Page 1 of 2

Öljynlauhdutin.

Posted: 18 May 2010, 15:51
by Marko Leino
Monirivisen öljynjäähdytimen ootte laittaneet mopokoneisiin?

Mika on tehnyt adapterin orkkiscoolerille mut mitens jos ottais suodattimelta? Onko vinkkejä mistä löytyis sopiva öljyn ulosottopala R1:sen suodattimen alle?

Onko tietoo käviskös esim. jokin noista? http://www.hotcars.net/loadframe.asp?pa ... od1250.ASP

R1:sen öljynsuodattimen kierre on M20x1.5mm ja halkaisija 65mm.

Re: Öljynlauhdutin.

Posted: 18 May 2010, 17:24
by Tomi Jutila
mulla on ny 2kpl jäähyjä.16 rivinen moottorin edessä alhaalla ja tommonen mesacoolin pienin syylärin edessä.alkuperäisen vesijäähdytteisen olen poistanut jonka tilalla mocalin tukelevy/päätylaippa liittimin,aattelin jotta öljy ei suotta lämmittäis vesiä?
kierreosa päätylaipan kiinnittämiseen tehty vesikiertoisen jäähyn pääpultista kierteyttämällä kierrettä lisää ja katkaisemalla "mutteri" pois.

Re: Öljynlauhdutin.

Posted: 19 May 2010, 10:14
by Mika Hirvonen
Mulla on 13 rivinen ja 235mm leveä. Se saattaa olla vähän alimitoitettu.

Re: Öljynlauhdutin.

Posted: 20 May 2010, 08:02
by Jari Kauttonen
Veikkaisin että 16 rivinen riittää mopon koneeseen. Tärkeintähän olisi saada öljyn lämmöt pysymään 100 asteen tuntumassa, liian kylmän öljyn ominaisuudet ei riitä enää huippukierroksilla, kun taas liian kuuma öljy lämmittää turhaa konetta ja sitä kautta teho pienenee.

Re: Öljynlauhdutin.

Posted: 20 May 2010, 09:58
by Marko Leino
Aattelin säilyttää alkuperäisen coolerin ja ottaa suodattimelta lähdöt jos vaan sopiva laippa löytyy. Syylärin alle mahtuis 16 tai 19 rivinen cooleri.

Mika ja Tomi millä hujakoilla teillä on öljynlämmöt olleet?

Re: Öljynlauhdutin.

Posted: 20 May 2010, 15:41
by Tomi Jutila
unohda toi 100 astetta...jos saat 130 niin on jo aika hyvä.lämmöt yleensä 150.

putsarin juuresta hankalampi viedä letkut,vesikiertosen tilalle kun laittaa niin letkut lähtee hyvin

Re: Öljynlauhdutin.

Posted: 20 May 2010, 16:15
by Mika Hirvonen
Viimekaudella parhaimmillaan (pahimmillaan) 130+ kilpailussa. Tämän kauden ekoissa testeissä Ahvenistolla n.120C, mutta vedot oli aika lyhyitä.
Jos 19 rivinen mahtuu niin sellainen sitten kiinni.

Re: Öljynlauhdutin.

Posted: 20 May 2010, 17:42
by KakeK
Ja vastaavasti taas liian kylmä öljy kasvattaa sisäistä kitkaa ja vähentää tehoa.
Mutta uskoisin että näillä peleillä ei päästä alle satasen lukuihin 8)
Optimi olis ajaa ohkasella ja sopivan kylmällä/kuumalla öljyllä.
Mulla kii joku 13 vai 15 rivinen ja kuivasumpus 5 litraa tavaraa.

Re: Öljynlauhdutin.

Posted: 20 May 2010, 23:45
by Jari Kauttonen
Kyllä tuo +130astetta rupee olemaan jo liikaa kilpa koneelle. --> Moottori tuho.
optimi väli taitaa olla 95 - 110 asteen välissä. Onhan tuo haastavaa saada pidettyä mutta siihen tulisi pyrkiä, silloin koneesta saisi optimaaliset tehot pihalle.
Väitti tuo sumppu kauppias että dynossa ajeli koneita niin 5 asteen lämpö heitoilla oli lähes 5 hepan teho erojakin :roll:

Re: Öljynlauhdutin.

Posted: 21 May 2010, 06:04
by Tomi Jutila
mulla ollu kolmevuotta pilteman mittari jossa asteikko ei riittäny....nyt autometer.jurvan avoimes oli 150 kokoajan mutta pannussa tais olla vikaa,nyt toinen kone ja 2x jäähdytin,katotaan tänään ja huomen kemoras mitä näyttää..

Re: Öljynlauhdutin.

Posted: 22 May 2010, 20:38
by Marko Leino
Tomi wrote:mulla ollu kolmevuotta pilteman mittari jossa asteikko ei riittäny....nyt autometer.jurvan avoimes oli 150 kokoajan mutta pannussa tais olla vikaa,nyt toinen kone ja 2x jäähdytin,katotaan tänään ja huomen kemoras mitä näyttää..
Paljonko lämmöt oli? Sään puolesta ei vissiin tullut kylmä :)

Re: Öljynlauhdutin.

Posted: 22 May 2010, 22:01
by Tomi Jutila
jep lämmintä oli,perjantaina varsinkin.koneille ei annettu yhtään armoa vaikka öljylämpö näytti..........140+.
kyllä lämmöt jurvasta putos erona oli toinen kone (jurvassa ehkä kansipahvivika) ja täällä oli toistakymmentä astetta lämpösempi keli.
eli r1 koneella 130 asteiseen on tekemistä,ei ne näköjään öljynlämpöihin hajoa,kait se sen olis tehny liki 100 kierrossen aikana.nyt ainoastaan ekaan cuppikisaan koitan värkätä jotain tuulikanaalia taaimmalle 16 riviselle.

Re: Öljynlauhdutin.

Posted: 22 May 2010, 22:40
by KakeK
Mulla oli sumppupönttö ajon jälki 100 asteinen. Eli voi olla mahdotonta saada noihin lukuihin märkäsumppua jos ei oo syyklärin kokoista cooleria.

Re: Öljynlauhdutin.

Posted: 22 May 2010, 22:45
by Tomi Jutila
KakeK wrote:Mulla oli sumppupönttö ajon jälki 100 asteinen. Eli voi olla mahdotonta saada noihin lukuihin märkäsumppua jos ei oo syyklärin kokoista cooleria.
kyl se näin on mut maksaa sit r1 sumpusta kun kestää vähä lämpösenä noikin? heposissa voipi tulla takkiin öljylämmöistä mutta se on paikattava positiivisella asenteeella

Re: Öljynlauhdutin.

Posted: 24 May 2010, 10:58
by Marko Leino
Elikkä hommais 150 asteisen lämpömittarin sijasta 200 asteisen. Ei tunnu sit niin pahalta kattella :)

Auttaiskos jos pistäis coolerille propellin pyörimään?