Page 2 of 3

Re: syyskokous 2010

Posted: 11 Oct 2010, 20:13
by kari@p
Mistään mitään tietämättä, mutta toi pakki pakko ei mahdu meikäläisen päähän. Eikä taatusti ainakaan lisää turvallisuutta.

-kari-

Re: syyskokous 2010

Posted: 12 Oct 2010, 08:38
by Marko Leino
Pakki pakko pois ja pakkisysteemin verran painoa tilalle.

Re: syyskokous 2010

Posted: 12 Oct 2010, 19:31
by Dohc4x4
Jari wrote:Mun ehdotus on menestyspainot

Esim.

1. sija +60kg
2. sija +40kg
3. sija +20kg

Max painot 80kg

4. -20kg
5. -40kg
6. -60kg

Kaikille punttien paikka samaan paikkaan. Puntit järjestön puolesta.
Tasottais hiukan tuota ajelua? :roll:
Painoista.
Muistaakseni raudan ominaispaino on n. 8 kg litra.
Maksimi menestyspainoilla pitäis ottaa 10 "maitopurkkia" kyytiin ja ne pitäis saada luotettavasti kiinnitettyä.

En kannata menestyspainoja.

Re: syyskokous 2010

Posted: 12 Oct 2010, 20:34
by Jari Kauttonen
Kuka puhui raudasta?
Ja eiköhän ihmisten kanta ole tullut selväksi tämän aiheen osalta? :arrow: Eli turhaa lisätä ehdotus listalle kokoukseen.

Re: syyskokous 2010

Posted: 12 Oct 2010, 22:49
by pasi.t
:idea: olen keskustellut parin tahon kassa kiertokankien materiaalien vapauttamisesta ja tulos eli seuraava. mikäli kiertokankien mitat pidetään samana kuin vakoidenkin, hyöty on erittäin minimaalinen paitsi kestävyys puolella. mikäli kankien pituutta vaoidaan kasvattaa, voidaan saada parempia tehoja kierroksia nostamalla, mutta jos mitta pysyy samana ei kierroksista ole hyötyä ja on vaikea saada tehoja kasvamaan,
mikäli esitys kuitenkin päätyy kokouus listalle, ehdotan, että muutettavan kangen painon täytyisi olla vähintäänkin sama kuin alkuperäisen, tällä rajattaisiin loppukin hyöty, ja titaani ja alumiini ym. kevyet kanget pois.
asiasta keskusteltu J:L racingin janin kanssa ja toinen nimetön.
asiasta voi toki olla myös eri mieltä näiden hemmojen kanssa.
useinmiten kun autoon vaihdetaan paremmat kanget niin niiden mitat muutetaan, ja moottorille tehdään muutakin samalla. tästä syntyy yleinen käsitys kiertokangista.
pasi.t

Re: syyskokous 2010

Posted: 12 Oct 2010, 23:31
by kippo
mielipiteitä asioihin

>desibelit. miksi rajoittaa kun sitä ei muiltakaan vaadita
>korkeus / leveys tokisääntöjä pitäs seurata kun niitä on olemassa
>medium / softi renkaana tykkään kummastakin ja säädöillä pidon voi yhdenmukaistaa jokseenki toki kierrosajat varmaan vähän laskis mediumeilla keveillä autoilla osa raskaimista autoista ajaakin jo niillä joten niiden ajat tuskin tippuis mutta jos raskaat autot vaihtas softiin mielestäni riski kasvaa kisan edetessä ajaminen vaikeutuu
>menestys painot ei saa kannatusta kuten jo edellä on mainittu miksi rangaista niitä jotka yrittää harrastuksesta tehdä ammattia ja tekevät asiat kunnolla
> jouston rajoittimet kuuluvat mielestäni vakaaja prosentin alle toimii vähän samalla tavalla vaikka itsellä niistä kokemuksia ei olekkaan
> oviputki ok ollut aiheen joka talvi lisätä itsellekkin mutta laiskuus on aina vienyt voiton koska ei ole ollut pakollinen
>pakki mielestäni toimivaan autoon kuuluu mutta eihän säännöissäkään lue paljonko silla pitäis peruttaa metreinä. en laita kyllä vastaankaan jos se halutaan säännöistä poistaa tarpeettomana mutta kisa kyllä loppuu radalla jos tulee tilanne jossa vähän pakkia tarvisi ja sitä ei ole ollenkaan koska työntämään ei saa mennä jote jokainen ottakoon riskinsä

?jäiköhä johonkin asiaan kommentti antamatta? :shock:
no täytyy täydentää jos niin kävi

niin eihän näihin kokouksiin mielestäni ollakkaan lähdössä sääntöjä muuttamaan vaan selventämään niitä jotta ne on ymmerettävissä oikein
toki onhan meiltä "pyydetty hidastamaan vauhtia säännöillä ja joku on puhunut turvallisuudesta vauhtiin nähden"
näille asioille pitäs vain jotain vissiin tehdä vaikka säännöt on mitä on mutta ainahan turvallisuus kuitenkin pitäs mennä sääntöjen edelle :?:


oma keskusteluun aiheeksi jättämä asia olisi

takavalojen yhdenmukaistaminen


säännöissä sanotaan autossa pitäisi olla ainakin kaksi takavaloa vähintään 50cm korkeudessa ja yksi jarruvalo keskellä vähintään 60cm korkeudessa. vaihtoehtoisesti voidaan asentaa kaksi jarruvaloa vähintään 60cm korkeudelle ja yksi takavalo. valon voimakkuus vähintään 18w/10w. takavalot saa upottaa koriin
niin miksi osalta poruukasta löytyy kaksi takavaloa joissa on kummatkin samassa valossa että kumpiakin on kaksi

eikös voisi yhden mukaistaa että jokaiselta löytyis kaksi jarruvaloa ja yksi sade/sumu valo tämä olis yksi turvallisuus parannus ja vaikka kaikki 21w ainaski erottus vesi pölyssä

Re: syyskokous 2010

Posted: 13 Oct 2010, 09:23
by Johan Svahn
Ahvenanmaalta tuli ehdotus vauhdin hidastamiseen. Jätkät ovat samalla linjalla isäni kanssa..
Medium ja 185 renkaat eteen.. Kannattaa harkita.. :wink:

Ja niistä kiertokangista..

Muistaakseni viime vuonna äänestettiin niistä ja Pasi sai läpi sen mitä halusi.. Mitä vikaa siinä nyt on kun pitäisi sallia H-kanget??? Eikö 20v kanget ollut niin hyviä kun luulitte? Onhan H-kanget kestävämmät kun tavalliset ja eikö se tarkoita että pystyy kierrättää enemmän -> antaa enemmän h-voimia ja vääntöä..

Oletteko miettineet kuivasumppu järjestelmää joka antaa paremman voitelun.. :wink:

Säännöt ovat samat vuoteen 2015. Jos tehdään muutoksia niin vauhdin jarruttamiseen ja sääntöjen hienosäätöihin (ettei tule väärinkäsityksiä).

Re: syyskokous 2010

Posted: 13 Oct 2010, 09:53
by markku
nyt täytyy aloittaa tomin lempilauseella :lol: säännöt on jäädytetty vuoteen 2015 saakka.

ainoastaan muutoksia voi tehdä akk:n/hrf:n suuntaan (hidastaa autoja ja turvallisuus). jos sieltä ei ole painetta niin ei tarvitse muuttaa mitään. ei enää tulkintojen muutoksia voimassa oleviin sääntöihin. edellisetkin tulkinnat on kirjoittamatta sääntöihin :?:


valoista on aina ollut katsastus miehen suositus: jarruvalot reunoille ja sumu valo keskelle.


kanki materiaalin vapautus tulee varmasti ajankohtaiseksi 2016. otetaampa pari esimerkkiä mitä materiaalin vapautus toisi joihinkin moottoreihin joita on tarkoitus kierrättää paljon. kyseessähän on luonnollinen tehon rajoitin mikä toimii eri koneissa eri kierros alueilla. edellisessä kokouksessahan annettiin mahdollisuus sekoittaa saman kone tyypin osia keskenään ja porata kone ylikokoiseksi. kustannus säästöjen takia.

2.0 16v opel. ymmärtääkseni kanget eivät kestä kierrättää kuin 7500-8000max. tämäkin kone saadaan vakio kangilla kiertämään varmasti 9000-10000 oikeanlaisilla rojuilla mutta hajoaa hyvin nopeasti.asian joutuu ottamaan huomioon konetta tehdessä. teho ja vääntö saatava käytettävissä olevalle kierros alueelle. tästä johtuen teho leikkaantuu yläpäästä. vaihdetaan h profiili kanget ja parannetaan öljyn kiertoa niin varmasti voidaan nostaa max kierrokset 9000-10000 väliin. kansihan tehdään käytettävien kierrosten mukaan joten teho aivan varmasti nousee.

toyota 1600. on kyseessä sitten 16v tai 20v. kanget on näissäkin moottoreissa rajoitin. vakio kanki kestää jatkuvaa kierrätystä max 7500-8000 toimivalla öljyn kierrolla. nämä moottorithan pyörivät luonnostaan paljon korkeammalle. kangen vaihdolla saadaan reservissä olevat kierrokset käyttöön. varsinkin pikkumoottorissa kierrosten nostaminen nostaa tehoakin.
koneessa rajoitin 7500 ja kone pysyy läjässä: on vähemmän tehoa
koneessa rajoitin 9500 ja kone pysyy läjässä: on aivan varmasti enemmän tehoa

nyttenhän kyse on siitä kuinkapaljon riskejä koneen omistaja haluaa ottaa. 7500 pysyy läjässä 9500 ei varmasti pysy nykysäännöillä.

tuomon moottori on hyvä esimerkki järkevästä nykymoottoristä. vakio moottori hyvin tehoa/vääntöä ja pysyy kasassa. voi kierrättää tarvittaessa korkeallekin(yli 8000). lisäksi ainoa auto jossa öljyn kierto on varmistettu.

kipon kanssa samaa mieltä mopon pakista. voi olla tarpeellinen radalla jos ei halua keskeyttää. mopon koneisiin on helppo tehdä toimiva pakki joka ei taatusti ole turvallisuus riski.

Re: syyskokous 2010

Posted: 13 Oct 2010, 11:32
by Johan Svahn
Lista jää lyhyeksi :wink:

"oviputki" pakolliseksi ?
Medium renkaat 2011?

Re: syyskokous 2010

Posted: 13 Oct 2010, 12:24
by pasi.t
:lol: 750 kg ja 185 mediumit. eiköhän mieluummin vain nosteta painoa hieman.
tällähetkellä rajoitin on mulla 8700. ja 8100 alkaa tehot laskea.
toki on moottoreita joista saadaan kankea vaihtamalla lisää tehoa. esim taunus ja varmaan moni muukin maamoottori jossa kanget ei kestä kierrättää 7000 enempää.
ei tämä kanki asia mulle ole mikään peikko, vaan tiedän että joillekkin on, vaan kun ei ite saa sanotuksi, joten vedän aiheen omalta kohdalta takaisin. samoin kuin kaikki muutkin ehdotukset, katotaan kauanko saadaan ajaa. ei olleet tarkoitus kohentamaan omia sijoituksia. täytyy varmaan ensi vuonna käydä treenamassa niinkuin muutamassa kohdassa on viitattu, jos haluttaa. :oops:

Re: syyskokous 2010

Posted: 13 Oct 2010, 23:48
by kippo
niin mitä jos testais ja reenais :P

kuinka nopea sitä olis :?: johan sitä jo viimevuonna locostilla viimeksi ajettiin virallisesti vetelissä kilpaa vesikelillä ja taas alastarolla virallisissa 4.nopein ja nopein R1 kuski kisasta parhaalla kierroksella. vielä on toivoa taistella kärkisijoista vaikka vuoden pitikin taukoa jos vertaa tomin ja mikan reenattuihin ajokilometreihin kisojen välissä :wink:

ei muuta kun kaikki reenaan niin siitähän ne kierrosajat hidastuu

Re: syyskokous 2010

Posted: 14 Oct 2010, 06:14
by Tomi Jutila
mistä ihmeestä porukka on saanu päähänsä että mä käyn testaamassa jatkuvasti,kesken kautta 2010 kävin yhden (1) kerran affella ajamassa kilpailuviikonlopun ulkopuolisen reissun.avoimet kisat voi toki laskea testaukseen mutta sielläkään ei juuri tullut testailtua mitään mikä nyt olis vaikuttanut parantavasti kierrosaikoihin...
ensvuonna on otettava itteä niskasta kiinni ja ruvettava ajaan kello kyydissä enempi ja pitämään jonniinlaista rätinkiä muutoksista.mitään pakkoneuroosia ei ole voittamiseen mutta sais ton auton mukavammaks ja helpommaks ajaa,muuten voi (kilpailu) pyttyputki katketa...sarjapyttyihin tuli jo paussi.

Re: syyskokous 2010

Posted: 16 Oct 2010, 08:48
by KakeK
Oviputki 2011 + medium 2012?. Softeja monella varastos yhdeksi kaudeksi vielä.
Veivien vapautus saattaa johtaa jonkun muun laukeamiseen seuraavaks :D /voi unohtaa.
Seuraavalle kaudelle ehdoteltais billet akselia varmaanki.

Re: syyskokous 2010

Posted: 16 Oct 2010, 09:41
by pasi.t
:mrgreen: kampiakselille ei käsittääkseni ole minkäänlaisia rajoituksia, muuten kuin iskua ei saa jatkaa. hinta noin 3000 €.
ei tämä kanki juttu ole "meille" mikään erityinen ongelma. laitamme 16 tappisen kanget ja kevyemmät männät jos nykeyiset ei kestä. tonin moottoririkko johtui ilmeisesti venttiilin pettämisestä ja nehän taitaa olla vapaat.
on vain joitan vanhempia moottoreita joiden kanget ei yksinkertaisesti kestä kierrättää, toki vakiollakin voi ajaa "sunnuntaisin".
ehdotelmani ei ollut tehtyä minua varten, vaan luokalle, mutta kuten totesin vedin kaikki ehdotukset pois. jos joskus sattuis jostain kumman syystä pärjäämään, niin ei tartte sanoa, että saihan se säännöt mieleisekseen.
kiitos ja anteeks.

Re: syyskokous 2010

Posted: 16 Oct 2010, 11:11
by KakeK
Juu no mä ny en noista auton moottoreista mitään tiedä. Joku muu vaan tahtoo poikia ku toinen rupee kestään ja tehoja kasvatetaan loputtomasti :mrgreen: . Toi mika kyykyttää meitä 140 heppaisella mennen tullen kuiteski vaikka saatais 240 muut et turha niitä kierrättää on.
Mun puolesta voitais jäädyttää säännöt vaikka 2020. Hommataan hanssit, laitetaan lisäputkia kaariin ja annetaan mennä.