Page 6 of 10

Re: SS 702 --> TJ 733 FIN Täällä paljon projektikuvia !!!!

Posted: 26 Mar 2012, 18:57
by Tomi Jutila
uutta autoa ei äkkiseltään vanhasta ainakaan kauempaa erota kun en osannut väritystäkään muuttaa sekun vaikuttaa nopeuteen varsin vähän 8)
ynnäilin suurimmat muutokset vanhaan :

-100mm korkeammat turvakaaret paremman ajoasennon saamiseksi.
-moottori 20mm ylemmäs rungon pohjan tasalle.tämä oli oikeastaan suurin syy tehdä uusiauto,roikkuva moottori on niin haaverialtis että siihenlystiin tuli mitta totaalisesti täyteen.samalla kantattu/luiskattu/vahvistettu pohjapanssari muuttui suoraksi suksilevyksi.
-vanha pakosarja oli raivostuttavan hankala saada paikoilleen liian tiukkojen laippojen vuoksi,nyt osat otettu r1 vakiosarjasta.lisäksi kylkipellin läpivienti tehty että sarja tulee kokonaisena ulos rungosta
-öljynjäähdytys kloonattu arin ja tommin r1 impeistä,täysin erillinen öljynkierto ulkoisella pumpulla ja flektillisellä jäähdyttimellä.
-keveys, vanha runko oli 2mm seinämällä.kaikki on nyt tehty siihenmalliin että kevennettävää ei ole kun kuskissa,mihinkään Cromo putkiin ei locost autossa viitsi mennä,patarauta is best.
-yleinen huollettavuus.esim pulpetissa ei ole mitään kiinni,pari pulttia irti ja pulpetin alta löytyy kaikki sähköt esiltä.lisäksi moottorin ja apulaitteiden kiinnitys ja sijoittelu tehty huoltoystävälliseksi.
-isompi ratti (hitaampi ohjaus) paremman ajoasennon myötä,vanhaa pikkuruoria kun tuli hämmennettyä liikaakin
-välyksetön yksinkertainen vaihteensiirto laakeroituna 8) vihdoinkin,kepistä hukkui 30mm väljää

auton nopeudesta ei vielä tiedä tekniikkahan on ennallaan,luulisi 20kg painonpudotus jotain vaikuttavan.lopullista painoa en vielä tiedä,vanha painoi kuskeineen n.605kg

Re: SS 702 --> TJ 733 FIN Täällä paljon projektikuvia !!!!

Posted: 26 Mar 2012, 21:30
by Mika Hirvonen
Cromo putki on muuten painavampaa eli sitä ei kannattaisikaan käyttää :)

Jannä nähdä mikä vaikutus uudella autolla on kierrosaikoihin. Mulla teki alussa tiukkaa päästä edes samaa vauhtia kuin vanhalla.
Nyt tietenkin renkaat vähän vaikeuttaa nopeuden vertailua. :?:

Re: SS 702 --> TJ 733 FIN Täällä paljon projektikuvia !!!!

Posted: 02 May 2012, 15:57
by Tomi Jutila
ekat testit ajettu uutukaisella.auto toimi hyvin ei mitään teknisiä ongelmia ja jäikin ehjäksi.spinnailtua tuli 5-6 kertaa kun isolla ratilla ei kerinny mukaan luistoihin ja luistoja riitti kun rattiruosteet karisti pois :shock:

plussat

-vaihteensiirto
-keveys 579kg. puolikiloo alipainossa (vanha auto 605kg)
-lämmöt kurissa,ulkoinen öljynjäähdytys toimi,tai ainakaan ei tullu veivi ulos.
-taustapeili (longacre)

miinukset

-ratti 300mm liian iso,vanha pienempi takas.
-sivupeilit,vanhat piltemalaiset takas.
-sääri ottaa kiinni ohjausakselin tukiputkeen ja pulpettiin
-jarrut pehmoset,ilmaa??
-vedenlämpö mittari,digitaalia ei näe,vanha viisarillinen takas
-jarrupolkimelle lisää tilaa,(tahattomia kaasunpainalluksia)


pieniä mutta merkityksellisiä juttuja tehtävä ennen seuraavaa treeniä,toinen kone ja mediumit alle kans seuraavaan reissuun.
voi vehje että voi tulla ajamisesta kipeeks niinku fyysisesti,joka paikkaa ja lihaksen kohtia kolottaa... niskoja eniten.

Re: SS 702 --> TJ 733 FIN Täällä paljon projektikuvia !!!!

Posted: 06 May 2012, 17:50
by Tomi Jutila
20h vietetty tallissa ja suurinosa pikkumurheista korjattu:

-ratti vaihdettu ja viisarillinen lämpömittari laitettu takasin.
-ohjausakselin tukiputki muutettu pois jalan tieltä.
-kaasupolimen poljinpintaa siirrettu sivummalle
-kallistuksen vatkaaja laitettu
-moottori vaihdettu,varsinainen kisakone ei kerkiä ekaan kisaa eikä välttämättä koko kaudelle.nyt nokalle laitettu toinen läpikäyty motti.kisakone on kasassa mutta kolisee joten kolinaa ei aiheuttanutkaan rikkinäinen kytkinlevy mikä sieltä löyty,vian on pakko olla männissä/veivissä koska alakerta on laitettu kuntoon.

ensviikolle jäi maalauksia ja jotain pikkuhommaa,lauantai menee kemoran katsomossa rallicrossi kisoissa ja sunnuntaina oli joku meno tai pyhä vai mikäseoli :shock:

Re: SS 702 --> TJ 733 FIN Täällä paljon projektikuvia !!!!

Posted: 19 May 2012, 11:57
by Tomi Jutila
:shock:

Re: SS 702 --> TJ 733 FIN Täällä paljon projektikuvia !!!!

Posted: 19 May 2012, 12:00
by Tomi Jutila
toinen testi kemorassa jäi 10 kierroksen mittaiseksi koneen ylikuumenemisen vuoksi.ekassa testissä ei ollut mitään lämpöhuolia muttakun nokalla oli ns.uusi kone niin tottamooses sitten lämpesi yli :twisted:
syynä ilmeisesti oli paisuntasäiliö joka oli hivenen liian alhaalla josta aiheutui ilmalukko ja vedet tuli ulos korkista enkä tietenkään huomannut sitä ja kone oli hetken kuivana.ei siittä sentään tullut ns. popcorn versiota öljyt yms oli normaalit ja käy edelleen nätisti mutta aukasuun se menee.......sillä piti vaan ajaa koko kausi -12 :|ekassa treenissä kaikki oli ok kun vettä oli paisunnassa muutaman sentin korkeammalla,pienestä voi olla kiinni..no se olis tullut ilmi joskus kuitenkin.
auto on laitettu valmiiksi kemoran kisaa,paisuntaa on nostettu 65mm niin ylös kun mahtuu ja lämpömittareita on nyt kaksi,toinen termarikotelossa niinkun aina ennenkin ja nyt toinen alavesiletkussa.laitoin toisen alavesiletkuun kun ylävesiletkussa oleva ei näytä ylilämpöä jos koneessa ei ole vettä/jäljellä oleva vesi on 100+ astetta

Re: SS 702 --> TJ 733 FIN

Posted: 08 Apr 2013, 14:53
by Antti Tuomainen
Hoi,

Minkä mopo mallin toi tuulilasi olikaan? Ja onko vinkkiä että mistä kannattaa hankkia?

Re: SS 702 --> TJ 733 FIN

Posted: 08 Apr 2013, 15:30
by Tomi Jutila
Antti Tuomainen wrote:Hoi,

Minkä mopo mallin toi tuulilasi olikaan? Ja onko vinkkiä että mistä kannattaa hankkia?
K9 gixxerin:

http://www.ebay.co.uk/itm/Black-WindScr ... 3a72ab960a
http://www.ebay.co.uk/itm/Windshield-Do ... 27bf875c3f
suosittelen tota kirkasta, ostin ensin mustan joka oli ruma, maalasin sen punaseksi ja se oli vielä rumempi

Re: SS 702 --> TJ 733 FIN

Posted: 27 Apr 2013, 20:10
by Tomi Jutila
733 EVO 1 olis valmis kesän koitoksiin :wink:

Re: SS 702 --> TJ 733 FIN

Posted: 27 Apr 2013, 20:34
by Mika Hirvonen
Kuinka ison turbon laitoit kiinni?

Re: SS 702 --> TJ 733 FIN

Posted: 21 Aug 2013, 18:03
by Tomi Jutila
Grand Race vauriot tarkasteltu 733 osalta:

pe. konerikko veivi poikki, kannen toivotaan säilyneen ehjänä, alakerrasta tuskin mitään jäi ehjäks. lohkot harmittaa eniten kun olivat A1 priimat.
no, kakelle jo viety 3kpl koneita josko niistä jotain tulis :?:

2kpl vannetta tuhoutui, taka-akseli paskana-ei kannata oikoo, uusi banjo viety kuusniemen heikille tehtäväksi. akseli oli tarkotus tehdä muutenkin 9kk talvitauon aikana, nyt aikaa on 9pv :shock:
runkovaurion kuusniemi korjaa vasta kauden jälkeen. sillon tulee samalla tehtäväksi pikkunen maalauksien siistiminen samalla.
etutukivarret oikastaan toistaiseksi, kelpaavat varavarsiksi jatkossa.

Re: SS 702 --> TJ 733 FIN

Posted: 22 Aug 2013, 00:21
by kippo
vähällä pääsit tommoisesta ilmalennosta

Re: SS 702 --> TJ 733 FIN

Posted: 22 Aug 2013, 06:51
by Tomi Jutila
kippo wrote:vähällä pääsit tommoisesta ilmalennosta
joo, loppupelissä pitäs nähdä itsensä jopa onnekkaana, täystuho/historian ensimmäiseen locost kaato olis ollu mahdollinen

Re: SS 702 --> TJ 733 FIN

Posted: 06 Sep 2013, 19:51
by Tomi Jutila
kolarikorjaus etenee, kuusniemen heikiltä hain uuden taka-akselin.....bolt-on tyyliin oli helppoo muutakun heittää valmiin osan runkoon, on meinaan auton siistein osa rupee muu auto näyttään kuppaselta :shock:
kippoolta sain vanteet lainaksi ja kakelta megavinkin millä sai estettyä kisojen menon ns. vituiks :idea: :idea:

huomenna auton linjausta ja punnitusta

Re: SS 702 --> TJ 733 FIN

Posted: 10 Sep 2013, 19:51
by Tomi Jutila
shakedown ajettu ja kaikki ok, laitteet kärryllä valmiina jurvan reissuun.