Etunapa. Entä jos ei ole Taunusta...?
Moderators: Mika Hirvonen, Tomi Jutila, Antti Tuomainen
Re: Etunapa. Entä jos ei ole Taunusta...?
Kuplassa ohjausvarsi takana. Olka-akselia ei voi kääntää ympäri koska olka-akseli on epäsymmetrinen. En muista ylä- ja alapallon etäisyyttä toisistaan, mutta muistin mukaan liian nivelet liian lähellä toisiaan, eli joutuu tekemään "MH" tyyliset speisserit että saa tukivarret osoittamaan oikeaan kulmaan.
t. Kuplaharrastaja
Entä Lada (Estfield)? Opel Kadett?
Mustangissa oli joku mitoitusseikka miksen mä tykänny, oisko ollu että alapallo on turhan ylhäällä? Pintossakin taisi olla jotain mitoituksen kanssa, mutta Pinton olka-akselit on muistin mukaan 1kg kevyemmät niin ne vois tietenkin olla.
SAI kulma tahtoo olla ongelmana henkilöauto-osissa. Taunuksessa se on 7 astetta, saisi olla alle 5 a-mitan pysyessä järkevänä.
Tarkempi piirros Cortina/Taunus olka-akselista: http://www.locostbuilders.co.uk/viewthr ... tid=100280
Pähkäilyä eri olka-akselivaihtoehdoista: http://www.locostusa.com/forums/viewtopic.php?t=1292
Pähkäilyä etupään uudelleensuunnittelusta, myös olka-akseleita: http://www.locostbuilders.co.uk/viewthr ... ?tid=34017
t. Kuplaharrastaja
Entä Lada (Estfield)? Opel Kadett?
Mustangissa oli joku mitoitusseikka miksen mä tykänny, oisko ollu että alapallo on turhan ylhäällä? Pintossakin taisi olla jotain mitoituksen kanssa, mutta Pinton olka-akselit on muistin mukaan 1kg kevyemmät niin ne vois tietenkin olla.
SAI kulma tahtoo olla ongelmana henkilöauto-osissa. Taunuksessa se on 7 astetta, saisi olla alle 5 a-mitan pysyessä järkevänä.
Tarkempi piirros Cortina/Taunus olka-akselista: http://www.locostbuilders.co.uk/viewthr ... tid=100280
Pähkäilyä eri olka-akselivaihtoehdoista: http://www.locostusa.com/forums/viewtopic.php?t=1292
Pähkäilyä etupään uudelleensuunnittelusta, myös olka-akseleita: http://www.locostbuilders.co.uk/viewthr ... ?tid=34017
-
- Uusi jäsen
- Posts: 17
- Joined: 22 Nov 2009, 14:02
Re: Etunapa. Entä jos ei ole Taunusta...?
Kiitoksia RiTo:lle ja Hege:lle hyvistä infoista
Mittailin takaveto Opelin olka-akselia ja päädyin suorakulman kanssa seuraaviin mittoihin. Ylä ja alapallonivelien etäisyyksissä eroa 24 mm (ylhäällä 64 ja alhaalla 40mm navan pyörän puoleisesta tasosta mitattuna).
Yläpallo n115mm akselin yläpuolella ja alapallo 45mm akselin alapuolella. Eli jos eroa tulee mainitut 24mm 160mm matkalla ollaan n 8,5 KPI asteessa:?:
Akselin sijoituksesta löytyy ilmeisesti syy miksi käyttävät Opeleissakin Tanen olkia madalluksen yhteydessä
Googlaamalla mx5/Miata voisi olla seuraava mielenkiinnon kohde, onko kukaan tutkinut niitä?

Mittailin takaveto Opelin olka-akselia ja päädyin suorakulman kanssa seuraaviin mittoihin. Ylä ja alapallonivelien etäisyyksissä eroa 24 mm (ylhäällä 64 ja alhaalla 40mm navan pyörän puoleisesta tasosta mitattuna).
Yläpallo n115mm akselin yläpuolella ja alapallo 45mm akselin alapuolella. Eli jos eroa tulee mainitut 24mm 160mm matkalla ollaan n 8,5 KPI asteessa:?:
Akselin sijoituksesta löytyy ilmeisesti syy miksi käyttävät Opeleissakin Tanen olkia madalluksen yhteydessä

Googlaamalla mx5/Miata voisi olla seuraava mielenkiinnon kohde, onko kukaan tutkinut niitä?
040 7798925
Re: Etunapa. Entä jos ei ole Taunusta...?
Mx-5 mittoja on heti ensimmäisenä linkissä jonka annoin edellisessä viestissä: Pähkäilyä eri olka-akselivaihtoehdoista: http://www.locostusa.com/forums/viewtopic.php?t=1292JLE racing wrote:Googlaamalla mx5/Miata voisi olla seuraava mielenkiinnon kohde, onko kukaan tutkinut niitä?
Alapallon paikkaa voi siirtää speisserillä.

Yllä oleva kuva antaa osviittaa osasta jota yleensä käytetään vakioautoluokissa korvaamaan palloniveliä uniball nivelillä. Noi tapit on monesti vähän pidempiä ja hitsattu tukilevyillä kiinni olka-akseliin.
Re: Etunapa. Entä jos ei ole Taunusta...?
Muistaakos joku et mikä kierre on tanarin navassa niissä jarrukilven kiinnikkeissä? Olis toi työmaan tuumasten hylly tossa vieressä..
-
- Site Admin
- Posts: 1751
- Joined: 11 Sep 2006, 16:54
- Location: Espoo
- Contact:
Re: Etunapa. Entä jos ei ole Taunusta...?
Jarrukilvet on muistaakseni M8 pulteilla kiinni olka-akseleissa. Mulla on lokarin raudat niissä kolmessa kiinnityspisteessä kiinni.
Re: Etunapa. Entä jos ei ole Taunusta...?
Niitä määki suunnittelin. Mut muistelin et ois ollu tuumasia ne pultit.
-
- Site Admin
- Posts: 1751
- Joined: 11 Sep 2006, 16:54
- Location: Espoo
- Contact:
Re: Etunapa. Entä jos ei ole Taunusta...?
Mulla ainakin millisiä. Jarrut on kinni M12 pulteilla.
Enkkumalleissa (cortina) on ainakin jarrujen kierteet tuumaset, mutta tuskin sulla on brittimalleja.
Enkkumalleissa (cortina) on ainakin jarrujen kierteet tuumaset, mutta tuskin sulla on brittimalleja.
Re: Etunapa. Entä jos ei ole Taunusta...?
Juu. Väärin muistin. Ihan 8mm jenka oli.
-
- Uusi jäsen
- Posts: 11
- Joined: 21 Mar 2013, 11:09
Re: Etunapa. Entä jos ei ole Taunusta...?
Herätellääs vanhaa aihetta henkiin!
Alkoi tuo osien metsästys jos ensikaudeksi saisi pelin valmiiksi ja jotenkin vanhan taunuksen osien haalinta puistattaa kun en ole voorttimiehiä
Hommasin itselle tutummat Lotuksen etuolka-akselit, alumiiniset elise/exige mallista, onko kukaan koskaan miettinyt noita ja hylännyt ne jostain syystä? Valmistusmäärärajahan ylittyy hyvin ja muutenkin aika fiksu palikka...
Alkoi tuo osien metsästys jos ensikaudeksi saisi pelin valmiiksi ja jotenkin vanhan taunuksen osien haalinta puistattaa kun en ole voorttimiehiä

Hommasin itselle tutummat Lotuksen etuolka-akselit, alumiiniset elise/exige mallista, onko kukaan koskaan miettinyt noita ja hylännyt ne jostain syystä? Valmistusmäärärajahan ylittyy hyvin ja muutenkin aika fiksu palikka...
-
- Site Admin
- Posts: 624
- Joined: 16 Jun 2006, 07:59
- Location: Pietarsaari
- Contact:
Re: Etunapa. Entä jos ei ole Taunusta...?
fiksu palikka... mutta oletko miettinyt ohjaustangon paikkaa?
http://www.deroure.com/diagrams.asp?TBL ... 0&ST=&SC=0
Locostissa sen paikka on uprightin etupuolella.. Lotuskissa takapuolella..
http://www.deroure.com/diagrams.asp?TBL ... 0&ST=&SC=0
Locostissa sen paikka on uprightin etupuolella.. Lotuskissa takapuolella..
Johan Svahn Motorsport -> johansvahn.com
FIA Spec. Triumph TR4 Historic Racer
FIA Spec. Triumph TR4 Historic Racer
-
- Uusi jäsen
- Posts: 11
- Joined: 21 Mar 2013, 11:09
Re: Etunapa. Entä jos ei ole Taunusta...?
Kyllä se kävi mielessä mutta (vielä locosteista tietämättömänä) en tiedä onko sillä suurta merkitystä?
Eikö sen voisi laittaa takapuolellekkin?
Eikö sen voisi laittaa takapuolellekkin?
-
- Ron Champion
- Posts: 553
- Joined: 06 Oct 2011, 15:36
- Location: Vaasa
Re: Etunapa. Entä jos ei ole Taunusta...?
Onko noi Elisen ohjausvarret (mihin raidetangon pallonivel kiinnitetään) Pulteilla kiinni? Jos on niin eikös sen voi vahtaa puolelta toiselle? Vasemmalta taaksepäin sojottamasta oikealle eteenpäin sojottamaan? Siis jos muuten mitat ois järkevät.
Iteku tekkee, niin saa semmosen ku tullee.
-
- Uusi jäsen
- Posts: 11
- Joined: 21 Mar 2013, 11:09
Re: Etunapa. Entä jos ei ole Taunusta...?
Joo se on erillinen osa, voihan sen varmaan kääntää tai tehdä uudenkin jos ohjausvaihdetta ei voi siirtää?
Vaikuttaako mitenkään geometriaan jos sen kääntää eteen? Periaatteessa kai ei, jos suhteet säilyy samana?
Paljon tyhmiä kysymyksiä, mutta lisääkin tulee
Vaikuttaako mitenkään geometriaan jos sen kääntää eteen? Periaatteessa kai ei, jos suhteet säilyy samana?
Paljon tyhmiä kysymyksiä, mutta lisääkin tulee

-
- Site Admin
- Posts: 1751
- Joined: 11 Sep 2006, 16:54
- Location: Espoo
- Contact:
Re: Etunapa. Entä jos ei ole Taunusta...?
Turvallisempaa nokkakolarissa jos hammastanko on takapuolella. En tiedä saako tankoa riittävän taakse FU-putkien takia.
-
- Site Admin
- Posts: 624
- Joined: 16 Jun 2006, 07:59
- Location: Pietarsaari
- Contact:
Re: Etunapa. Entä jos ei ole Taunusta...?
Voi kääntää.. uskon että ohjaustanko tulee liian korkealle.Antti Tuomainen wrote:Onko noi Elisen ohjausvarret (mihin raidetangon pallonivel kiinnitetään) Pulteilla kiinni? Jos on niin eikös sen voi vahtaa puolelta toiselle? Vasemmalta taaksepäin sojottamasta oikealle eteenpäin sojottamaan? Siis jos muuten mitat ois järkevät.
Johan Svahn Motorsport -> johansvahn.com
FIA Spec. Triumph TR4 Historic Racer
FIA Spec. Triumph TR4 Historic Racer