Page 5 of 6

Re: MH 732 FIN projekti

Posted: 20 May 2014, 09:34
by raulironkko
Kaista kuski ? Locolla affella ja 4 x alastarossa, jossa ei yhtään kaidekosketusta ! Kolme upeeta kierrosta Nürburgring Nordschleife -77 granadalla, joka oli viimenen pisara locostin hankintaan. Sori.

Re: MH 732 FIN projekti

Posted: 20 May 2014, 10:09
by Tomi Jutila
aika sitkeesti jaksat käydä affella treenaamassa vaikka se on ratana niin armoton lipsumisille?
eiks se rupee käymään arvokkaaks käydä rikkoon auto affella, eiks kannattas käydä muualla. vaikka siirtymää tuliskin enemmän niin lopputulos olis parempi eikä auto menis aina rikki?
istua muutama tunti autossa on helpompaa kun korjuuttaa tukivarsia ja runkoo?
ootko miettiny syytä miks menee jorpakkoon? keksis jotain muutaku kädettömyys? oisko suistumisilla jotain yleistä "syytä"
isäukko on ajanu 40v kilpaa ja neuvo mua että niinkauankun auto liikkuu pitää tehdä kaikkensa pitääkseen se radalla :idea:liikui se auto pyörillää sitten mitenpäin hyvänsä.

Re: MH 732 FIN projekti

Posted: 20 May 2014, 10:57
by Antti Tuomainen
Kirjoitetussa viestinnässä on se ilkee puoli ettei näe vastapuolen ilmeitä ja eleitä, jotka monesti kertoo paljon tarinan sävystä tai hengestä. Oletan että Tomilla on vilpitön tarkoitus auttaa (vaikkei se lukijasta aina välttämättä aina siltä tunnu) ja saada uudet tulokkaat myös pysymään lajin parissa. Ainakin itsellä, jos olis valmiiksi huono päivä, niin ottasin tämmöset tekstit varmaan vittuiluna, vaikkei niin olisi tarkoitettukaan! :( Kummallinen on ihmismieli.....tai ainakin minun. **Niin ja tämä ei sitten ollu arvostelua tai vittuilua ketään kohtaan, kunhan halusin nostaa esille mahdollisen tulkinta riskin ja korostaa sitä että noi vanhemmat (locosti-ikää) jermut on ihan oikeesti auttamassa ja tukemassa, kunhan niitä maltaa kuunnella. Omalta osaltani iso kiitos siitä! **

Mutta tuossa on kyllä Tomilla ihan hyviä pointteja. Jos auto on voittaja säädöissä, niin ehkä siitä vois tehdä pienillä muutoksilla "lempeämmän" tai rauhallisemman uhraamalla hivenen huippu suorituskykyä. Itselleni ainakin oli helpompaa tottua locostin rytmiin ja reagointiin vähän "plösömmällä" alustalla. Mika tuntenee ko. auton parhaiten ja sieltä vois saada vinkkejä että mitä nämä muutokset vois olla, yksityiskohtia mitkä ei välttämättä kuulu foorumille, vaikkakin epäilemättä muutkin niitä arvoistaisi.

Se mitä lipsumiseen tulee, niin sehän kuuluukin varsin olennaisena osana lajiin tutustumiseen ja auton ja kuskin rajojen hakemiseen. Se että ilmeisesti olosuhteiden pakosta treeni-mahdollisuudet on Suomen vähiten anteeksi antavalla radalla on tietty valitettavaa. Lajin ja luokan kannalta suurin huolenaihe lienee se, että jatkuva ruuvaaminen kaidekosketusten jälkeen haukkaa jossain vaiheessa niin ison palan motivaatiota, että into loppuu kokonaan. Ja se motivaatio-kuoppa näyttää yleensä hyökkäävän yhtäkkiä ja yllättäen (ainakin omien havaintojen perusteella). Mutta jos intoa riittää kosketuksista huolimatta, niin hyvä niin. Se lipsuminen on kuiten ainoa tie rajojen löytymiseen.

Eli kannustan lämpimästi lipsumaan/treenaan (affella tai jossain muualla) jatkossakin....kyllä se lipsuminen siitä vähenee ja vauhti kasvaa entisestään!

Re: MH 732 FIN projekti

Posted: 20 May 2014, 11:35
by raulironkko
Silkkaa asiaa, oisko mulla vaan risiiniöljyt väljähtäny ku oon sitä polvee joka nähny keimolan ja eltsun ajot livenä. Jos kuiteski affelle, kyl ne sit kieltää ku rupee kaiteet kuluu ? Aattelin muute perustaa semmosen jutskan sosiaaliseen mediaan ku radalta.com.

Re: MH 732 FIN projekti

Posted: 20 May 2014, 12:24
by Mika Hirvonen
Täytyy varmaan nostaa tukivarsien hintaa. :D

Mun laskujen mukaan toistaiseksi on mennyt yksi ylä ja alatukivarsi lunastukseen. Viimeksi tarvittiin vaan pieni alatukivarren oikaisu. Loput ollut pieniä lipsahdusia joista selvitty ruohojen putsaamisella. Perän hajoaminen tuskin kuskin vika.
Mun mielestä positiivista, että uskaltaa kokeilla rajoja. Toinen tapa on vetää vellit housussa keskellä rataa, mutta silloin ei ikinä opi mitään.
Olen ollut positiivisesti yllättynyt Raulin rohkeudesta ja yritteliäisyydestä. Varmuus tulee varmasti harjoittelemalla.
Olisi kiva jos Ahvenistolla nähtäisiin muitakin Locoja harjoittelemassa. Ehkä muut ei tartte reeniä? Oppiminen olisi nopeampaa jos voisi ottaa mallia muista kuskeista.

Joo on harmi että etelässä ei ole kuin Ahvenisto missä harjoitella. Alastaro on täynnä syksyn kisaan asti ja kemora/jurva on neljäsataa kilsaa per siivu.

Re: MH 732 FIN projekti

Posted: 20 May 2014, 12:29
by Tomi Jutila
rohkeudesta tarvii kyllä nostaa hattua, locostit kun ei tunnetusti ole niitä helpoimpia autoja aloittaa.
mä kun tässä poden pyrstöyskää neljättäpäivää niin on aikaa filosofoida kaikenlaista. tota Raulin jutskaa oon miettiny jo jonkinaikaa... tarvii gubbelle ehdottomasti nostaa hattua että uskaltaa hypätä locon rattiin suoraan "senioriluokkaan".
lähinnä pointtina on se että oisko jotain apuja radalla pysymiseen, jatkuva autonkorjaaminen syö resurseja ja intoa nopeasti ja voi alkaa haitata hyvää harrastusta.
mulla ittellähän on ollu perinteinen tapa nostaa kyytiä kunnes lipee ja sittä yks "napsu" pois :roll:

Re: MH 732 FIN projekti

Posted: 20 May 2014, 13:29
by raulironkko
Kiitos pojat, kai siel kemorassa on edustava hinauskalusto, ei kolmekakkosta hinata millävaan jos sinne asti pääsen !

Re: MH 732 FIN projekti

Posted: 20 May 2014, 13:54
by Marko Leino
Hatun nosto täältäkin Raulille vaikka välillä vähän lipee niin silti huumori kukkii :)

Vihiä vaan kehiin et tarvitaan ajoseuraa Ahvenistolle tai Alastarolle niin voin lähteä jos ajankohta vaan antaa myöden. Yleensä onnistuu ja jos ei niin pistetään onnistumaan :wink:

Re: MH 732 FIN projekti

Posted: 20 May 2014, 14:04
by raulironkko
Alkukesän keskiviikot kesälomapäivinä ja affella jos ei vallan ihmeitä tapahdu. Tuu vaan jos haluut katella takavaloja :lol:

Re: MH 732 FIN projekti

Posted: 20 May 2014, 14:51
by Tomi Jutila
tekis mun kans mieli tulle affelle koittaan kun on vielä lähellä (140km) noi treenit on vaan arkipäivisin ja palkaton vapari lisää kustannuksii ikävästi ottamalla siivun suoraan tilistä :?
kesäloma heinäkuussa mut sillompa ei keskiviikko treenejä ole, elokuussa oon käyny mut sillonki on oikeestaan vaan yks viikko millo pääsee.

Re: MH 732 FIN projekti

Posted: 20 May 2014, 15:26
by Mika Lindqvist
Tomi Jutila wrote:tekis mun kans mieli tulle affelle koittaan kun on vielä lähellä (140km) noi treenit on vaan arkipäivisin ja palkaton vapari lisää kustannuksii ikävästi ottamalla siivun suoraan tilistä :?
kesäloma heinäkuussa mut sillompa ei keskiviikko treenejä ole, elokuussa oon käyny mut sillonki on oikeestaan vaan yks viikko millo pääsee.
Eiksiitä pyrstöyskästä jääny saikkua huomiselle,? Ajat sillä sun kumipuvulla :)

Re: MH 732 FIN projekti

Posted: 20 May 2014, 15:29
by Tomi Jutila
Mika Lindqvist wrote:
Tomi Jutila wrote:tekis mun kans mieli tulle affelle koittaan kun on vielä lähellä (140km) noi treenit on vaan arkipäivisin ja palkaton vapari lisää kustannuksii ikävästi ottamalla siivun suoraan tilistä :?
kesäloma heinäkuussa mut sillompa ei keskiviikko treenejä ole, elokuussa oon käyny mut sillonki on oikeestaan vaan yks viikko millo pääsee.
Eiksiitä pyrstöyskästä jääny saikkua huomiselle,? Ajat sillä sun kumipuvulla :)
hehheh, ideana hyvä mutku jaksaa olla vartin pystyssä kun parituntii makaa. on hihat ja hanuri aika tyhjä.

Re: MH 732 FIN projekti

Posted: 20 May 2014, 16:02
by Mika Lindqvist
Meilä o perä levällää ja osat hankinnassa mut tarkotus olis kerran kerkee affelle testaa et pysyy läjäs ennen kemoraa

Re: MH 732 FIN projekti

Posted: 21 May 2014, 10:50
by Jari Kauttonen
http://www.kysua.net/

Nuilla on jonkin verran ratailtoja Alastarolla joka on melko turvallinen testaukseen. Ainakaan aiemmin ei ole pahastunut vaikka ei olisi jäsen... :roll:

Re: MH 732 FIN projekti

Posted: 21 May 2014, 20:27
by KakeK
Joo kysua on päästäny 40e ajaan vuorolle. kysymällä on päästy ajaan vaikka rata on ollu yksityiskäytös. viimeks oltiin botniaringillä basti lindholmin vuorolla porssejen seas pyörimäs eikä mitää ongelmaa.