MP moottorin sääntötulkinta?
Moderators: Mika Hirvonen, Tomi Jutila, Antti Tuomainen
-
- Ron Champion
- Posts: 553
- Joined: 06 Oct 2011, 15:36
- Location: Vaasa
MP moottorin sääntötulkinta?
Moi,
Muutama aloittelijan kysymys, johon en ainakaan pikaisella hakemisella löytäny vastausta. Ihan vaan tarkennuksena onko jotain kohda 6.1 sallituista muutoksista tulkittu koskevan myös moottoripyörän konetta?
a) Eli onko lisäboksit sallittu myös MP:ssä? (6.1.5) Ymmärtääkseni esim. "Power commander" viittaa nimenomaan moottoripyörään.
b) Onko sallittua ottaa toisesta moottoripyörästä ecu? Siis vakio moottorin ohjaus mutta erimerkkisestä pyörästä? (6.1.2 / 6.1.5 / 6.2 / 7)
c) saako moottoripyörän koneen imusarjaa muokata? (6.1.5)
Muutama aloittelijan kysymys, johon en ainakaan pikaisella hakemisella löytäny vastausta. Ihan vaan tarkennuksena onko jotain kohda 6.1 sallituista muutoksista tulkittu koskevan myös moottoripyörän konetta?
a) Eli onko lisäboksit sallittu myös MP:ssä? (6.1.5) Ymmärtääkseni esim. "Power commander" viittaa nimenomaan moottoripyörään.
b) Onko sallittua ottaa toisesta moottoripyörästä ecu? Siis vakio moottorin ohjaus mutta erimerkkisestä pyörästä? (6.1.2 / 6.1.5 / 6.2 / 7)
c) saako moottoripyörän koneen imusarjaa muokata? (6.1.5)
Iteku tekkee, niin saa semmosen ku tullee.
-
- Locost Finland ry:n puheenjohtaja
- Posts: 3065
- Joined: 13 Feb 2007, 22:10
- Location: Jämsä
Re: MP moottorin sääntötulkinta?
a: joo,teemulla ja kakella commanderit
b: njääh
kait esim mika käyttäny fzs koneessa r1 boxia.......? erimerkkisestä ei mielestäni saa ottaa.
c. ei, on virittämistä, vakio kasauksella pl.ilmanputsari
mopomoottorin säännöt kohdassa 6.2, aiemmat koskee autonmoottoreita.
b: njääh

c. ei, on virittämistä, vakio kasauksella pl.ilmanputsari
mopomoottorin säännöt kohdassa 6.2, aiemmat koskee autonmoottoreita.
Re: MP moottorin sääntötulkinta?
yritetään vastata kysymyksiin
a: power commander on se tapa jolla mopon ruisku koneita saa säätää. lisäbox tai uusi ohjelma vakioon ovat sallittuja.
b: alkuperäistä kyseiseen moottoriin tarkoitettua ecua pitää käyttää. r1 ja fazer käyttää samaa boxia kaasari pyörissä
c: kaikenlainen virittäminen on kielletty mopon koneissa. tästä johtuen imusarjan/läppärunkojen pitää olla vakiot.

a: power commander on se tapa jolla mopon ruisku koneita saa säätää. lisäbox tai uusi ohjelma vakioon ovat sallittuja.
b: alkuperäistä kyseiseen moottoriin tarkoitettua ecua pitää käyttää. r1 ja fazer käyttää samaa boxia kaasari pyörissä
c: kaikenlainen virittäminen on kielletty mopon koneissa. tästä johtuen imusarjan/läppärunkojen pitää olla vakiot.
-
- Locost Finland ry:n puheenjohtaja
- Posts: 3065
- Joined: 13 Feb 2007, 22:10
- Location: Jämsä
Re: MP moottorin sääntötulkinta?
7. Sähköjärjestelmämarkku wrote:
b: alkuperäistä kyseiseen moottoriin tarkoitettua ecua pitää käyttää. r1 ja fazer käyttää samaa boxia kaasari pyörissä
Sytytysjärjestelmä on vapaa.
kaasarikoneissa.
eiks commanderi ohjaa vakio poxia ja säätää myös pensaa ruuttakoneissa.
Re: MP moottorin sääntötulkinta?
juu yleensä kun puhutaan ecu:sta niin tarkoitetaan boxia joka ohjaa ainakin ruiskua yleensä myös syttyä näissä uudemmissa vehkeissä.
kaasari pyörissä sytytys on vapaa.
kaasari pyörissä sytytys on vapaa.
-
- Locost Finland ry:n puheenjohtaja
- Posts: 3065
- Joined: 13 Feb 2007, 22:10
- Location: Jämsä
Re: MP moottorin sääntötulkinta?
niimpä, toi mun hieno kms miljoonapoxi ei sitten joskus ruuttamyllyä ohjaa eikä sen tarviikkaan kun commanderi on pal helpompi ja halvempi
Re: MP moottorin sääntötulkinta?
Ja ruiskukoneisessa toisioläppien poistaminen rungoista myös kiellettyä mitä ilmeisesti tarkoitettiin imusarjan muokkaamisella. 

Re: MP moottorin sääntötulkinta?
mites onko venttiilien kulmien muutos sallittua?
-
- Ron Champion
- Posts: 553
- Joined: 06 Oct 2011, 15:36
- Location: Vaasa
Re: MP moottorin sääntötulkinta?
No niin, tämähän selvensi paljon. Ja aivan on samat tulkinnat kuin itsekin mietin.
Eli jos ruiskuun päätyy, niin Powercommander tms on opeteltava.
Eli jos ruiskuun päätyy, niin Powercommander tms on opeteltava.
Iteku tekkee, niin saa semmosen ku tullee.
-
- Locost Finland ry:n puheenjohtaja
- Posts: 3065
- Joined: 13 Feb 2007, 22:10
- Location: Jämsä
Re: MP moottorin sääntötulkinta?
no ei tietenkään ole sallittupasi.t wrote:mites onko venttiilien kulmien muutos sallittua?

Re: MP moottorin sääntötulkinta?
Joo toi on se harmaa "lue laiton" alue missä liikutaan kuulemma yleisesti rallipiireis
Auttaa vanhanajan paskois autonmoottoreis muttei enää nykyajan mp moottoris niin suurta hyötyä. Suisan kantta tutkittiin kansisepän kans nii tuumaili et on kohtuu hyvät jo vakiona 


Re: MP moottorin sääntötulkinta?
Eli ilmanputsarilla käsitän kaiken kaasareiden jälkeen. Eli kiihdytysilmasuppiloiden pituus on vapaa imupuolella, mutta kaasareiden pitää olla vakiot ja imusarja joka johtaa kanteen vakio.Tomi Jutila wrote:c. ei, on virittämistä, vakio kasauksella pl.ilmanputsari
Pakosarja on vapaa ja nokan ajoitus on norjassa ollut vapaa niin olen olettanut että myös täällä. Nokka vaan on melko hyvin ajoitettu tehtaalta niin ei siinä hyötyä oikein saa.
Öljypumppu on vapaa ja vesipumppu myös.
-
- Locost Finland ry:n puheenjohtaja
- Posts: 3065
- Joined: 13 Feb 2007, 22:10
- Location: Jämsä
Re: MP moottorin sääntötulkinta?
nokkien ajoituksia ei saa muuttaa värsinkaan jos joudutaan työstämään osia säätövaran saamiseksi.
r1 kaasarikoneissa ei säätöä juuri ole,tehtaan vakiomerkkeihin on laitettu kun mielestäni niihin kajoaminen on VIRITTÄMISTÄ.
r1 kaasarikoneissa ei säätöä juuri ole,tehtaan vakiomerkkeihin on laitettu kun mielestäni niihin kajoaminen on VIRITTÄMISTÄ.
Re: MP moottorin sääntötulkinta?
Jep nokkien ajoitus kiellettyä. Tietääkseni yhdessäkään japani tai euro mopos ei oo säädettäviä nokkapyöriä vakiona.
Re: MP moottorin sääntötulkinta?
mites eri aikakausien osien sekoittelu? tuolta kannet ja tuolta männät ja tossa on paras lohko jne. asia tulenee ilmeisesti syyskokouksessa esille jos hallitus katsoo aiheelliseksi.