pitäskö ton toisaalla olevassa linkissä olevan ekselin tehdä jotain? Mikä on ARB?
Tuomo
Painonlaskenta
Moderators: Mika Hirvonen, Tomi Jutila, Antti Tuomainen
Painonlaskenta
-Sairas mieli ja luonnoton sorminäppäryys, siinä vasta sankari.
Re: Painonlaskenta
Jos liittyy jousitukseen niin ARB on varmaan lyhenne Anti-Roll-Bar:ista eli kallistuksenvakaaja.tumpelo wrote:Mikä on ARB?
Tuomo
Toi excel on vaan pohjana kun sitä täytetään. Se ei siis laske mitään itse. Kyseisen paperilappun mukaanottoa kisoihin suositellaan. Mulla on laskeva excel jossain, mut nykyään sen käyttö ei oo enää tarpeellista kun konevaihtoehtoja on vaan yks 
Mikäli tarviit laskevan excelin niin ilmottele, voin laittaa sen tulemaan kunhan löydän.

Mikäli tarviit laskevan excelin niin ilmottele, voin laittaa sen tulemaan kunhan löydän.
Nääh, sitä tartte. Kunhan ajttelin kokeilla muutamia juttuja. Nääs joka kerta kun olen jollekkin koneelle jotain laskenut niin väärin menee. Mun matikka ei kertakaikkiaan riitä noiden sääntöjen ymmärtämiseen siltäosin.
Mutta siis eikö niin että ajoituksen säädöllä oleva 16v 2,0 vakiopuristuksin, nokin ja venttiilein menee sääntöön? Kö? Ellei ilmoiteta yli 200 heppaa vakiona? Ja ajoiotuksen poistolla ei tule painolisää.
vakioruiskua (siis 1 orig läppärunko jne) saa ohjata miten haluaa kunhan on orkkis boxi (vai tarviiko, miten järjestelmä tulkitaan)? Välissä voi olla lastukotelo tyyliin power commander? Ja sytyts on siitä huolimatta täysin vapaako?
Vähän väärässä topicissa, ehkä. Haitannekko tuo.
Säätäjä-ässä
Tuomo
Mutta siis eikö niin että ajoituksen säädöllä oleva 16v 2,0 vakiopuristuksin, nokin ja venttiilein menee sääntöön? Kö? Ellei ilmoiteta yli 200 heppaa vakiona? Ja ajoiotuksen poistolla ei tule painolisää.
vakioruiskua (siis 1 orig läppärunko jne) saa ohjata miten haluaa kunhan on orkkis boxi (vai tarviiko, miten järjestelmä tulkitaan)? Välissä voi olla lastukotelo tyyliin power commander? Ja sytyts on siitä huolimatta täysin vapaako?
Vähän väärässä topicissa, ehkä. Haitannekko tuo.
Säätäjä-ässä
Tuomo
-Sairas mieli ja luonnoton sorminäppäryys, siinä vasta sankari.
Tosta on esimerkki säännöissä.
Säännöissä on vaan maininta "chip" virityksestä, en tiedä meneekö power commander tämän samaan syssyyn. Monesti se on edullisempaa kuin auton oman boksin uudelleenohjelmointi, mut en tiedä onko se sallittua. En oo miettinyt tota sytkäpuolta tai tutkinut mitä muut käyttää, kun meillä ei oo autonmoottoria.
Eiköhän Markku tai joku muu autonmoottorinen anna tarkempaa ohjeistusta kun kerkeää.
Mutta jos valmistajan ilmoittama teho on yli tuon laskennallisen (tässä tapauksessa 175hv), niin valmistajan teho on se mitä käytetään laskuissa.1) 2,0 litran moottori, 16 venttiiliä, vakio puristus (-10 %), vakio nokka-akseli (-10 %), vakio venttiilit (-10 %). 2 x 125 – 30 % = 175 hv x 3 (kg) = 525 + 80 (kulj.) = 605 kg.
Säännöissä on vaan maininta "chip" virityksestä, en tiedä meneekö power commander tämän samaan syssyyn. Monesti se on edullisempaa kuin auton oman boksin uudelleenohjelmointi, mut en tiedä onko se sallittua. En oo miettinyt tota sytkäpuolta tai tutkinut mitä muut käyttää, kun meillä ei oo autonmoottoria.
Eiköhän Markku tai joku muu autonmoottorinen anna tarkempaa ohjeistusta kun kerkeää.
Soittelin Markulle asiasta.
Chip virityksellä tarkoitetaan että moottoria ohjataan uudelleenohjelmoinnin jälkeen vakio boksilla. Lisäboksit (kuten powercommander) on sallittu, kunhan ne eivät suoraan ohjaa moottoria.
Sytytysjärjestelmää saa vapaasti muuttaa, mutta ton säännön tarkoituksena ei ole että laitetaan joku ulkoinen boksi ohjaamaan sytkää (Esim. MoTeC). Ymmärtääkseni saat vaihtaa elektronisen sytkänohjauksen jakajaan, mutta kun mennään muuttamaan sytkänohjausta niin kannattaa toimia lajin hengen mukaisesti, muuten tulee varmaan sanomista.
Chip virityksellä tarkoitetaan että moottoria ohjataan uudelleenohjelmoinnin jälkeen vakio boksilla. Lisäboksit (kuten powercommander) on sallittu, kunhan ne eivät suoraan ohjaa moottoria.
Sytytysjärjestelmää saa vapaasti muuttaa, mutta ton säännön tarkoituksena ei ole että laitetaan joku ulkoinen boksi ohjaamaan sytkää (Esim. MoTeC). Ymmärtääkseni saat vaihtaa elektronisen sytkänohjauksen jakajaan, mutta kun mennään muuttamaan sytkänohjausta niin kannattaa toimia lajin hengen mukaisesti, muuten tulee varmaan sanomista.