Page 1 of 1

peräkärryistä

Posted: 14 Nov 2010, 11:14
by Tomi Jutila
olis pikku fantasia saada locostille umpikärry eikä vaihtoehtona käy mikään 5000€ eurowagon mikä olis tietty hyvä mutta sikakallis.
tossa olis vaihtoehtona uusi jarruton yksiakselinen kuomukärry (1800x3300)jossa kantavuus just sopiva n.500kg mihin mopolocost menis.kärry kippaa joten lastaus olis varmaan suht helppoa esim motonetin ajorampeilla.
mitäs ootte kokeneemmat karavaanarit mieltä,onks tommonen ihan himmeli?

Re: peräkärryistä

Posted: 14 Nov 2010, 11:27
by Johan Svahn
http://www.brianjames.co.uk/range/range ... id=2&rid=3
Hinta + ALV 17,5%.. Sitten teet pressun päälle.. :wink:

Jos on halukas satsata enemmän niin tämä olisi sopiva
http://www.brianjames.co.uk/range/range ... d=2&rid=28


Kun aloitin formula ajot aikoinaan meille tehtiin yksi aksellinen jarruton alumiini kärry jossa oli pressu ja se toimi hyvin. Formulan paino oli 420kg. Saatiin vielä Jore teltan putket kyytiin.

Re: peräkärryistä

Posted: 14 Nov 2010, 14:58
by tumpelo
itte kun etsiskelin niin tuntu että mikä tahansa jarrullinen kärry kunnosta ja varusteista riippumatta oli pyyntinä 2000 tai enemmän.

Uusi AKU 385 vajaan tonnin kantavuudella, lisälaidoilla ja kuomulla makso liikennevalmiina 2800€ alvilla. Joka sekin on mielestäni kallis mutta onpa ollut aika toimiva. Locon saa ajamalla sisään ilman ramppeja, peälautaan asensin vaneripalat pyörien kohdalle. Kuten moni näkikin.

Pelittää hyvin muussakin ajossa ja vaikuttaa siedettävältä vetää.

Tommonen jarruton kuomukärry on tietty loistava jos kantavuus riittää, puolta halvempi eikä tartte katsastaa.
T

Re: peräkärryistä

Posted: 14 Nov 2010, 20:41
by markku
tietysti yksi akselisellakin pärjää mutta olisihan kaksi akselinen mukavampi/turvallisempi. itse olen ollut tyytyväinen tuollaiseen kuomu kärryyn. tietysti umpikärryssäkin on hyvät puolensa. näin pieninä vain ei ole hirveästi markkinoilla. jossei tee itse :lol: .

Re: peräkärryistä

Posted: 15 Nov 2010, 07:52
by BATMAN
Jos itse alkaa tekemään niin akselit yms. löytyy esim. www.teohydrauli.fi
Sieltä saa myös leditakavaloja Locostiin.

Re: peräkärryistä

Posted: 15 Nov 2010, 10:38
by multanen
Myös rekisteröidystä asuntovaunusta saisi helpolla kärryn muutoskatsastamalla. Noissa on pulmana alustan huono kantavuus mutta just Locosteihin sopiva varmaan. Kopin tekeminen ei ole ihan simppeliä tietysti (ellei halua jättää alkuperäistä paikalleen, tekee vaan takaovet :wink: ).

Re: peräkärryistä

Posted: 15 Nov 2010, 21:44
by Jari Kauttonen
Taitaa itse tehdyn kärryn saaminen kilpiin olla nykyään yhtä helppoa kuin itse tehdyn auton saaminen kilpiin.
Nykyään vaaditaan asiantuntija lausuntoja valoista yms. asioista. Kannattaa ainakin käydä konttorilla jututtamassa katsastus setiä ennen kuin alkaa tilailemaan akseleita ja aisoja. Omani kerkesin tekemään ja rekisteröimään vielä vanhojen pykälien mukaan, eli riitti todistukset aisasta ja vetopäästä. Pykälät muuttui 2009
Itse haaveilin joskus että ostaisin tuollaisen isoimmasta päästä olevan kiimaliiterin (kopin pituus yli 8m) siihen väliseinä ja taakse just locolle sopiva tila ja etuosa ois jääny asuin käyttöön. Ois ollu yhdistetty motorhome samassa :mrgreen: En muista selvittelinkö loppuun asti mutta muistelisin että kantavuuden kanssa olis tullut ongelmia.
Ajatus sai alkunsa kun naapuri hommas tuollaisen hervottoman kokoisen liiterin, taitaa konaispituus olla reilut 10m :shock:

Re: peräkärryistä

Posted: 16 Nov 2010, 06:58
by Tomi Jutila
jos ei muuten mee vaikeeks tehä itte niin sitten ainakin jos haluaa kippiaisan,ainakin teeseitse kärry tulee liian kalliiks vaivaan nähden kun joutuu ostamaan hyväksytyn aisa/kippi systeemin

Re: peräkärryistä

Posted: 16 Nov 2010, 13:12
by markku
ostaa vanhan kärryn ja kunnostaa/muuttaa siitä mieleisen. itelle kun uuden kuomukärryn tein niin en edes ajatellut kippikärryä. kipittömästä saa kevyemmän/vahvemman. tietysti kipillisessä ei tarttis olla niin pitkiä ramppeja mutta vastaavasti pitäs olla hyvin toimivat järjestelmät ettei kippaa väärään aikaan johonkin suuntaan.

Re: peräkärryistä

Posted: 16 Nov 2010, 13:50
by Jari Kauttonen
Tomi wrote:jos ei muuten mee vaikeeks tehä itte niin sitten ainakin jos haluaa kippiaisan,ainakin teeseitse kärry tulee liian kalliiks vaivaan nähden kun joutuu ostamaan hyväksytyn aisa/kippi systeemin
Mulla on normi akselit ja lavassa kippi ja hyvin toimii ja kestää. Kyllä sen kipin saa helpolla tehtyä ihan normi akseleihinkin.
Tota kuomua pitäis ruveta seuraavaksi haaveilemaan, vaan mistäs sen tekis on sitten parempi kysymys? Kaikki tuntuu maksavan niin penteleesti. :evil:

Re: peräkärryistä

Posted: 16 Nov 2010, 17:20
by Tomi Jutila
toi vanha avokärry on kippaava ja siihen kuormaaminen on niin helppoa että otan kyllä uudenkin kippaavana ja varsinkin kun uus kärry mitä olen kattellu on jo kippaava valmiiksi.kärrymyyjä selvittelee paljonko maksaa tilattuna 1800 tai 1900 levee kuomu mikä tollaseen kärryyn menee,ne pitää teettää erikseen eivät kuulu normi tuotantoon.

Re: peräkärryistä

Posted: 16 Nov 2010, 23:05
by pasi.t
kapellit ei ole huono asia. kärryn voi lastata täyteen joka suunnasta. kapelli maksaa noin 400€.