pasi.t wrote:mites eri aikakausien osien sekoittelu? tuolta kannet ja tuolta männät ja tossa on paras lohko jne. asia tulenee ilmeisesti syyskokouksessa esille jos hallitus katsoo aiheelliseksi.
itte en tiedä kun noista r1 kaasarikoneista, mutta kun ostat 4xv koneen kannentiivisteen niin siinä on 5pw koodi joka on ruuttamylly joka perustuu kaasarikoneeseen.r1 kaasarikoneissa on puhuttu paremmasta laatikosta viimeisimmissä malleissa mutta mielestäni ero on vain lohkon valussa joka on laatikonpäältä erilainen huohottimen kohdalta-ei muuta.muotoero lienee jonkin runkomuutoksen vuoksi prätkässä.
muista malleista en tiedä mutta r1 99-02 moottoreihin tuli tutustuttua aika hyvin.
kaasari koneissa muuttuu lohko uudemmissa hieman ja sama lohko on sitten käytössä seuraavassa ruiskumallissa. kaasareista emme löytäneet eroja. kanget ja männät on samoilla mitoilla kaikissa. viimeisissä kansissa öljynkierto kulkee nokkaa pitkin mutta mitoitus on sama kuin vanhemmissakin. uudemmat kannet oli huonompia virtaukseltaan. r1 kaasari koneiden osat ovat ainakin vaihtokelpoisia keskenään vuosimallista riippumatta. kansipahvit esim käy moneen moottori vaihtoehtoon vaikka tilataan oikealla tyypillä.
auton moottorille on annettu vapaus saman moottori perheen osien sekoittamiseen. se mahdollistaa eri kokoisten osien käyttämisen. tätä vapautta ei ole käytössä mopon koneissa.
näitten kaasari r1 koneiden osien sekoitus vanhempien 4xv ja uudempien 5JJ kesken on väistämätöntä kun niitä kunnostetaan.ruuttakone 5pw menee samaan soppaan kun sen alakerta on samanlainen kaasarikoneitten kanssa.tässä lähinnä on kyse sääntöihin kirjattavasta tarkennuksesta ettei jollekkin tule hikka jos koneita auotaan.
Moottoriurheilussa kilpailijalla on vastuu autosta. Vaikka olisi ostanut sellaisen koneen joka on tehtaalta lähtien ollut pielessä niin siitä ikävä kyllä saatetaan rangaista. Mulla ei oo hajuakaan nokkien asennoista kun työkaluja millä se mitataan ei ole.
Paljonko sulla heittää asteluvut tehtaan ilmoittamasta?
Tottakai saat säätää nokat tehtaan arvoon jos tehtaalta on säätövara olemassa.
Meinaakko ari locosteihin ens kesänä Tossahan joutuu olla 5vy moottorisen kuski sitten tarkkana jos nokkaketju venyy niin joutuu säätää nokat aina kohdilleen jottei tuu hylkyä. Heittokello ja astelevy varikolle ens kesäksi
KakeK wrote:Meinaakko ari locosteihin ens kesänä Tossahan joutuu olla 5vy moottorisen kuski sitten tarkkana jos nokkaketju venyy niin joutuu säätää nokat aina kohdilleen jottei tuu hylkyä. Heittokello ja astelevy varikolle ens kesäksi
arttu perkele..eiks renöötä löytyny vai eiks uudet roadsportti luokat/lähdöt miellytä
arttu perkele..eiks renöötä löytyny vai eiks uudet roadsportti luokat/lähdöt miellytä
juu kyllä renöö tehdään,mutta ei ensi kesälle vielä ehdi.Uusissa roadsportti säännöissä ei sinällään ole mitään vikaa.Mutta kaikki autot ei tule sopimaan Ahvenistolle....Bemareita tulee varmasti ihan sikana. Ja imppi kyllä liikahtaa ensi kesänä aivan varmasti
Paljonko sulla heittää asteluvut tehtaan ilmoittamasta?
5vy:ssä on ollut n.2-3 asteen heittoja noissa millä on ajettu,ei siis mahdottomia.
Ihan vaan kaiken varalta kysäsen jos näin talven keskellä sääntötulkinnat ois löystyny?
Saanko kääntää Yammun läppärunkoja, niin että mahtusivat konepellin alle? Eli vakio läppärungot, vakio imusarja, mutta kiinnityskumien tilalle väkertäsin jonku käyrän ratkasun niin että saa läppärungot kallistettua.
Oletan, että näin ei voi sääntöjen puitteissa tehdä.....mutta olenko vääräss?
Vaikea kuvitella muutoksia MP-koneiden sääntöihin. Paljon helpompaa kun mennään mahdollisimman pitkälti vakio osilla. Ei tartte ruveta tulkitsemaan sääntöjä.
Henkilökohtaisesti minua ei haittaisi, jos sallittaisiin imusarjan/kaasarien/läppien tulo korilinjan ulkopuolelle. Mielestäni matalat konepellit on kivan näköiset vaikka niitten läpi tulee vähän mekaanisia osia.