Page 1 of 1

Taka-akselin levennys/kavennus

Posted: 21 Nov 2006, 11:17
by Mika Hirvonen
Lisää kysymyksiä...
Saako raideleveyttä muuttaa leventämällä/kaventamalla itse taka-akselia, vai onko taka-akselin oltava täysin vakio?
Säännöissä mainitaan vain, että Akseli pitää olla autosta, jota on valmistettu >5000 kpl.

Posted: 21 Nov 2006, 11:43
by markku
heitippä pahan :oops: . eihän sitä kielletä missään tosin ei kyllä sallitakkaan :lol:. taka akselin kääntely on kielletty. olettaisin että tarkoitus on käyttää vakioita etu ja taka päässä. mutta ei tuon säännön perusteella voi kieltää muuttamasta. pitääkös niitä sitten valmistaa 5000kpl että niillä saa ajaa :?:

Posted: 21 Nov 2006, 12:15
by Mika Hirvonen
Joo taka-akselin taivuttaminen on säännöissä ihan selvästi kielletty.
Mulla lähinnä ajatus oli, jos esim. escortin akselin, joka on todella kapea, voisi leventää niin, että maksimi raideleveys saavutettaisiin ilman mitään napojen ja vanteiden väliin tulevia spacereita. Taka-akselin rakenne pysyisi täysin alkuperäisena, paitsi akseliputket, joihin hitsattaisiin väliin vähän lisää putkea.

Posted: 21 Nov 2006, 13:24
by markku
kannattaa sitten hommata vanteet ensin. minun ulospäin levittävillä vanteilla ainakaan ei perää voi paljon levittää. tietysti jos on sisään päin vieviä vanteita täytyy levittää niin perkeleesti.

Posted: 05 Dec 2006, 10:42
by Mika Hirvonen
Vielä olisi yksi kysymys koskien taka-akselia. Onko sallittua kiinnittää linkkien korvakkeet taka-akseliin pulttaamalla (esim. joku sankarauta/panta akselin ympäri) hitsaamisen sijasta? Korvakkeet olisivat täysin kirjan mukaiset, ainoastaan kinnitystapa eri.
Hitsaaminen taivuttaa akselia jonkin verran ja sen oikaiseminen kotinonstein voi olla hankalaa.

Posted: 05 Dec 2006, 11:03
by markku
kirjassa se tehdään hitsaamalla. hitsaa vain vähän kerrallaan ettei kuumene niin ei pitäisi vääntyä pahasti. me ollaan vedetty nuo omat kerralla kiinni eikä ole pahasti vääntynyt kun ollaan käyty penkissä suuntauksessa.

Posted: 05 Dec 2006, 16:22
by Mika Hirvonen
Ok. Täytyy yrittää hitsata varovasti :)