Ovatko muut samaa mieltä, että tehostamaton hydraulinen olisi ok?Onko hydrauliikka mekaniikkaa? Varmaan ihan perus pääsylinteri/työsylinteri olisi OK.
Paineistettujen laitteiden lisääminen tuohon ketjuun ei mun mielestä ole OK.
Tomin kanssa olen samoilla linjoilla siinä, että riittävän tukeva ja hyvin laakeroitu mekaaninen ratkaisu on paras.
TF74XFIN eli uutta projektia ja toista autoa
Moderators: Mika Hirvonen, Tomi Jutila, Antti Tuomainen
-
- Ron Champion
- Posts: 651
- Joined: 31 Mar 2012, 22:35
Re: TF74XFIN eli uutta projektia ja toista autoa
Re: TF74XFIN eli uutta projektia ja toista autoa
Kyllä työsylinteri/pääsylinteri periaatteella toimiva systeemi ilman ulkopuolista lisäpaineapua/sähköhärpäkkeitä pitäs olla ok muutenhan hydraulitoimiset kytkimetkin pitäs muuttaa vaijerille/vivulletoimiviksi
-
- Ron Champion
- Posts: 651
- Joined: 31 Mar 2012, 22:35
Re: TF74XFIN eli uutta projektia ja toista autoa
Eli yhteenvetona:
1. Perää ei saa leventää tai muuttaa.
2. Tehostamaton hydraulinen järjestelmä katsotaan mekaaniseksi, niin kytkimessä, jarruissa kuin vaihdevivustossakin.
1. Perää ei saa leventää tai muuttaa.
2. Tehostamaton hydraulinen järjestelmä katsotaan mekaaniseksi, niin kytkimessä, jarruissa kuin vaihdevivustossakin.
Jatko kysymys, entäs jos valitsen sopivasti liian pitkät vetarit, kun ne ovat kerta vapaat, ja teen sitten "pakollisen" laakeripukin sopivasti perän levikepalaksi. Voisin tarvittaessa laittaa vaikka tuplalaakerit siten että banjon alkuperäiset jäisivät ja tulisivat vetariin sisemmiksi laakereiksi. Eikös rakenne silloin ole ok? Banjo on "alkuperäinen", mutta pakollisella lisäkiinnikkeellä ja vetarit ovat vapaat. Toivottavasti tämä minun epäselvä selitykseni on jotenkin ymmärrettävä.Mika Hirvonen wrote:Taka-akseliin saa lisätä kiinnikkeet pitkittäis- ja sivuttaislinkeille, iskareille sekä jarrulle. Muita muutoksia ei säännöissä ole sallittu.
Vetoakselit ovat vapaat ja levityspaloja saa käyttää.
Re: TF74XFIN eli uutta projektia ja toista autoa
Joo eikähä toi oo ok. Tavallaan sama asia jos laitettaisiin puolikelluvat vetarit. Akselia ei tarvi muokata. Eskon perä caprin vetareilla ja tuplalaakerilla joillekka tehty sopiva pesä.
-
- Site Admin
- Posts: 1751
- Joined: 11 Sep 2006, 16:54
- Location: Espoo
- Contact:
Re: TF74XFIN eli uutta projektia ja toista autoa
Jep mun mielestä kanssa sama mihin ne levikepalat laittaa.
-
- Ron Champion
- Posts: 651
- Joined: 31 Mar 2012, 22:35
Re: TF74XFIN eli uutta projektia ja toista autoa
Ymmärsin ettäKakeK wrote:Joo eikähä toi oo ok. Tavallaan sama asia jos laitettaisiin puolikelluvat vetarit. Akselia ei tarvi muokata. Eskon perä caprin vetareilla ja tuplalaakerilla joillekka tehty sopiva pesä.
1. puolikelluvat vetarit eivät ole ok.
2. eskon perä tuplalaakereilla olisi ok.
Juurihan Mika tuossa yllä listasi mitä saa tehdä, eikä listalla ollut pyöränlaakerin pesän koneistuksia. Ymmärsinkö jotenkin väärin?
-
- Ron Champion
- Posts: 651
- Joined: 31 Mar 2012, 22:35
Re: TF74XFIN eli uutta projektia ja toista autoa
Saako levikepalan hitsata perään? Mites ahdistussovite? Entäs liimaaminen? Mielestäni asia on tärkeä koska tällä juurikin yritetään hakea kilpailullista etua.Mika Hirvonen wrote:Jep mun mielestä kanssa sama mihin ne levikepalat laittaa.
Vielä toisin sanoen, vaikka tavalliselle ihmiselle on ihan selvä mikä on peräputken jatkamista ja mikä taas levikepalaa, ei se enää olekaan selvää, jos levikepalan saa laittaa vetoakselin laipan toiselle puolelle, mistä siitä tulee peräputken jatke.
-
- Locost Finland ry:n puheenjohtaja
- Posts: 3065
- Joined: 13 Feb 2007, 22:10
- Location: Jämsä
Re: TF74XFIN eli uutta projektia ja toista autoa
levikepalat pultataan ja jos ne hitsataan se on akselin jatkamista, akseliin ei ole sallittua hitsata muutakuin linkki/panhardkorvat ja jarrujen kiinnitys.
ei ole merkitystä jatkaako akselia hitsaamalla banjon ulommaistenlaippojen sisä tai ulkopuolelta kun sitä ei saa hitsaamalla levittää.
ei ole merkitystä jatkaako akselia hitsaamalla banjon ulommaistenlaippojen sisä tai ulkopuolelta kun sitä ei saa hitsaamalla levittää.
-
- Site Admin
- Posts: 624
- Joined: 16 Jun 2006, 07:59
- Location: Pietarsaari
- Contact:
Re: TF74XFIN eli uutta projektia ja toista autoa
vaseliini voi olla hyvä tuohon peräputkeen.. 

Johan Svahn Motorsport -> johansvahn.com
FIA Spec. Triumph TR4 Historic Racer
FIA Spec. Triumph TR4 Historic Racer
-
- Uusi jäsen
- Posts: 4
- Joined: 22 Apr 2013, 15:58
Re: TF74XFIN eli uutta projektia ja toista autoa
Caprin vetari + pari senttiä leveämpi laakeri jostain etuvetosen navasta ja peltikupin tilalle koneistettu kuppi pitämään laakeri paikoillaan. Tarvittaessa shimmiä laakerin ja vetarin väliin jos ei muuten saa rengasta sopivalle etäisyydelle.
-
- Ron Champion
- Posts: 651
- Joined: 31 Mar 2012, 22:35
Re: TF74XFIN eli uutta projektia ja toista autoa
Tai lukitsee laakerin kemppiliimalla, kuten jo tehdään.Sami Jussila wrote:Caprin vetari + pari senttiä leveämpi laakeri jostain etuvetosen navasta ja peltikupin tilalle koneistettu kuppi pitämään laakeri paikoillaan. Tarvittaessa shimmiä laakerin ja vetarin väliin jos ei muuten saa rengasta sopivalle etäisyydelle.
Minusta tämä ratkaisu on ok. Saanko näin tehdä?
-
- Locost Finland ry:n puheenjohtaja
- Posts: 3065
- Joined: 13 Feb 2007, 22:10
- Location: Jämsä
Re: TF74XFIN eli uutta projektia ja toista autoa
Mä en ny tajua et miksei laittais sitä caprin banjoa ilman mitää pellepeloton virityksiä
-
- Site Admin
- Posts: 1751
- Joined: 11 Sep 2006, 16:54
- Location: Espoo
- Contact:
Re: TF74XFIN eli uutta projektia ja toista autoa
Caprin banjo Caprin vertereilla on aivan liian yksinkertainen ja järkevä ratkaisu 

-
- Ron Champion
- Posts: 651
- Joined: 31 Mar 2012, 22:35
Re: TF74XFIN eli uutta projektia ja toista autoa
Ei kaikkea pidä ymmärtää, silti kysymys kuuluu: onko tuplalaakeriperä ok? Tai laakerilla levennetty perä?Tomi Jutila wrote:Mä en ny tajua et miksei laittais sitä caprin banjoa ilman mitää pellepeloton virityksiä
-
- Ron Champion
- Posts: 616
- Joined: 28 Mar 2013, 20:05
Re: TF74XFIN eli uutta projektia ja toista autoa
tomi kirjotti että pulttiliitoksella saa tehdä