Page 2 of 3

Re: perävälityksistä

Posted: 16 Jul 2010, 18:03
by Tomi Jutila
tumpelo wrote:Mikäs niitä periä niinmaanperusteellisesti kuumantaa? Ettesunkaan vaan kasaa liian kireiksi :)

T
kyllä ne tehään voortin ilmoottaman välyksen keskiarvon mukaan kellottamalla.

Re: perävälityksistä

Posted: 16 Jul 2010, 18:07
by tumpelo
Eikä kun ihmettelen vaan kun eihän teirän mopoautot edes paina mitään ja koneetkin on ihan hengettömiä litrasia rupurasioita niin sitä vaan että mikä niitä periä oikein kuumentaa. Kyl maar mää sen ymmärtäsin jos olis autossa painoo ja koneessa jytyä että sitten kuumenis...

Kannattaskohan niihin peräpelteihin hakata louverseja tai muita ritilöitä? Saisko sieltä ilmaa yhtään liikkumaan. Eikös Tomi sulla ole kardaanitunnelikin pohjaton että ei konetilan kuumuuskaan puhallu perään saakka?

T

Re: perävälityksistä

Posted: 16 Jul 2010, 18:09
by Tomi Jutila
tumpelo wrote:Eikä kun ihmettelen vaan kun eihän teirän mopoautot edes paina mitään ja koneetkin on ihan hengettömiä litrasia rupurasioita niin sitä vaan että mikä niitä periä oikein kuumentaa. Kyl maar mää sen ymmärtäsin jos olis autossa painoo ja koneessa jytyä että sitten kuumenis...

Kannattaskohan niihin peräpelteihin hakata louverseja tai muita ritilöitä? Saisko sieltä ilmaa yhtään liikkumaan. Eikös Tomi sulla ole kardaanitunnelikin pohjaton että ei konetilan kuumuuskaan puhallu perään saakka?

T
:D :D :D rupurasioita :D :D :D

Re: perävälityksistä

Posted: 16 Jul 2010, 18:42
by pasi.t
:wink: joo näinhän se on ei niissä mitään voiman töhnää ole, mutta ku ne on laittanut niihi niin pi,,n nopeet kartaanit ettei perä taho keritä mukaan.
perän lämmön saa kyllä nousemaan aikalailla 100 asteeseen.

Re: perävälityksistä

Posted: 20 Jul 2010, 06:52
by Tomi Jutila
ny perä on läjätty taas niinku ennenki paitsi uudet pultit ja kovempi momentti laitettu.välystä ei säädetty,kellotettiin pienimmillään yhdestä kohdasta 0.10 muut 0.17 tai enimmäkseen 0.20.
0.2 on vähä reilu mutta ei ruvettu kiristään kun 0.10 menis jo sitten tiukaks(siltä kohdalta.) kellotettiin joka pultin kohdalta ja keskiarvoks jäi n. 0.15

Re: perävälityksistä

Posted: 29 Jan 2011, 11:29
by Tomi Jutila
Tomi Jutila wrote:ny perä on läjätty taas niinku ennenki paitsi uudet pultit ja kovempi momentti laitettu.välystä ei säädetty,kellotettiin pienimmillään yhdestä kohdasta 0.10 muut 0.17 tai enimmäkseen 0.20.
0.2 on vähä reilu mutta ei ruvettu kiristään kun 0.10 menis jo sitten tiukaks(siltä kohdalta.) kellotettiin joka pultin kohdalta ja keskiarvoks jäi n. 0.15

vitut...taas oli lautaspyörän pultit aivan irti...kanta irti ihan reilusti. 70nm vedettiin momenttiin ja loctiten vihreällä liimalla puhtailla pinnoilla.millä ihmeellä nää saa pysyyn,nordloccia kun ei ole 3/8" ja millikoko ei käy kun pitää olla just oikeenkokonen.ei ole oikeen luotto kohallaan kalustoon jos näillä eväillä kausi alkaa?

edit: no onhan näitä
http://shop.ebay.com/?_from=R40&_trksid ... Categories

internetti on ihmeellinen,suomesta kun kysyin niin ei ole saatavissa :twisted:

Re: perävälityksistä

Posted: 30 Jan 2011, 17:17
by multanen
Onhan ne Tomin pultit oikeanlaiset 3/8"? Muistaakseni 3/8" Whitworth ja 3/8" UNC eroavat 3/8"-16 koossa ainoastaan kierteen harjan kulman perusteella (toisessa 55, toisessa 60 astetta tai jotain). Tuo kapeampiharjainen käy leveämpiharjaiseen reikään mutta ei varmaan pidä.
En tiiä onko tässä tapauksessa mahollista että pultit olis vaihtuneet vääriksi mutta onhan tuo kummallinen juttu kun eivät yhtään pysy.

EDIT: nii tuolla edellähän tuo sanottiinkin että kierre on UNF 3/8" eli siinä meni tääkin oljenkorsi...


Nää ei Tomia auta, mutta tähän väliin pari irtohavaintoa englantilaisten englantilaisperistä:

-jotkut korvaavat pinionilaakerin rutistusholkin aina kovalla teräsholkilla. Kasaavat ensin perän normaalisti ja ottavat sitten malliksi tuon rutistuneen putken. Sorvaavat sen mittaisen kovan holkin.

-englantilaisessa "hot rod" rälläysluokassa käytetään enkkuperiä ja siellä pyöränlaakerin krymppirenkaan varmistaminen hitsaamalla on pakollista! (olisko vissiin muutama akseli lähtenyt kuleksimaan...)

Re: perävälityksistä

Posted: 30 Jan 2011, 20:21
by Tomi Jutila
pultit on oikeat,alkuperäiset tai lautamäeltä ostettu.lautaspyörän pultteja olen etsinyt kauan esim ebaystä mutta mistään muualta kun lautamäeltä en ole löytänyt.

krymppiholkki on ollu mulla aina kiinteä
multa on kerran vetari ruvennu ulostumaan,laakerin mukana tuli pellistä prässätty krymppi holkin kötöstys.


nyt laitetaan nord locit ja lisätään momenttia

Re: perävälityksistä

Posted: 31 Jan 2011, 10:40
by Marko Leino
Tarjosin peräntekijälle uutta rutistusholkkia ja se heitti sillä vesilintua :) Sanoi et kasataan aina kiinteällä holkilla.

Mulla kans vetareissa laakereiden krymppirenkaat hitsattu pisteillä kiinni.

Re: perävälityksistä

Posted: 27 Jul 2011, 13:55
by Tomi Jutila
nyt oli pysyny lautaspyörä kiinni,kaikki oli tehty niinku ennenki mutta momentti 115nm.
vanhankans muisteltiin että viimeks vedettiin 70nm ja ne irtos (siis aiemmin)
toi löystyny (70nm) oli aika huonossa hapessa kun lautaspyörän pulttien lisäks oli irronnu jo kolme senkkikantasta mitkä pitää lukon kasassa...onneks isäukko huomas kun oli lautaspyörän pultit vedetty kiinni että välläri kantaa niihin pulttien kantoihin.

Re: perävälityksistä

Posted: 22 Dec 2011, 09:45
by Jari Kauttonen
Minkälaisia perävälityksiä porukka on vailla. Olen ollut jo jonkin aikaa jutuissa erääseen vaihteistovalmistajaan ja mahdollisesti, siis mahdollisesti sieltä voisi saada kohtuu hinnalla välityksiä eri periin. Alustavasti on ollut juttua Ladan ja Enkkuperän välityksistä.
Kiinnostuneet voisi vastailla mulle mikä välitys kiinnostaa ja mihin perään, niin saadaan nippu mahdollisesti samoja välityksiä jos vaikka hinnat on oikeasti kohtuulliset. Selvityksestä on myös suorakytky laatikoiden hintataso ja saatavuus.

Re: perävälityksistä

Posted: 22 Dec 2011, 10:46
by Mika Hirvonen
3.5x ja 3.7x Ladaan olisi varmaan kiinnostavimmat niille jotka käyttää moottoripyörän koneita.

Re: perävälityksistä

Posted: 22 Dec 2011, 10:57
by Antti Tuomainen
Joo kyllä kiinnostaa, jos kustannukset pysyy kohtuudessa. Ja juurikin nuo Mikan mainitsemat välitykset.

Olemassa olevilla hammastuksilla taitaa välitykset osua 3,727 ja 3,545.

Re: perävälityksistä

Posted: 23 Dec 2011, 01:49
by kippo
4,5 vois olla ihan kiva ladalaisena suoralle vitoselle tai suoralle kutoselle auton koneeseen tai sitte 5.3 yli-vaihde vitosen kans

Re: perävälityksistä

Posted: 23 Dec 2011, 11:15
by Antti Tuomainen
Kippo, kyselit sitä 4.4 välitystä. Tommonen sattu silmään

http://www.ladaworld.com/index.php?cPath=28_34

Laadusta tai toimitus varmuudesta ei ihan mitään tietoa. Näillä näkymin tilaan itelle tuolta jotain heti vuoden alussa, eli samoilla postikuluilla tulee muutaki jos on tarpeen.