Page 1 of 2

Bensa

Posted: 21 Mar 2011, 22:03
by Tero Kellosalo
No mites on, tuumaattako ajaa tv:stä tutuilla etanoli litkuilla.. :?:

Re: Bensa

Posted: 21 Mar 2011, 23:38
by kippo
tuskin tulee etanolia tankkiin laitettua kun väittävät että kustannukset on samat vaikka ajaa 98 ja tuskin näihin minun käkättimiin tohtii edes etanolia tukkia :shock:

Re: Bensa

Posted: 22 Mar 2011, 20:43
by Johan Svahn
jos puhutte racing autoista niin saa ainoastaan käyttää E98 (AKK:n mukaan). V-Poweria ei saa käyttää..

http://www.autourheilu.fi/tiedotteet/27146.aspx

3 Tekniikka

3.1 Tärkeimpiä sääntömuutoksia 2011

Polttoaine
Kaikki lajit siirtyvät käyttämään ensi vuoden alusta huoltamoiden 98 polttoainetta. Poikkeuksena on rallicrossin kansainvälinen divisioona 1, formula offroad, pienoisautoilun polttomoottoriluokat ja drag racing.

252.9. Polttoaine
Kansallinen lisäys (ei koske rallicrossin kv-divisioonaa 1):
1.1 Polttoaineella tarkoitetaan ja sen tulee olla kaupallista Suomessa huoltoasemapumpulta myytävää lyijytöntä 98-oktaanista bensiiniä. Polttoaineeseen ei saa lisätä muita lisäaineita (esim. tehoa lisääviä lisäaineita) kuin normaalimyynnissä olevaa voiteluainetta. Polttoaineen tulee täyttää eurooppalaisen standardoimisjärjestön (CEN) laatima moottoribensiinin EN228 standardi. Standardi EN228 määrittelee Euroopassa markkinoilla olevalle lyijyttömälle moottoribensiinille laatuvaatimukset ja testimenetelmät. Standardista käytetään sen viimeisintä voimassa oleva kansallista SFS-EN228 versiota seuraavin poikkeuksin:
1. RON Oktaaniluku saa olla vähintään 98,0 RON ja enintään 100 RON
2. MON oktaaniluku saa olla vähintään 87,0 MON ja enintään 89,0 MON
3. Hapen määrä saa olla enintään 2,7 paino -%.
4. Polttoaineeseen ei saa lisätä muita lisäaineita (esim. tehoa lisääviä lisäaineita) kuin normaalimyynnissä olevaa voiteluainetta.

1.2. Polttoaineen hyväksymis-/hylkäyskriteerit tehdään EN ISO 4259 mukaisesti 95 % varmuustasolla.

1.3 Dieselpolttoaineen tulee täyttää eurooppalaisen standardoimisjärjestön (CEN) laatiman Dieselpolttoainestandardin EN590 laatuvaatimukset. Dieselpolttoaineeseen ei saa lisätä lisäaineita. Dieselpolttoainestandardista käytetään sen viimeisintä voimassa oleva kansallista SFS-EN590 versiota seuraavin poikkeuksin:
1. Setaaniluvun tulee olla vähintään 51,0 ja enintään 60,0.
2. Polttoaineeseen ei saa lisätä lisäaineita.

1.4 Palamisprosessissa sallittuun polttoaineeseen saadaan lisätä ainoastaan ilmaa palamisprosessin hapettajaksi.

1.5. Venttiilien/istukoiden voitelua varten saadaan käyttää vain tähän tarkoitukseen soveltuvia lisäaineita, jotka ovat natrium, fosfori, kalium ja mangaani. Niitä tulee käyttää valmistan ohjeiden mukaisesti, mutta missään tapauksessa ei niiden määrä saa ylittää 0.005 g/l.

Re: Bensa

Posted: 22 Mar 2011, 21:15
by Mika Hirvonen
Vielä uudemmassa tiedotteessa tarkennus:


AKK wrote:Siirtyminen normaaliin huoltoasemapolttoaineeseen 98 ei pidä sisällään 95, E10 eikä 99 V-Power polttoainelaatuja.

Re: Bensa

Posted: 22 Mar 2011, 21:26
by Tero Kellosalo
Jaahas..olipa hyvä että tuli puheeks.. Eli 98lla jatketaan.. :wink:
Kantsis näköjään lueskella noita tiedotteita.. :shock:

Re: Bensa

Posted: 22 Mar 2011, 22:18
by Dohc4x4
http://www-static.shell.com/static/fin/ ... asheet.pdf

Miksi V-Pover on rajattu pois ?

Arvot ei ylity.

En tarkoita että V-poverista mitään etua sais.

Re: Bensa

Posted: 22 Mar 2011, 22:42
by Mika Hirvonen
Dokumentissa sanotaan että RON arvo on vähintään 99. Yläarvoa ei ole annettu, joten voi hyvinkin mennä yli RON 100:n

Re: Bensa

Posted: 22 Mar 2011, 22:57
by KakeK
No noilla ei mopokoneis oo ainakaan merkitystä onko 95 vai 98 tai vpower. Jos ajellaan vakio ennakoilla niin ei vaikutusta tehoon. 98 sopii oikein hyvin. Testi löytyy bike lehdestä. 95 tais antaa saman vai jopa jonku kymmenyksen enemmän ku 98 hayabusas.

Re: Bensa

Posted: 23 Mar 2011, 22:14
by Jari Kauttonen
Öljy yhtiön kasvattina voin todeta että VAIHTELUA sitten riittää kaikissa arvoissa, joskus vaan tulee ihan hyvää tavaraa ja joskus ei. Sama pätee öljyihin.

Re: Bensa

Posted: 27 Mar 2011, 11:05
by tumpelo
Tuoooota noin.
Kunnianarvoisan kerhomme säännöt sanovat:
8.1 Bensiini
Vain vapaasti kaupan olevaa bensiiniä. Tankkiin jätettävä 2 litraa polttoainetta näytteenottoa varten.

Ainakin tähän asti en ole havainnut mitään erikoisia rajoituksia esim. http://www.speceng.fi/kisabensa_laadut.html
ostamisessa.

Ajaako AKK sääntö luokan säännön yli ja jos, onko sääntö muutettava vastaamaan AKK sääntöä? Varmuudeksi vielä mainittakoon että jos tulkinta on "pumppubensa" tavan huoltamolta, sitä käytän enkä saa itkupotkuraivareita. Sillä on menty tähänkin asti (95 pelitti hienosti) mutta ennen rullitusta olisi hyvä tietää mille säädetään. :twisted:

Tuomo

Re: Bensa

Posted: 27 Mar 2011, 13:05
by KakeK
joo tuosta säännöstä vois ymmärtää että kisabensa esim. 110 oktaaninen on sallittu. sitähän saa kaikki ostaa vapaasti.

Re: Bensa

Posted: 30 Mar 2011, 20:45
by tumpelo
Uppista.

Antakaapas virallistettu tulkinta millä saa ajaa niin pääsee arpomaan ennakoita...
nimim. pinnoitinko palotilat turhaan :wink:

T

Re: Bensa

Posted: 30 Mar 2011, 21:01
by Mika Hirvonen
Eiköhän nyt kannattaisi ottaa järki käteen ja mennä AKK:n antamien linjausten mukaisesti.

Re: Bensa

Posted: 31 Mar 2011, 09:48
by tumpelo
Sopii hyvin, säädellään 98:lle. V-powerin saanti alkaa hankaloitua...

T

Re: Bensa

Posted: 17 Apr 2011, 19:28
by Tomi Jutila
taitaapi mennä e10 poikottiin ihan perhe farkkulagunassa,auto nykii/tuntuu että pensa loppus kun ihan rauhakseen ajaessa meno hyytyy hetkeksi..laitettiin 98 tankkiin josko loppus.valmistajan mukaan e10 piti sopia :?: