Page 1 of 3

syyskokous 2010

Posted: 10 Oct 2010, 13:15
by pasi.t
olisko aika keskustella syyskokous -10 aiheista. saatais esityslista esille tänne julkiselle puolelle.

Re: syyskokous 2010

Posted: 10 Oct 2010, 15:09
by Johan Svahn
Tässä minun ehdotuksia (kopioin ne suoraan Hallitus puolelta tänne):

2011
- Medium renkaat
- luokalle 100dB
- joka kisassa tarkastetaan korkeus, paino, maks. leveys ja dB.
- ei painon lisäyksiä vielä ensi kaudelle

Turvallisuus asiaa: lisää putkia kehikkoon??

Mitä tehdään autoille joille ollaan annettu runkonumeroita ja eivät valmistu??

Re: syyskokous 2010

Posted: 10 Oct 2010, 15:27
by Jari Kauttonen
Mun ehdotus on menestyspainot

Esim.

1. sija +60kg
2. sija +40kg
3. sija +20kg

Max painot 80kg

4. -20kg
5. -40kg
6. -60kg

Kaikille punttien paikka samaan paikkaan. Puntit järjestön puolesta.
Tasottais hiukan tuota ajelua? :roll:
Voin vaikka osaltani sponsoroida järjestölle painoja tai jotain.

Myös tuo joka kisassa tehtävät tarkastukset saa osaltani kannatusta.
Mediumiin vaihdon en usko muuttavan aikoja mihinkään suuntaan.
100db rajaa voi mun puolestani vinkua puunhalaajat! Kyllä maailmaan ääntä mahtuu!

Re: syyskokous 2010

Posted: 10 Oct 2010, 17:15
by Tomi Jutila
luokan säännöt jäädytetty kauden 2015 loppuun saakka joten sääntörintamalle ei tarvi ehdotella mitään.
voiko asiaa tämän selvemmin sanoa. :?:

Re: syyskokous 2010

Posted: 10 Oct 2010, 17:54
by KakeK
Voi olla osanottajat vähissä jos sääntöjen runkkaaminen ees taas jatkuu vielä. Isolla tekstillä lukee että säännöt jäädytetty ja moni rakentaa autoaan sitä mukaan kevyeksi ym. akk laatinu jonkimmoisen desibelirajan miks pitäis locostin olla muita hiljaisempi?? Taitaa olla suurin syy tän hetkisiin nopeuseroihin auton testaamisen vähyydessä ja ratin takana. Tuskin enää tullaan kisoja voittaan autotallista suoraan vaikka kuinka leikittäis punttien kans.

Re: syyskokous 2010

Posted: 10 Oct 2010, 20:10
by Jari Kauttonen
Hyvä että on pojilla positiivinen asenne! :wink:
Eipä taida auttaa sitten sanoa enää että säännöt jäädytetty kun joku korkeammalta taholta sanoo että ajaminen loppu siihen kun ei vauhti kerran hiljene?

Eikös tuo autojen nopeus yleisellä tasolla ole ollut suurin puheenaihe jo useamman vuoden?
Ja käsittääkseni mikään ei estä muuttamasta sääntöjä vaikka ne olisi uunissa paistettu tai pakastettu?

Re: syyskokous 2010

Posted: 11 Oct 2010, 06:16
by Tomi Jutila
luokan vauhti ei juurikaan enään nouse nykyisillä säännöillä,"luokan" vauhdillahan tarkoitetaan mikan (721) nopeutta.mika on vienyt auton testaus ja kehitystyön pisimmälle ja ilmeisesti käyttänyt tai kokeillut kaiken oleellisesti vauhtiin vaikuttavat variaatiot,tässä suhteessa on sääntöjen rajaama maksimi vauhti todennäköisesti lähestulkoot saavutettu.
medium renkaitten tuoma vauhdinpudotus on marginaalinen ja menestyslisäpainotus täysin kuolleenasyntynyt ajatus vaarallisuutensa ja käytännön tasapuolisen toteutuksen kannalta mahdottomana toteuttaa.
luokka on tasaväkinen ja kilpailullisesti tiukka jossa voi menestyä kaikenlaisilla tekniikoilla varustetuilla autoilla.ne kuljettajat jotka eivät (autoaan kilpailujen välissä tallissa seisottamalla) aja voitosta voivat katsoa peiliin,ei sitä menestystä kotiin tuoda,testauksesta se vauhti locosteihinkin tulee.se on taas jokaisen oma asia kuinka paljon on valmis/halukas/yleensäkin mahdollista testaukseen panostaa.

tämän topicin tarkoitus oli tuoda asioita esityslistalle joten väittely on turhaa,tuodaan tähän vain esityslistalle haluttavia asioita sen enempää kommentoimatta.

Re: syyskokous 2010

Posted: 11 Oct 2010, 07:59
by KakeK
Pitäiskö mahdollisesti olla kattojärjestöön yhteydes ennen kokousta niin tiedettäisiin mitä on järkevä esittää/päättää kokoukses.
Riittääkö esim. kaarien lisäputki sivulle. Vai miten lisätään turvallisuutta. Liukkaampi/hitaampi rengas ei välttämättä tuo lisäturvallisuutta.

Re: syyskokous 2010

Posted: 11 Oct 2010, 09:07
by Jari Kauttonen
Tomi wrote:menestyslisäpainotus täysin kuolleenasyntynyt ajatus vaarallisuutensa ja käytännön tasapuolisen toteutuksen kannalta mahdottomana toteuttaa.
Miten tuo on vaarallinen, kuolleena syntynyt ja mahdoton toteuttaa?

Jos puntit on pultattu autoon en ymmärrä mikä niistä tekee vaarallisen?
Jos paikka määritellään kaikille samaksi säännöissä niin mikä siitä tekee mahdottoman toteuttaa tasapuolisesti?
Onko koppiautojen sarjoissa menestyspunttisäännötkin kuolleenasyntyneitä sääntöjä?

Miksi näistä asioista ei sinun mielestä saa keskustella täällä? Eikös se ole foorumin tarkoitus?

Re: syyskokous 2010

Posted: 11 Oct 2010, 09:15
by markku
säännöthän on jäädytetty kuten tomi perinteisesti jälleen ilmoitti :lol: . viimeisimpien kokouksien ongelmahan on ollut uusien "tulkintojen tekeminen" kirjoitettuun sääntöön. luin äkkiä läpi säännöt äsken. en ainakaan huomannut edellisen kokouksen tulkinta muutoksia missään (saatoin lukea liian nopeasti). toivon ettei kovin suuria tulkinta muutoksia enää tulisi.


paino asia on hankala järjestää ja sorsisi eniten niitä jotka ovat nähneet eniten vaivaa auton rakennuksessa. moottorin valinnat on tehty jotain tiettyä painoa varten. osassa autoja kuitenkin on jo tehdessä painotettu kulmapainot kohdalleen. lisäpainot sotkisivat kulmapainot ja aiheuttaisivat lisää työtä.
jos haluttaisiin esim: mikasta ja minusta yhtä nopeat niin mikan autoon joutuisi laittamaan varmaa 500kg lisää painoa. aivan kovimmassa kärjessä kilpailu voisi ehkä tiivistyä mutta kaikkia ei pystytä tasapäistämään :oops: .

rengas asia on edelleen hieman kaksi jakoinen. s varmasti hieman nopeampi ja kuluu huomattavasti nopeammin. m kestää pidempään ja laskisi vauhtia ehkä hieman. nyt kun saa ajaa molemmilla niin kaikkien on ajettava s kun muutkin ajaa. olisihan m renkaaseen siirtyminen ikään kuin viesti akk ja hrf suuntaan että nopeutta yritetään pitää kurissa. tuskin vauhti enää hirveästi nousee vaikka s renkaalla jatkettaisiinkin. mikalla varmasti vauhti suht tapissa nyt muilla aika ottaa kiinni sen minkä pystyy.

jos putki "häkkyröistä" on ollut turvattomuus puheita niin niillä voi pyyhkiä perseensä. nyttenkin on mahdollista laittaa muutamia ylimääräisiä turvakaari putkia jos haluaa. sivuputki ainut mitä vois ajatella pakolliseksi.

kokouksessa on tarvetta päättää hallitus ja muut sääntömääräiset asiat. muuta tuskin on mahdollista/tarpeellista tehdä.

jotta tällästä täältä sairasvuoteelta tälläkertaa :lol:

Re: syyskokous 2010

Posted: 11 Oct 2010, 11:04
by Johan Svahn
markku wrote: sivuputki ainut mitä vois ajatella pakolliseksi.
Sivuputki oli mielessä.. :wink:

Miksi menestynyt kuljettaa täytyy rankaista painoilla ! Tiedän että maailmalla käytetään menestyspainoja. Käytetäänkö Kartingissa, formuloissa ja Caterhameissa menestyspainoja? Minun tietääkseni ei. Koppiautojen paino yleensä yli 1000kg ja niiden kori rakenne tehty kestäväksi. Täytyy muistaa ettei kaikki Locost rakentajat ovat ammatti hitsaajia jotka voivat ennustaa kestävyyttä :wink:

Testatkaa kuten Mika ja Tomi niin vauhti löytyy.. Kirjatkaa ylös muutokset jne. Ajamalla oppii :wink:

Re: syyskokous 2010

Posted: 11 Oct 2010, 11:26
by Jari Kauttonen
Mukavaa kuulla Markustakin taas aikoihin täällä foorumilla :D

Mutta asiaan.

Nyt ei mahdu päähän, ei?
Kommentoidaan että lisäpainoista tulee liikaa työtä ja vaivaa ja samalla ehdotetaan sivuputkea pakolliseksi? Siitäkö ei tule työtä ja vaivaa? Monella menee esim pakoputki uusiksi yms.
Lisäpainoa ehdotan vain siksi, että luokkaan tulisi tasoitusta muutenkin kuin uhraamalla kaikki vapaa ajat ja rahat testaukseen, kun nyt on melko selväksi käynyt ketä tuolla ajaa tosissaan vain voitto mielessä. Kaikilla vaan ei ole mahdollisuuksia ja aikaa tuohon testaamiseen. :roll:
Ja taas toisilla se testaaminen ei välttämättä tuota tulosta vaikka sitä tekisi päivittäin :roll:
Noo, ehdotettu mikä ehdotettu. Jääköön siis hallituksen käsiin mitä ehdotukselle tapahtuu.

Re: syyskokous 2010

Posted: 11 Oct 2010, 12:35
by Johan Svahn
minun mielestä sivuputki lisää turvallisuutta, ei 80kg lisä mötikkä...

Re: syyskokous 2010

Posted: 11 Oct 2010, 18:13
by pasi.t
olen pohtinut asioita omassa pienessä pääkopassa mielestäni aika lailla ja tullut seuraavaan tulokseen, koska meidän vauhdin nousun olisi ainakin pysähdyttävä.

m renkaat kaudelle -12-------------- säästöä rengaskuluihin.
jousituksen rajoitinvaijerit mukaan vakaaja laskuun..
kiertokangen materiaali vapautus ( varauksin vielä tässä vaiheessa koska en ole vielä täysin varma vaikutuksesta nopeuteen.)
turvakaareen ovi putki
30 kg painon lisäys minimi painoon, ei prosenttuaalista----- voidaan käyttää turvakaariin, ei tarvitse laittaa kalliita jarruja ja vanteita päästäkseen lähelle minimipainoa. ---------- rahaa säästyy, no, on toki huonommatkin.
mopo koneista pakki pois, ku ei se toimi kuitenkan ja on turvallisuus riski.

nämä ajatukset eivät tähtää kenenkään henkilön hidastamiseen vaan koskee aikalailla kaikkia.

Re: syyskokous 2010

Posted: 11 Oct 2010, 19:58
by Tomi Jutila
Johan Svahn wrote:[
Testatkaa kuten Mika ja Tomi niin vauhti löytyy.. Kirjatkaa ylös muutokset jne. Ajamalla oppii :wink:

ehämmää testaa tai ei siittä mitään hyötyä ole,kahesti kävin pl.kisareissut...kabiini täynnä rukkasia kun auto menee kun käärmeenkusi :shock:
kirjanpito lapun löysin kun siivosin kotona,oli vuodelta-08,jotain numeroita siinä oli en tiiä oliko ne jousia,rengaspaineita vai jotain muuta?