Siirretty keskustelu 6.7.2015/ Mod
Hienoa menoa. Olisiko se sinun varoitus tästä: https://youtu.be/l_iVUaofr-8?t=5m35s
Ajotapa: peittely vs estäminen
Moderators: Mika Hirvonen, Tomi Jutila, Antti Tuomainen
-
- Ron Champion
- Posts: 651
- Joined: 31 Mar 2012, 22:35
Ajotapa: peittely vs estäminen
Last edited by Tero Frondelius on 06 Jul 2015, 19:11, edited 1 time in total.
-
- Locost Finland ry:n puheenjohtaja
- Posts: 3065
- Joined: 13 Feb 2007, 22:10
- Location: Jämsä
Re: Botniaring 2015 Videot
ei Antin kans muutakaa paikkaa keksitty. tossa vaihdemissi aluks, sitte ihan normilinjaa...oisko ollu Antin nokka sitte 5 cm välissä, tuossakohdasse en edes peittänyt vaan ajoin normilinjaa. sulkeminen olis ollu parempi termi varoitukselle ja siltikin aika kysenalainen liputusTero Frondelius wrote:Hienoa menoa. Olisiko se sinun varoitus tästä: https://youtu.be/l_iVUaofr-8?t=5m35s
-
- Ron Champion
- Posts: 553
- Joined: 06 Oct 2011, 15:36
- Location: Vaasa
Re: Botniaring 2015 Videot
Joo tuo oli mun mielestä ainut paikka mistä ois voinu TOSI tosi tiukalla tuomarilinjalla mainita. Enempi kyllä normi kisa tilanteen piikkiin tuokin.
Tomi Jutila wrote:ei Antin kans muutakaa paikkaa keksitty. tossa vaihdemissi aluks, sitte ihan normilinjaa...oisko ollu Antin nokka sitte 5 cm välissä, tuossakohdasse en edes peittänyt vaan ajoin normilinjaa. sulkeminen olis ollu parempi termi varoitukselle ja siltikin aika kysenalainen liputusTero Frondelius wrote:Hienoa menoa. Olisiko se sinun varoitus tästä: https://youtu.be/l_iVUaofr-8?t=5m35s
Iteku tekkee, niin saa semmosen ku tullee.
-
- Ron Champion
- Posts: 651
- Joined: 31 Mar 2012, 22:35
Re: Botniaring 2015 Videot
Tässä Tomin takakamerasta: https://youtu.be/p28-WQx45rA?t=5m19s Ja Antin etukamerasta: https://youtu.be/kpFUhvWcJLw?t=5m22sAntti Tuomainen wrote:Joo tuo oli mun mielestä ainut paikka mistä ois voinu TOSI tosi tiukalla tuomarilinjalla mainita. Enempi kyllä normi kisa tilanteen piikkiin tuokin.
Tomi Jutila wrote:ei Antin kans muutakaa paikkaa keksitty. tossa vaihdemissi aluks, sitte ihan normilinjaa...oisko ollu Antin nokka sitte 5 cm välissä, tuossakohdasse en edes peittänyt vaan ajoin normilinjaa. sulkeminen olis ollu parempi termi varoitukselle ja siltikin aika kysenalainen liputusTero Frondelius wrote:Hienoa menoa. Olisiko se sinun varoitus tästä: https://youtu.be/l_iVUaofr-8?t=5m35s
-
- Ron Champion
- Posts: 553
- Joined: 06 Oct 2011, 15:36
- Location: Vaasa
Ajotapa: peittely vs estäminen
Taas viikonloppuna oli jonkin verran kysymyksiä sallitusta ajotavasta. Koska aihe tuntui herättävän kiinnistusta toisessa ketjussam niin avasin tänne uuden ko. keskustelua varten. Ohessa muutamia omia näkemyksiä aiheesta, korjakaa kokeneemmat jos olen väärässä.
Peittely, negatiivisesta sävystään huolimatta, mielestäni kuuluu lajiin. Edellä ajava päättää luopua optimi-ajolinjasta, hallitakseen kummalta puolelta takana tuleva voi ohitusta yrittää. Ja pyrkii näin turvaamaan sijoituksensa, vauhdin kustannuksella. Mikäli autot eivät ole miltään osin rinnakkain, niin hänellä on tähän täysi oikeus, ainakin noin yleisen käytännön mukaan. Toimiva taktiikka esim. kisan viimeisellä kierroksella muutaman kurvin ajan. Pidempään käytettynä yleensä johtaa lopulta paikkojen vaihtamiseen, koska peittely aina hidastaa keskinopeutta.
Sen sijaan jos autot ovat jo (miltään osin) rinnakkain ja toinen autoista alkaa kiilata / puskea toista autoa, niin siirrytään estämisen puolelle, mikä ei kuulu lajiin ja on sääntöjen vastaista. Ero voi joskus olla hiuksen hieno.
Esimerkki Botniaringin viime viikon lopun lauantailta, jossa itse yrtin Tomista ohi ns. linjan alla jopa sinä onnistuen. Renkaat olivat kuitenki kisan tuoksinassa sen verran muuttuneet että arvioin pidon väärin ja autoni valui ulkokanttaria kohti sillä seurauksella että Tomin ollessa rinnallani (ehkä noin metrin matkalta) hänelle ei jäänyt koko auton leveyden verran tilaan ulkokurviin, vaan joutui tiputtamaan renkaat kanttarilta. Lähtökohtaisesti tämä oli minun osalta sääntöjen vastaista estämistä, joskin tyypillinen pieni virhearvio, josta ei välttämättä ole mielekästä rangaista.
Peittely, negatiivisesta sävystään huolimatta, mielestäni kuuluu lajiin. Edellä ajava päättää luopua optimi-ajolinjasta, hallitakseen kummalta puolelta takana tuleva voi ohitusta yrittää. Ja pyrkii näin turvaamaan sijoituksensa, vauhdin kustannuksella. Mikäli autot eivät ole miltään osin rinnakkain, niin hänellä on tähän täysi oikeus, ainakin noin yleisen käytännön mukaan. Toimiva taktiikka esim. kisan viimeisellä kierroksella muutaman kurvin ajan. Pidempään käytettynä yleensä johtaa lopulta paikkojen vaihtamiseen, koska peittely aina hidastaa keskinopeutta.
Sen sijaan jos autot ovat jo (miltään osin) rinnakkain ja toinen autoista alkaa kiilata / puskea toista autoa, niin siirrytään estämisen puolelle, mikä ei kuulu lajiin ja on sääntöjen vastaista. Ero voi joskus olla hiuksen hieno.
Esimerkki Botniaringin viime viikon lopun lauantailta, jossa itse yrtin Tomista ohi ns. linjan alla jopa sinä onnistuen. Renkaat olivat kuitenki kisan tuoksinassa sen verran muuttuneet että arvioin pidon väärin ja autoni valui ulkokanttaria kohti sillä seurauksella että Tomin ollessa rinnallani (ehkä noin metrin matkalta) hänelle ei jäänyt koko auton leveyden verran tilaan ulkokurviin, vaan joutui tiputtamaan renkaat kanttarilta. Lähtökohtaisesti tämä oli minun osalta sääntöjen vastaista estämistä, joskin tyypillinen pieni virhearvio, josta ei välttämättä ole mielekästä rangaista.
Iteku tekkee, niin saa semmosen ku tullee.
-
- Ron Champion
- Posts: 553
- Joined: 06 Oct 2011, 15:36
- Location: Vaasa
Re: Ajotapa: peittely vs estäminen
yllä olevat siirretty toisesta ketjusta.
Uudemmat harrastajat tuntuu toistuvasti kyselevän rajan vetoa sallitun "peittelyn" ja sääntöjen vastaisen "estäminen" välillä ja oletan että tohon yhteen kurviin tarttuminen liittyy näihin keskusteluihin, koska se kelpaa esimerkiksi rajatapauksesta. Mielestäni se keskustelu ei kuulu tähän viesti ketjuun. Varataan tämä ketju Botnian videoille ja kisaan liittyviin hienoihin racing-hetkiin. Jos joku haluaa ko. kurvista ja noista 5cm:stä keskustella, niin avataan uusi keskustelu ja siirretään nämäkin kommentit sinne.
Kuten sanottu, takana kytänneenä mulla ei ole (sääntöjen puitteissakaan) muuta kuin hyvää sanottavaa ko. kisaamisesta!!
Uudemmat harrastajat tuntuu toistuvasti kyselevän rajan vetoa sallitun "peittelyn" ja sääntöjen vastaisen "estäminen" välillä ja oletan että tohon yhteen kurviin tarttuminen liittyy näihin keskusteluihin, koska se kelpaa esimerkiksi rajatapauksesta. Mielestäni se keskustelu ei kuulu tähän viesti ketjuun. Varataan tämä ketju Botnian videoille ja kisaan liittyviin hienoihin racing-hetkiin. Jos joku haluaa ko. kurvista ja noista 5cm:stä keskustella, niin avataan uusi keskustelu ja siirretään nämäkin kommentit sinne.
Kuten sanottu, takana kytänneenä mulla ei ole (sääntöjen puitteissakaan) muuta kuin hyvää sanottavaa ko. kisaamisesta!!
Tero Frondelius wrote:Antti Tuomainen wrote:Joo tuo oli mun mielestä ainut paikka mistä ois voinu TOSI tosi tiukalla tuomarilinjalla mainita. Enempi kyllä normi kisa tilanteen piikkiin tuokin.
Tässä Tomin takakamerasta: https://youtu.be/p28-WQx45rA?t=5m19s Ja Antin etukamerasta: https://youtu.be/kpFUhvWcJLw?t=5m22s
Iteku tekkee, niin saa semmosen ku tullee.
-
- Locost Finland ry:n puheenjohtaja
- Posts: 3065
- Joined: 13 Feb 2007, 22:10
- Location: Jämsä
Re: Botniaring 2015 Videot
http://youtu.be/A6ORfHuB4jI
tässäpä opetusvideo yllä Antin mainitsemasta rengasosumasta.
tapauksesta ei jäänyt senkummenpaa mietettä, ensimmäisenä oli mielessä:
1. pystynkö pitämään autoni kilpakumppanin rinnalla kurvin ulostulossa/ seuraavan suoran koska on erittäin järkevää toiselta ottaa seuraavaan mutkaan peittävä ajolinja
2 ettei kummankaan autoon olisi tullut keskeytykseen johtavaa vikaa
3 voi että tulee hyvää videota
ja nämä mietteet noin kahdessa sekunnissa
itse kun joudun peittelemään niin PYRIN että mutkaa edeltävällä suoralla muutan ajolinjaani vain kerran esim oikeasta laidasta radan keskelle, mutkaan tultaessa jarrutuksen alkaessa jos toista ei ole rinnalla voin halutessani tehdä mutkaan jarrutuksen ja kurviin kääntämisen vaikka kuinka päättömästi normiajolinjaa ajatellen. kun ketään ei ole rinnalla saan valita ajolinjakseni ihan mitä haluan.
vuosien varrelta aivanvarmasti olen ajanut toisin kun yllä kirjoitan mutta on näistä ajovuosista jotain oppiakin tarttunut.
tässäpä opetusvideo yllä Antin mainitsemasta rengasosumasta.
tapauksesta ei jäänyt senkummenpaa mietettä, ensimmäisenä oli mielessä:
1. pystynkö pitämään autoni kilpakumppanin rinnalla kurvin ulostulossa/ seuraavan suoran koska on erittäin järkevää toiselta ottaa seuraavaan mutkaan peittävä ajolinja
2 ettei kummankaan autoon olisi tullut keskeytykseen johtavaa vikaa
3 voi että tulee hyvää videota

ja nämä mietteet noin kahdessa sekunnissa
itse kun joudun peittelemään niin PYRIN että mutkaa edeltävällä suoralla muutan ajolinjaani vain kerran esim oikeasta laidasta radan keskelle, mutkaan tultaessa jarrutuksen alkaessa jos toista ei ole rinnalla voin halutessani tehdä mutkaan jarrutuksen ja kurviin kääntämisen vaikka kuinka päättömästi normiajolinjaa ajatellen. kun ketään ei ole rinnalla saan valita ajolinjakseni ihan mitä haluan.
vuosien varrelta aivanvarmasti olen ajanut toisin kun yllä kirjoitan mutta on näistä ajovuosista jotain oppiakin tarttunut.
Re: Ajotapa: peittely vs estäminen
tuli oikeen katsomossa vuosi -13 syksy kisa mieleen ihan samanlaista menoa eikä tuommoinen kyllä pitäs lippua aiheuttaa jos miettii monia muita vuosia lippua olis saanut tarjota monelle.Tero Frondelius wrote:Siirretty keskustelu 6.7.2015/ Mod
Hienoa menoa. Olisiko se sinun varoitus tästä: https://youtu.be/l_iVUaofr-8?t=5m35s
mutta jos nyt ruetaan oikeen todella siistiin ajoa varotuksilla niin hyvään suuntaan ollaan menossa. jos sitten menis jokaisen takaraivoon mitä saa tehdä radalla ja mitä ei.