Locostin rekisteröinti?
Moderators: Mika Hirvonen, Tomi Jutila, Antti Tuomainen
Locostin rekisteröinti?
Hei.
Minulla ei ole ainakaan vielä locost-autoista mitään henkilökohtaista kokemusta, mutta kiinnostusta on runsaasti ja Build your own sportscar -kirja on luettu tarkkaan monet kerrat.
Jos locostin joskus rakennan niin kilpaa en välttämättä lähde ajamaan, mutta onko kyseinen auto mahdollista rekisteröidä ihan normaaliin liikenteeseen? Katselin noita lakeja läpi ajoneuvohallinnon sivuilla ja siellä oli mm. semmonen mahdollisuus kuin yksittäisen auton tyyppihyväksyntä. Onko kellään tästä kokemusta taikka parempaa tietoa, eli onko se ylipäätään käytännössä mahdollista, ja jos on mahdollista niin onko hankalaa ja kallista?
Oma aavistukseni on että se tulee olemaan vaikeaa ja kallista...
Ja sitten toinen asia mikä ei ihan liity otsikkoon. Luin läpi noita projekteja mitä tällä foorumilla oli ja varsinkin niiden hintoja. Mietin tässä että voisko etuvetoisesta autosta rakentaa locostin? Jonkun vanhan Fiat Unon sais varmasti satasella ja siitä paljon osia. En toki meinannut tehdä locostista etuvetoista, vaan laittaa moottorin pitkittäin ja asentaa takavetoisen vaihteiston ja kardaanin, ym. vehkeet. Onko kukaan yrittänyt tämmöstä temppua?
Minulla ei ole ainakaan vielä locost-autoista mitään henkilökohtaista kokemusta, mutta kiinnostusta on runsaasti ja Build your own sportscar -kirja on luettu tarkkaan monet kerrat.
Jos locostin joskus rakennan niin kilpaa en välttämättä lähde ajamaan, mutta onko kyseinen auto mahdollista rekisteröidä ihan normaaliin liikenteeseen? Katselin noita lakeja läpi ajoneuvohallinnon sivuilla ja siellä oli mm. semmonen mahdollisuus kuin yksittäisen auton tyyppihyväksyntä. Onko kellään tästä kokemusta taikka parempaa tietoa, eli onko se ylipäätään käytännössä mahdollista, ja jos on mahdollista niin onko hankalaa ja kallista?
Oma aavistukseni on että se tulee olemaan vaikeaa ja kallista...
Ja sitten toinen asia mikä ei ihan liity otsikkoon. Luin läpi noita projekteja mitä tällä foorumilla oli ja varsinkin niiden hintoja. Mietin tässä että voisko etuvetoisesta autosta rakentaa locostin? Jonkun vanhan Fiat Unon sais varmasti satasella ja siitä paljon osia. En toki meinannut tehdä locostista etuvetoista, vaan laittaa moottorin pitkittäin ja asentaa takavetoisen vaihteiston ja kardaanin, ym. vehkeet. Onko kukaan yrittänyt tämmöstä temppua?
suomessa nykyisen buumin aikana tehtyjä autoja ei vielä ole rekisteröity. vanhoja tuotoksiahan kilvistä löytyy. tuonti autoja on kyllä kilvitetty. muualla euroopassa auton saa rekisteriin pientuotanto autona. suomen sääntöjä ollaan yhtenäistämässä eu:n sääntöihin. josta johtuen suomessakin pitäisi autot saada kilpiin mutta kuka jaksaisi käydä lupa ja tulkinta viidakon läpi
(itsellä ainakaan ei aika riitä).
meillä kone on etuvetoisesta (toyota gti) ei mitään ongelmia
. kannattaa vain selvittää ensin minkä laatikon koneeseen saa käymään.

meillä kone on etuvetoisesta (toyota gti) ei mitään ongelmia

- Tero Kellosalo
- Aktiivi
- Posts: 259
- Joined: 18 Sep 2006, 09:03
- Location: Toholampi
- Contact:
etuveto takaveto..
niinpä kun harvoin kirjoittelee niin vastauksetkin tulee aikojen päästä.
eli etuveto auton kone on jo käytössä 714 autossa, eli on kokeiltu.
mutta jos haluaa halvan ratkaisun ei kannata kokeilla jos sovituksiin kuluu aikaa paljon (aika = rahaa ) eli ilmaisestakin koneesta saattaa tulla tuhannen hintainen jos vaatii kovasti palikoita..
halvasti jos tekee niin takaveto vehkestä kaikki. jos ei ole voima vaatimuksia niin ladassa on kova paketti. ny jo ladan periä monessa autossa...
alffa-miehenä tietysti berlina -73, muttei oo enää ilmanen paketti..
niin tietty se vanha taunus kait paras
eli etuveto auton kone on jo käytössä 714 autossa, eli on kokeiltu.
mutta jos haluaa halvan ratkaisun ei kannata kokeilla jos sovituksiin kuluu aikaa paljon (aika = rahaa ) eli ilmaisestakin koneesta saattaa tulla tuhannen hintainen jos vaatii kovasti palikoita..
halvasti jos tekee niin takaveto vehkestä kaikki. jos ei ole voima vaatimuksia niin ladassa on kova paketti. ny jo ladan periä monessa autossa...
alffa-miehenä tietysti berlina -73, muttei oo enää ilmanen paketti..
niin tietty se vanha taunus kait paras

Nyt näyttää jo Locost rekisteröiminen hieman hieman paremmalta.
Tutustukaa www.fhra.fi sieltä löytyy pääsivun vasen palkki Omavalmisteiden vaihtoehtoisia testaustapoja tutkineen työryhmän loppuraportti (20.08.2008). Asiaa valotetaan selkokielellä myös V8 Magazinen 8/2008 eli tätä kirjoittaessa uusin numero.
Tutustukaa www.fhra.fi sieltä löytyy pääsivun vasen palkki Omavalmisteiden vaihtoehtoisia testaustapoja tutkineen työryhmän loppuraportti (20.08.2008). Asiaa valotetaan selkokielellä myös V8 Magazinen 8/2008 eli tätä kirjoittaessa uusin numero.

I don`t drive FAST I fly LOW!
Caterhamin osalta tätä hiukan tutkailtiin ja vaikutti siltä että olikohan 91 jälkeen tehtyjä tms. ei oikein saa suomessa rekisteriin tällähetkellä. Paitsi jos saman auton tilaa Kanadassa kokoonpantuna, jolloin sitä koskevat ilmeisesti eri säädökset kuin EU alueella tehtyä. Tää liitty piensarjatuotantoa koskeviin määräyksiin ja Caterhamin valmistusmäriin..
Olipahan taas vaan pieni harjoitus aiheesta kuinka meitä täällä Suomessa suojellaan pahalta maailmalta ja sopimattomilta tehopainosuhteilta.
T
Olipahan taas vaan pieni harjoitus aiheesta kuinka meitä täällä Suomessa suojellaan pahalta maailmalta ja sopimattomilta tehopainosuhteilta.
T
-Sairas mieli ja luonnoton sorminäppäryys, siinä vasta sankari.
-
- Site Admin
- Posts: 1751
- Joined: 11 Sep 2006, 16:54
- Location: Espoo
- Contact:
Toivotaan, että saisivat nopeasti aikaan jonkun englannin SVA tyyppisen ratkaisun. Tuntuu hassulta että pitää tehdä kaikkia tutkimuksia ja systeemejä kun euroopasta löytyy jo toimivia malleja. Briteissä on muistaakseni tulossa uudet SVA säännökset enisvuoden alkupuolella... nimikin muuttuu IVAksi (Individual Vehicle Approval).
Niin. Ainahan on kelvannut perusteluksi mille tahansa rajoitukselle tai kiellolle että Ruåtsalaisetkin (tai böömiläiset tai kuka vaan) on sen jo käyttöönottaneet. Riippumatta siitä mitä tuloksia hommasta on muualla saatu.
Toisaalta harvemmin näkee vertailuja esim. Saksan onnettomuustilastoihin kun vaikkapa nopeusrajoituksia rukataan...
Ja tekstistä päätellen on taas aika mennä autotalliin tai kutsua itsensä kylään jonnekkin.......
Tuomo
Toisaalta harvemmin näkee vertailuja esim. Saksan onnettomuustilastoihin kun vaikkapa nopeusrajoituksia rukataan...
Ja tekstistä päätellen on taas aika mennä autotalliin tai kutsua itsensä kylään jonnekkin.......
Tuomo
-Sairas mieli ja luonnoton sorminäppäryys, siinä vasta sankari.
-
- Site Admin
- Posts: 1751
- Joined: 11 Sep 2006, 16:54
- Location: Espoo
- Contact:
Re: Locostin rekisteröinti?
Uusi esitys autojen yksittäishyväksynnästä -> http://217.71.145.20/TRIPviewer/show.as ... .fi&f=WORD