Locostin säätämisestä?
Moderators: Mika Hirvonen, Tomi Jutila, Antti Tuomainen
-
- Ron Champion
- Posts: 553
- Joined: 06 Oct 2011, 15:36
- Location: Vaasa
Locostin säätämisestä?
Moi,
On niin tuskaisen hiljaista täällä foorumilla että yritetäänpäs tätä kautta vähän aktivoida porukkaa.
Mistä auton/alustan säätämiseen liittyvästä porukka haluaisi lisää keskustelua?
Ajattelin että voitaisiin tänne availla aihe kohtaisia viestiketjuja vapaaseen keskusteluun yksittäisistä aiheista. Lähinnä siis ihan perusasioita ja periaatetasolla, uusien tulokkaiden helpottamiseksi. Vanhat konkarit hienosäätänee autonsa oman maun mukaan.
Jotain tyyliin:
- Mitkä perusasiat pitää olla kunnossa? (akseliväli puolelta toiselle, kulmastakulmaan, symmetria ylipäätään, nurkkapainot, pyöränkulmat)
- Miten camberkulma vaikuttaa auton käyttäytymiseen
- Kuulin varikolla puhuttavan "bump steer" mitä se tarkoittaa ja miksi se on tärkeä.
Ehdotuksia kehiin!
On niin tuskaisen hiljaista täällä foorumilla että yritetäänpäs tätä kautta vähän aktivoida porukkaa.
Mistä auton/alustan säätämiseen liittyvästä porukka haluaisi lisää keskustelua?
Ajattelin että voitaisiin tänne availla aihe kohtaisia viestiketjuja vapaaseen keskusteluun yksittäisistä aiheista. Lähinnä siis ihan perusasioita ja periaatetasolla, uusien tulokkaiden helpottamiseksi. Vanhat konkarit hienosäätänee autonsa oman maun mukaan.
Jotain tyyliin:
- Mitkä perusasiat pitää olla kunnossa? (akseliväli puolelta toiselle, kulmastakulmaan, symmetria ylipäätään, nurkkapainot, pyöränkulmat)
- Miten camberkulma vaikuttaa auton käyttäytymiseen
- Kuulin varikolla puhuttavan "bump steer" mitä se tarkoittaa ja miksi se on tärkeä.
Ehdotuksia kehiin!
Iteku tekkee, niin saa semmosen ku tullee.
-
- Ron Champion
- Posts: 616
- Joined: 28 Mar 2013, 20:05
Re: Locostin säätämisestä?
tosi pehmee hiukka aliohjaava auto tuntuu ittestä helpoimmalta ajaa. nopeuden saloista ei oo tietookaan.
-
- Ron Champion
- Posts: 616
- Joined: 28 Mar 2013, 20:05
Re: Locostin säätämisestä?
itse kuulun siihen porukkaan että en oikein hallitse noita geometria juttuja. kippo teki mulle tukivarret uusiksi ja muutteli alustaa esim sitä bumpsteeriä
auto muuttui nopeammaksi ja rauhallisemmaksi ajaa pidon rajoilla.

auto muuttui nopeammaksi ja rauhallisemmaksi ajaa pidon rajoilla.
Re: Locostin säätämisestä?
Jos ny alottas vaikka rengaspaineista. Mä en ainakaan enää muista mitään "säätöjä".
-
- Locost Finland ry:n puheenjohtaja
- Posts: 3065
- Joined: 13 Feb 2007, 22:10
- Location: Jämsä
Re: Locostin säätämisestä?
bumpsterista en tiiä mut etupyörät ei vallan sais soutaa haritus/auraus jumppaaa joustoliikkeen aikana
linjalangat laulaa suohon kaikenmaaliman nelipyörälazersuuntaukset
kulmapainot ihan jees paitsi jos on satakiloo löysäälihaa toisen takapyöränpäällä niin ei niitä ihan just voi saahakkaan eikä tarvikkaan
linjalangat laulaa suohon kaikenmaaliman nelipyörälazersuuntaukset
kulmapainot ihan jees paitsi jos on satakiloo löysäälihaa toisen takapyöränpäällä niin ei niitä ihan just voi saahakkaan eikä tarvikkaan
Re: Locostin säätämisestä?
Kovasti ois opittavaa säätämisessä itsellä. Koskaan ei olla säätöpäiviä vietetty, syytä ois
No nyt siihen ois mahollisuuet, koska auto on kisakunnossa jo tässä vaiheessa vuotta. 


Jyri Kellosalo #707
Re: Locostin säätämisestä? Bump steering ?
Paljonko renkaat saa kääntyä kun nostaa 10cm rengasta, ja se kääntyy auraukselle? ( miten mittaat ? )
Hyväksyttävä mittaustulos, puhutaanko 1mm, 1cm, 2cm arvosta, joka olis OK ?
T:osat kiinni ja radalle, nyt ekaa kertaa mittaan jotain
Hyväksyttävä mittaustulos, puhutaanko 1mm, 1cm, 2cm arvosta, joka olis OK ?
T:osat kiinni ja radalle, nyt ekaa kertaa mittaan jotain

-
- Locost Finland ry:n puheenjohtaja
- Posts: 3065
- Joined: 13 Feb 2007, 22:10
- Location: Jämsä
Re: Locostin säätämisestä? Bump steering ?
nt en ymmärrä mitä nostat ja mikä kääntyy mut teitpähän mitä hyvänsä niin mihinkään pyörä ei saa kääntyä paitsi jos ratista käännät.TAI wrote:Paljonko renkaat saa kääntyä kun nostaa 10cm rengasta, ja se kääntyy auraukselle? ( miten mittaat ? )
Hyväksyttävä mittaustulos, puhutaanko 1mm, 1cm, 2cm arvosta, joka olis OK ?
T:osat kiinni ja radalle, nyt ekaa kertaa mittaan jotain
-
- Ron Champion
- Posts: 651
- Joined: 31 Mar 2012, 22:35
Re: Locostin säätämisestä? Bump steering ?
Toleranssi siinä milliluokassa ja ymmärtääkseni niin päin että auraus lisääntyy kun rengas nousee tai siis runko laskee jarrutuksessa. Toki suunta saattaa riippua siitä että pidätkö keulaa aurauksella vai harituksella sillä sekin on huono jos se muuttuu jarrutuksessa toisesta toiseksi kun nivelissä on aina välystä.TAI wrote:Paljonko renkaat saa kääntyä kun nostaa 10cm rengasta, ja se kääntyy auraukselle? ( miten mittaat ? )
Hyväksyttävä mittaustulos, puhutaanko 1mm, 1cm, 2cm arvosta, joka olis OK ?
T:osat kiinni ja radalle, nyt ekaa kertaa mittaan jotain
Re: Locostin säätämisestä?
Jousi irti ja nostan rengasta, jolloin kääntyy millimetrin auraukselle.
Jätän siihen sit. Kiitos vastauksista.
TAI 718
Jätän siihen sit. Kiitos vastauksista.
TAI 718
-
- Locost Finland ry:n puheenjohtaja
- Posts: 3065
- Joined: 13 Feb 2007, 22:10
- Location: Jämsä
Re: Locostin säätämisestä?
laita autoon linjalangat ja ota etujouset pois ja vipuvarrella nostelet keulaa minimimaavarasta maksimiin....miten auraukset/haritukset/camperit menee?TAI wrote:Jousi irti ja nostan rengasta, jolloin kääntyy millimetrin auraukselle.
Jätän siihen sit. Kiitos vastauksista.
TAI 718