kanssa samalla kannalla että Naca skooppi rikkoo auton muotoja paljon vähemmän kuin joku Yamaha R1 ilmanputsariboksi.

Sarjassa on sallittua käyttää kahta eri nokkakappaletta. Korkeaa ja matalaa. Näitä ei saa suuremmin muokata, eli pitää näyttä ulkoisesti orkkikselta. Nokkakappaleeseen ei saa tehdä Naca scooppeja tai muita reikiä tai ilmanohjaimia.
Säännöissä ei ole mainintaa nokkakappaleen asennuskorkeudesta tai paljonko nokkaa saa muokata että saa asentumaan "nätisti". Eli nokkakappaleen asennuskorkeus ja tapa runkoon on melko vapaa, kunhan nokkakappale asennetaa niin että auto näyttää lotus seveniltä. Useiden senttien pelivara luulisi olevan. Nokkakappaleen takareunan korkeus on enintään 260mm runkoputkista, alkuperäinen korkeus on 200mm ja madaltamisesta ei mainita eli se on vapaata.

Kojelaudan suhteen on melko paljon vapauksia, sen muodoista ei ole sanottu muuta kuin että auton pitäisi näyttää lotus seveniltä.
Kojelaudan etureunalle annettu korkeus on enintään 320mm runkoputkista, alkuperäinen korkeus on 260mm ja madaltamisesta ei mainintaa eli se on vapaata. Kojelautaa saa viedä eteenpäin ja sen saa tehdä vaikka itse sen muotoisena kuin vaan lotus sevenin ulkonäkö sallii.

Korkealla nokalla ja matalalla kojelaudalla ajaminen on sääntöjen puitteissa ok.

Re: Muovien korkeus ja modaus

Posted: 24 Feb 2010, 18:37
by Jari Kauttonen
hege wrote: alkuperäinen korkeus on 260mm ja madaltamisesta ei mainintaa eli se on vapaata. Kojelautaa saa viedä eteenpäin ja sen saa tehdä vaikka itse sen muotoisena kuin vaan lotus sevenin ulkonäkö sallii.

Korkealla nokalla ja matalalla kojelaudalla ajaminen on sääntöjen puitteissa ok.
En halua saivarrella mutta...

Kaikki mikä ei ole säännöissä sallittu, on kielletty.

Kannattaisko noita NACA aukkoja yms modaus mahdollisuuksia tarkennella noihin sääntöihin? :roll:

Re: Muovien korkeus ja modaus

Posted: 24 Feb 2010, 20:25
by KakeK
Juu nimenomaan näin. Eli kaikki viritykset kielletty jos ei oo säännöis sallittu.
Nii muoviis ku moottoriiski, ja alustas jne.

Re: Muovien korkeus ja modaus

Posted: 24 Feb 2010, 22:08
by Mika Hirvonen
Säännöissä ei ole nimenomaisesti sallittu airboxin tuomista konepellin läpi eli pitäisikö nekin keitää? Jos kuitenkin otettaisiin järki käteen...

Säännöissä sanotaan "Koriin ja konepeltiin saa tehdä aukot ilmaputsareita ja pakosarjaa varten. " .
Mielestäni NACA aukko on luettavissa ilmanputsarin reiäksi siinä missä airboxia ja filttereitä varten tehdyt reiät.

Re: Muovien korkeus ja modaus

Posted: 25 Feb 2010, 00:11
by Jari Kauttonen
Juurikin tuon takia sääntöä pitäisi tarkentaa noiden osalta. Nyt jää liikaa tulkintavaraa aiheelle, toisen mielestä jokin on ok ja toisen mielestä ei. Lisäksi jos tuo kohta selkeytetään säännöissä, helpottaa varmana uusien tulokkaiden autojen rakentelua.
Jos esim. NACA aukot on jo hyväksytty jossain kokouksessa, niin hallituksen tulisi tehdä muutokset sääntöihin mahdollisimman nopeaan hyväksynnän jälkeen.

Re: Muovien korkeus ja modaus

Posted: 25 Feb 2010, 10:41
by Tomi Jutila
airbox = ilmanputsari
vaikka ei mua koskekkaan niin näin mä ton ymmärrän.

Re: Muovien korkeus ja modaus

Posted: 25 Feb 2010, 23:09
by pasi.t
:?: Koriin ja konepeltiin saa tehdä aukot ilmaputsareita ja pakosarjaa varten. Mitkään mekaaniset osat eivät saa ulottua korin ääriviivojen ulkopuolelle. Erityisen korkeille moottoreille saa konepeltiä korottaa enintään 60 mm. Konepellin alkuperäinen korkeus on etuosasta 200 mm ja takaosasta 260 mm ylimmästä runkoputkesta mitattuna. Patit ja "skuupit" kielletty. Ohjaamon päälle ei saa laittaa peitettä matkustajan puolelle.

Nokkakappaleena sallitaan vain nykyisin käytettävän näköinen. Nokkakappaleeseen ei saa tehdä ylimääräisiä reikiä tai ilmanohjaimia. Auton tulee olla Lotus sevenin näköinen.
Mikäli käytössä on suurikokoinen jäähdytin, saa nokkakappaleen alle tehdä kotelon että jäähdytin mahtuu korirakenteen sisälle. :?: eikö tuo ole aika selvästi tuossa. tarkoitus oli alunperin ettei rakeeneta mitään rumia patteja peltiin. mikään mekaaninen osa ei saa tulla konepellistä läpi, esim kaasarin runko. suppilo oli tarkoitus sisältyä ilmanputsarin osaksi.

Re: Muovien korkeus ja modaus

Posted: 02 Mar 2010, 09:38
by hege
Ilmanotto ja poistoaukoista ei sanota nyt säännöissä mitään (paitsi ettei saa laittaa nokkakappaleeseen), silti joka autossa on ainakin ilmanpoistoaukkoja. On totta että tätä kohtaa pitää tarkentaa.