Page 1 of 5

PP 735 FIN

Posted: 01 May 2011, 12:22
by VP Partanen
Tervehdys kaikki locost harrastajat!

Turussa lähti käyntiin uusi projekti. runko tuli kellosalolta samoin läjä osia.
kuituosat tuli Pasi Tervoselta.

Tällä hetkellä rungossa vasta paikoillaan 1.5mm sivupellit ja 4-linkkikotelot. ladan vakiperä on on myös linkki valmiina heitetty paikoilleen.

Tukivarsia olen väsäilly ja alkavat olla jo valmiit toinen etu/ala puuttuu vielä ja taunuksen olalla ja jarruilla mennään ainakin debyytti kausi 2012??.

Kone on vielä epäselvä, mutta taitaa pyörän koneeksi kallistua. toisaalta jos joku valmiiks kiree auton kone tulee vastaan niin ei sekään olo pois suljettu vaihtoehto.

Tulee varmaan olemaan Lhd:n oli mikä kone tahansa.

Seuraavaksi meen tallille ja otan mitat turvakaaren kiinnitys lapuista ja leikkaan/kantaan ne töissä ja kaarien teko voi alkaa. pitäs kyllä saada se kuskinpenkki ensin, että näkis vähän kaarien korkeutta.

Kaikki vinkit / kommentit ovat tervetulleita.

Pekka

Re: VP 7?? FIN

Posted: 02 May 2011, 15:36
by VP Partanen
Onko jollain heittää jokin penkki merkki/malli mikä mahtuis tuohon locostiin pienin muutoksin? ja ilmeisesti volvon kardaania on suosittu, onko siinä ohuemmassa mallissa muuta etua kun se paksuus? mikäs on paras jarrusatula istuttaa ladan panjoon?
kiitos vastauksista!

Re: VP 7?? FIN

Posted: 02 May 2011, 17:59
by pasi.t
terolla ja petrillä taitaa olla penkit, merkistä ja mallista en osaa kommentoida.
takajarrusatuloille joutuu joka tapauksessa tekemään omat kiinnikket.
suosituimpia taitaa olla volvon saulat sekä wivoodin singlet.

Re: VP 7?? FIN

Posted: 02 May 2011, 18:06
by Tomi Jutila
tee penkki uretaanista niinku suurimmallaosalla on,tulee just sun "muodoille" sopiva.
volvon kardaani lienee mopoissa käytetyin,nyt ehkä selvittelisin saako jostain kardaanin uustuotantona irto-osina, tekemään/lyhentelemään sen joutuu kuiteskin.

sun akselivalinta rajaa käytännössä pois susukin gsxr ja yammun fz-1...laatokkaan kuin ei saa kun 3.9 välsiä.noissa yammun historiikki kaasarivehkeissä (mikä mullaki on ) toi 3.9 just piisais. muuten en kaasarikonetta enään suosittele....fz-1 olis ehken sopivin uusista ruiskupadoista.

takajarruiks en suosittele wilwoodin 4- mäntäisiä,mulla ja kakella on ollu aika paha mäntäpako ongelma kantilta ajon jälkeen.ehkä just toi 2-mäntänen single?

Re: VP 7?? FIN

Posted: 02 May 2011, 18:41
by markku
volvon pikku kardaanin käytön juju on siinä että siinä on oikean kokoinen laippa ladan/fordin perään. pikkukardaaneja ei tietääkseni ole hajonnut kuin tomilla.

jarrusatulat aina sovitettavia kun joutuu kiinnikkeet tekemään kuitenkin. volvon takasatula budjetti malli. kisasatuloissa maku kysymys minkä laittaa. 2 ja 4 mäntäset toimiin kaikki kun muut asiat on kunnossa.

Re: VP 7?? FIN

Posted: 02 May 2011, 21:33
by VP Partanen
Kiitos vinkeistä olen taas viisaampi. mites onko kellään hayabusan konetta vai meneekö jo tehot yli? tai entä zx12r kawa onko järkevä vaihtoento? saako noita harvoja fordin periäkään kovin helposti enää?
Onko juku tehnyt mitään välitystä ketjulla moottorin ja kardaanin väliin että sais pidennettyä välitystä esim. 16 hampainen käyttävä ja 15 piikkinen käytetty? ja sit pakki siihen samaan kompleksiin jotenki? :roll:

Re: VP 7?? FIN

Posted: 02 May 2011, 21:38
by KakeK
ford 3,54 välitys 270 euroa rallidisignilla.uudempi busa ylitehoinen. busa ja 12r korkeita koneita ja melkein kuivasumppu olis järkevä noilla koneilla. autosta tulee turhan painava noilla tehoilla jos meinaa keretä mukana. suosittelen yamahan fz1 moottoria jos haluat päästä helpommalla/halvemmalla rakentamises. ketjuvälitystä ei kellään käytös vielä ainakaan.

Re: VP 7?? FIN

Posted: 03 May 2011, 14:46
by hege
Ketju on hölmö toteuttaa kun meillä vaaditaan auton tehdasvalmisteinen jäykkä taka-akseli. Eli kardaania on kumminkin pakko olla vähän matkaa kun ketjua ei saa vedettyä taka-akselille saakka. Tietenkin vaihtoehtona on että tasauspyörästö 100% jäykäksi ja ketju kulkee korin ulkopuolelta toiseen vanteeseen. :lol:

Lisään tohon KakeK moottorimietiskelyyn että vaikka hayabusan kone on tehokas, ei siitä saa locost sarjassa tehdyillä muutoksilla hirveästi lisää tehoa. Jos sitä verrataan vaikka R1 moottoriin jossa laskennallista tehoa 157,7hv ja norjalainen väittää saaneensa siitä 186hv. Eli hayabusan oletetusta laskennallisesta 186.9hv lukemasta pitäisi samoilla kertoimilla saada 221hv. Teho ei tietenkään ole koko totuus, ja luulen että iso prätkän kone on hyvinkin kilpailukykyinen vaikkei siitä saa yhtä paljon lisätehoa kuin joistain muista koneista. Ja toi kuivasumppu hayabusaan taitaa olla pakollinen jos haluaa matalan moottoripaketin joka kestää.
Locost on autona hyvinkin riippuvainen moottoritehosta koska ilmanvastuskerroin on niin korkea. Kaikki lisäteho näkyy positiivisesti kierrosajassa ja tehon vaatima painon nousu vaikuttaa paljon vähemmän.

Autonmoottorinen on kustannuksiltaan ihan eri luokkaa kuin moottoripyöränmoottori, mutta teholukemat mitä autonmoottorista saadaan on myös ihan eri luokkaa kuin prätkänmoottoreissa. Jos sarjaa katsoo harrastuksena, niin hauskuus/hinta suhde on tosi hyvin kohdallaan ton Kaken mainitseman FZ1 koneen kanssa.

Re: VP 7?? FIN

Posted: 03 May 2011, 21:03
by VP Partanen
Pitää sitten hege tehdä semmonen harrasmies sopimus ettei ajeta toisen ketjujen päälle jos sattuu kurvissa roikkuvan :D
Täytyy sit varmaan rueta vielä foortin panjoa metästää ja ladalainen myydä pois, jos en sitten vielä hurahda auton mosaan saa nähdä kaikki on vielä auki.

Re: VP 7?? FIN

Posted: 03 May 2011, 21:05
by Jari Kauttonen
Mä luulen Hege että VP meinasi pientä laatikkoa joka tulee kardaanin väiliin jossa olisi välityksen muunnos toteutettu rattailla ja ketjulla.
Ei kai sentään ketjuvetoista locoa :shock:

Re: VP 7?? FIN

Posted: 03 May 2011, 21:23
by VP Partanen
Jari wrote:Mä luulen Hege että VP meinasi pientä laatikkoa joka tulee kardaanin väiliin jossa olisi välityksen muunnos toteutettu rattailla ja ketjulla.
Ei kai sentään ketjuvetoista locoa :shock:
Juuri tätä meinasin, jos vaan mahtuu sinne konehuoneeseen.

Re: VP 7?? FIN

Posted: 03 May 2011, 22:38
by Mika Hirvonen
Osta tämä, niin voit käyttää Henkan mainitsemaa ketjuvetoa.
http://cgi.ebay.co.uk/ws/eBayISAPI.dll? ... 0776714014

Image

Re: VP 7?? FIN

Posted: 04 May 2011, 18:27
by Jari Kauttonen
No jo on keksintö :shock:

Re: VP 7?? FIN

Posted: 05 May 2011, 01:07
by hege
Toi taka-akseli on ihan yliveto. :D
VP Partanen wrote:
Jari wrote:Mä luulen Hege että VP meinasi pientä laatikkoa joka tulee kardaanin väiliin jossa olisi välityksen muunnos toteutettu rattailla ja ketjulla.
Ei kai sentään ketjuvetoista locoa :shock:
Juuri tätä meinasin, jos vaan mahtuu sinne konehuoneeseen.
Te kaks kuulutte näköjään ihan eri jengiin ku mä ja Mika. 8)

Mä aattelin että jos ketjun vetää taakse niin siitä on helppo jatkaa ketjua vetämään myös etupyöriä.

Image

Re: VP 7?? FIN

Posted: 05 May 2011, 16:12
by Jari Kauttonen
Neliveto :lol:

Onkohan tuo kaveri oikeesti miettinyt esim. miten perä voidellaan kun on pilhonut ton banjon ketjuvetoiseksi?