Mites noiden autojen maavarat? 65mm on minimivara, mut mikään mun näkemistä autoista ei näyttäis olevan ihan niin "tontissa".
Esim.
http://www.racefoto.se/Fotocollage/Locost04T.jpg
Oisko tiedossa kuvia noista norjan, ruotsin tai tanskan autoista? jotain kisagallerioita tai tiimien kotisivuja. Ois kiva ihmetellä tarkemmin millasilla autoilla muualla ajellaan.
Aurauksessa nyrkkisääntönä on 0,1 astetta haritusta per 1 aste negatiivista camberia. Jos tahdotaan saada pienin mahdollinen vierimisvastus.
Mitä oon alustageometriaa mallintanu:
65mm maavaralla rollcenter on 8mm maapinnan alapuolella
130mm maavaralla rollcenter on 66mm maapinnan yläpuolella
Noi siis 185/60 R13 renkailla, joiden halkaisija on 552 mm (toi 552 on "hatusta" temmattu, jos jollain on tarkempia mittoja renkaille niin ois kiva jos jakaisitte, netistä löytyny vaan 205/50 R15 renkaalle).
Caster taas on hiukkasen vaikeampi aihe käsittää, koska sen vaikutuksia on vähän vaikea käsittää. 2,5-4,5 tuntuu kuitenkin mun mielestä vähän liian pieneltä.
1.7 jäykemmät jouset edessä riippuu myös etupään korkeudesta, rollcenterin korkeus "vaikuttaa" vähän kuin kallistuksenvakaaja, eli korkeampi ajokorkeus edessä (=korkeampi rollcenter) vaatii löysemmät jouset ollakseen ajettavuudelta samankaltainen kuin matalampi auto.
Toi 15mm korkeempi perä vaikuttaa vähän oudolta, paljonkohan se oikeesti vaikuttaa?
Antidiveä tulee keulaan ~12% koska tukivarsien takakiinnikkeet nousevat. Voi auttaa autossa jonka etupäässä geometrian vaikutus on suuri.
Aerodynaaminen vaikutus?
Tää on tietenkin vähän vaikea aihe ymmärtää enkä oo tottunu kirjottamaan tästä suomeksi niin mun käyttämät sanat menee varmaan yli ymmärryksen.