peräkärryistä

Moderators: Mika Hirvonen, Tomi Jutila, Antti Tuomainen

Post Reply
Tomi Jutila
Locost Finland ry:n puheenjohtaja
Locost Finland ry:n puheenjohtaja
Posts: 3065
Joined: 13 Feb 2007, 22:10
Location: Jämsä

peräkärryistä

Post by Tomi Jutila »

olis pikku fantasia saada locostille umpikärry eikä vaihtoehtona käy mikään 5000€ eurowagon mikä olis tietty hyvä mutta sikakallis.
tossa olis vaihtoehtona uusi jarruton yksiakselinen kuomukärry (1800x3300)jossa kantavuus just sopiva n.500kg mihin mopolocost menis.kärry kippaa joten lastaus olis varmaan suht helppoa esim motonetin ajorampeilla.
mitäs ootte kokeneemmat karavaanarit mieltä,onks tommonen ihan himmeli?
Johan Svahn
Site Admin
Site Admin
Posts: 624
Joined: 16 Jun 2006, 07:59
Location: Pietarsaari
Contact:

Re: peräkärryistä

Post by Johan Svahn »

http://www.brianjames.co.uk/range/range ... id=2&rid=3
Hinta + ALV 17,5%.. Sitten teet pressun päälle.. :wink:

Jos on halukas satsata enemmän niin tämä olisi sopiva
http://www.brianjames.co.uk/range/range ... d=2&rid=28


Kun aloitin formula ajot aikoinaan meille tehtiin yksi aksellinen jarruton alumiini kärry jossa oli pressu ja se toimi hyvin. Formulan paino oli 420kg. Saatiin vielä Jore teltan putket kyytiin.
Johan Svahn Motorsport -> johansvahn.com
FIA Spec. Triumph TR4 Historic Racer
tumpelo
Ron Champion
Ron Champion
Posts: 637
Joined: 25 Nov 2007, 12:01
Location: Tampere

Re: peräkärryistä

Post by tumpelo »

itte kun etsiskelin niin tuntu että mikä tahansa jarrullinen kärry kunnosta ja varusteista riippumatta oli pyyntinä 2000 tai enemmän.

Uusi AKU 385 vajaan tonnin kantavuudella, lisälaidoilla ja kuomulla makso liikennevalmiina 2800€ alvilla. Joka sekin on mielestäni kallis mutta onpa ollut aika toimiva. Locon saa ajamalla sisään ilman ramppeja, peälautaan asensin vaneripalat pyörien kohdalle. Kuten moni näkikin.

Pelittää hyvin muussakin ajossa ja vaikuttaa siedettävältä vetää.

Tommonen jarruton kuomukärry on tietty loistava jos kantavuus riittää, puolta halvempi eikä tartte katsastaa.
T
-Sairas mieli ja luonnoton sorminäppäryys, siinä vasta sankari.
markku
Site Admin
Site Admin
Posts: 1212
Joined: 15 Jun 2006, 21:02
Location: kuikka
Contact:

Re: peräkärryistä

Post by markku »

tietysti yksi akselisellakin pärjää mutta olisihan kaksi akselinen mukavampi/turvallisempi. itse olen ollut tyytyväinen tuollaiseen kuomu kärryyn. tietysti umpikärryssäkin on hyvät puolensa. näin pieninä vain ei ole hirveästi markkinoilla. jossei tee itse :lol: .
markku vehviläinen
0440888817
markku@s40racing.fi
http://www.s40racing.fi
BATMAN
Jäsen
Jäsen
Posts: 89
Joined: 15 Sep 2006, 07:25
Location: Askola

Re: peräkärryistä

Post by BATMAN »

Jos itse alkaa tekemään niin akselit yms. löytyy esim. www.teohydrauli.fi
Sieltä saa myös leditakavaloja Locostiin.
multanen
Aktiivi
Aktiivi
Posts: 147
Joined: 28 Dec 2007, 12:34
Location: Joensuu

Re: peräkärryistä

Post by multanen »

Myös rekisteröidystä asuntovaunusta saisi helpolla kärryn muutoskatsastamalla. Noissa on pulmana alustan huono kantavuus mutta just Locosteihin sopiva varmaan. Kopin tekeminen ei ole ihan simppeliä tietysti (ellei halua jättää alkuperäistä paikalleen, tekee vaan takaovet :wink: ).
Jari Kauttonen
Ron Champion
Ron Champion
Posts: 627
Joined: 19 Oct 2007, 13:25
Location: Masku
Contact:

Re: peräkärryistä

Post by Jari Kauttonen »

Taitaa itse tehdyn kärryn saaminen kilpiin olla nykyään yhtä helppoa kuin itse tehdyn auton saaminen kilpiin.
Nykyään vaaditaan asiantuntija lausuntoja valoista yms. asioista. Kannattaa ainakin käydä konttorilla jututtamassa katsastus setiä ennen kuin alkaa tilailemaan akseleita ja aisoja. Omani kerkesin tekemään ja rekisteröimään vielä vanhojen pykälien mukaan, eli riitti todistukset aisasta ja vetopäästä. Pykälät muuttui 2009
Itse haaveilin joskus että ostaisin tuollaisen isoimmasta päästä olevan kiimaliiterin (kopin pituus yli 8m) siihen väliseinä ja taakse just locolle sopiva tila ja etuosa ois jääny asuin käyttöön. Ois ollu yhdistetty motorhome samassa :mrgreen: En muista selvittelinkö loppuun asti mutta muistelisin että kantavuuden kanssa olis tullut ongelmia.
Ajatus sai alkunsa kun naapuri hommas tuollaisen hervottoman kokoisen liiterin, taitaa konaispituus olla reilut 10m :shock:
Tomi Jutila
Locost Finland ry:n puheenjohtaja
Locost Finland ry:n puheenjohtaja
Posts: 3065
Joined: 13 Feb 2007, 22:10
Location: Jämsä

Re: peräkärryistä

Post by Tomi Jutila »

jos ei muuten mee vaikeeks tehä itte niin sitten ainakin jos haluaa kippiaisan,ainakin teeseitse kärry tulee liian kalliiks vaivaan nähden kun joutuu ostamaan hyväksytyn aisa/kippi systeemin
markku
Site Admin
Site Admin
Posts: 1212
Joined: 15 Jun 2006, 21:02
Location: kuikka
Contact:

Re: peräkärryistä

Post by markku »

ostaa vanhan kärryn ja kunnostaa/muuttaa siitä mieleisen. itelle kun uuden kuomukärryn tein niin en edes ajatellut kippikärryä. kipittömästä saa kevyemmän/vahvemman. tietysti kipillisessä ei tarttis olla niin pitkiä ramppeja mutta vastaavasti pitäs olla hyvin toimivat järjestelmät ettei kippaa väärään aikaan johonkin suuntaan.
markku vehviläinen
0440888817
markku@s40racing.fi
http://www.s40racing.fi
Jari Kauttonen
Ron Champion
Ron Champion
Posts: 627
Joined: 19 Oct 2007, 13:25
Location: Masku
Contact:

Re: peräkärryistä

Post by Jari Kauttonen »

Tomi wrote:jos ei muuten mee vaikeeks tehä itte niin sitten ainakin jos haluaa kippiaisan,ainakin teeseitse kärry tulee liian kalliiks vaivaan nähden kun joutuu ostamaan hyväksytyn aisa/kippi systeemin
Mulla on normi akselit ja lavassa kippi ja hyvin toimii ja kestää. Kyllä sen kipin saa helpolla tehtyä ihan normi akseleihinkin.
Tota kuomua pitäis ruveta seuraavaksi haaveilemaan, vaan mistäs sen tekis on sitten parempi kysymys? Kaikki tuntuu maksavan niin penteleesti. :evil:
Tomi Jutila
Locost Finland ry:n puheenjohtaja
Locost Finland ry:n puheenjohtaja
Posts: 3065
Joined: 13 Feb 2007, 22:10
Location: Jämsä

Re: peräkärryistä

Post by Tomi Jutila »

toi vanha avokärry on kippaava ja siihen kuormaaminen on niin helppoa että otan kyllä uudenkin kippaavana ja varsinkin kun uus kärry mitä olen kattellu on jo kippaava valmiiksi.kärrymyyjä selvittelee paljonko maksaa tilattuna 1800 tai 1900 levee kuomu mikä tollaseen kärryyn menee,ne pitää teettää erikseen eivät kuulu normi tuotantoon.
pasi.t
Ron Champion
Ron Champion
Posts: 986
Joined: 14 Jul 2006, 18:39

Re: peräkärryistä

Post by pasi.t »

kapellit ei ole huono asia. kärryn voi lastata täyteen joka suunnasta. kapelli maksaa noin 400€.
Post Reply