kyllä ne tehään voortin ilmoottaman välyksen keskiarvon mukaan kellottamalla.tumpelo wrote:Mikäs niitä periä niinmaanperusteellisesti kuumantaa? Ettesunkaan vaan kasaa liian kireiksi
T
perävälityksistä
Moderators: Mika Hirvonen, Tomi Jutila, Antti Tuomainen
-
- Locost Finland ry:n puheenjohtaja
- Posts: 3065
- Joined: 13 Feb 2007, 22:10
- Location: Jämsä
Re: perävälityksistä
Re: perävälityksistä
Eikä kun ihmettelen vaan kun eihän teirän mopoautot edes paina mitään ja koneetkin on ihan hengettömiä litrasia rupurasioita niin sitä vaan että mikä niitä periä oikein kuumentaa. Kyl maar mää sen ymmärtäsin jos olis autossa painoo ja koneessa jytyä että sitten kuumenis...
Kannattaskohan niihin peräpelteihin hakata louverseja tai muita ritilöitä? Saisko sieltä ilmaa yhtään liikkumaan. Eikös Tomi sulla ole kardaanitunnelikin pohjaton että ei konetilan kuumuuskaan puhallu perään saakka?
T
Kannattaskohan niihin peräpelteihin hakata louverseja tai muita ritilöitä? Saisko sieltä ilmaa yhtään liikkumaan. Eikös Tomi sulla ole kardaanitunnelikin pohjaton että ei konetilan kuumuuskaan puhallu perään saakka?
T
-Sairas mieli ja luonnoton sorminäppäryys, siinä vasta sankari.
-
- Locost Finland ry:n puheenjohtaja
- Posts: 3065
- Joined: 13 Feb 2007, 22:10
- Location: Jämsä
Re: perävälityksistä
tumpelo wrote:Eikä kun ihmettelen vaan kun eihän teirän mopoautot edes paina mitään ja koneetkin on ihan hengettömiä litrasia rupurasioita niin sitä vaan että mikä niitä periä oikein kuumentaa. Kyl maar mää sen ymmärtäsin jos olis autossa painoo ja koneessa jytyä että sitten kuumenis...
Kannattaskohan niihin peräpelteihin hakata louverseja tai muita ritilöitä? Saisko sieltä ilmaa yhtään liikkumaan. Eikös Tomi sulla ole kardaanitunnelikin pohjaton että ei konetilan kuumuuskaan puhallu perään saakka?
T






Re: perävälityksistä

perän lämmön saa kyllä nousemaan aikalailla 100 asteeseen.
-
- Locost Finland ry:n puheenjohtaja
- Posts: 3065
- Joined: 13 Feb 2007, 22:10
- Location: Jämsä
Re: perävälityksistä
ny perä on läjätty taas niinku ennenki paitsi uudet pultit ja kovempi momentti laitettu.välystä ei säädetty,kellotettiin pienimmillään yhdestä kohdasta 0.10 muut 0.17 tai enimmäkseen 0.20.
0.2 on vähä reilu mutta ei ruvettu kiristään kun 0.10 menis jo sitten tiukaks(siltä kohdalta.) kellotettiin joka pultin kohdalta ja keskiarvoks jäi n. 0.15
0.2 on vähä reilu mutta ei ruvettu kiristään kun 0.10 menis jo sitten tiukaks(siltä kohdalta.) kellotettiin joka pultin kohdalta ja keskiarvoks jäi n. 0.15
-
- Locost Finland ry:n puheenjohtaja
- Posts: 3065
- Joined: 13 Feb 2007, 22:10
- Location: Jämsä
Re: perävälityksistä
Tomi Jutila wrote:ny perä on läjätty taas niinku ennenki paitsi uudet pultit ja kovempi momentti laitettu.välystä ei säädetty,kellotettiin pienimmillään yhdestä kohdasta 0.10 muut 0.17 tai enimmäkseen 0.20.
0.2 on vähä reilu mutta ei ruvettu kiristään kun 0.10 menis jo sitten tiukaks(siltä kohdalta.) kellotettiin joka pultin kohdalta ja keskiarvoks jäi n. 0.15
vitut...taas oli lautaspyörän pultit aivan irti...kanta irti ihan reilusti. 70nm vedettiin momenttiin ja loctiten vihreällä liimalla puhtailla pinnoilla.millä ihmeellä nää saa pysyyn,nordloccia kun ei ole 3/8" ja millikoko ei käy kun pitää olla just oikeenkokonen.ei ole oikeen luotto kohallaan kalustoon jos näillä eväillä kausi alkaa?
edit: no onhan näitä
http://shop.ebay.com/?_from=R40&_trksid ... Categories
internetti on ihmeellinen,suomesta kun kysyin niin ei ole saatavissa

Re: perävälityksistä
Onhan ne Tomin pultit oikeanlaiset 3/8"? Muistaakseni 3/8" Whitworth ja 3/8" UNC eroavat 3/8"-16 koossa ainoastaan kierteen harjan kulman perusteella (toisessa 55, toisessa 60 astetta tai jotain). Tuo kapeampiharjainen käy leveämpiharjaiseen reikään mutta ei varmaan pidä.
En tiiä onko tässä tapauksessa mahollista että pultit olis vaihtuneet vääriksi mutta onhan tuo kummallinen juttu kun eivät yhtään pysy.
EDIT: nii tuolla edellähän tuo sanottiinkin että kierre on UNF 3/8" eli siinä meni tääkin oljenkorsi...
Nää ei Tomia auta, mutta tähän väliin pari irtohavaintoa englantilaisten englantilaisperistä:
-jotkut korvaavat pinionilaakerin rutistusholkin aina kovalla teräsholkilla. Kasaavat ensin perän normaalisti ja ottavat sitten malliksi tuon rutistuneen putken. Sorvaavat sen mittaisen kovan holkin.
-englantilaisessa "hot rod" rälläysluokassa käytetään enkkuperiä ja siellä pyöränlaakerin krymppirenkaan varmistaminen hitsaamalla on pakollista! (olisko vissiin muutama akseli lähtenyt kuleksimaan...)
En tiiä onko tässä tapauksessa mahollista että pultit olis vaihtuneet vääriksi mutta onhan tuo kummallinen juttu kun eivät yhtään pysy.
EDIT: nii tuolla edellähän tuo sanottiinkin että kierre on UNF 3/8" eli siinä meni tääkin oljenkorsi...
Nää ei Tomia auta, mutta tähän väliin pari irtohavaintoa englantilaisten englantilaisperistä:
-jotkut korvaavat pinionilaakerin rutistusholkin aina kovalla teräsholkilla. Kasaavat ensin perän normaalisti ja ottavat sitten malliksi tuon rutistuneen putken. Sorvaavat sen mittaisen kovan holkin.
-englantilaisessa "hot rod" rälläysluokassa käytetään enkkuperiä ja siellä pyöränlaakerin krymppirenkaan varmistaminen hitsaamalla on pakollista! (olisko vissiin muutama akseli lähtenyt kuleksimaan...)
-
- Locost Finland ry:n puheenjohtaja
- Posts: 3065
- Joined: 13 Feb 2007, 22:10
- Location: Jämsä
Re: perävälityksistä
pultit on oikeat,alkuperäiset tai lautamäeltä ostettu.lautaspyörän pultteja olen etsinyt kauan esim ebaystä mutta mistään muualta kun lautamäeltä en ole löytänyt.
krymppiholkki on ollu mulla aina kiinteä
multa on kerran vetari ruvennu ulostumaan,laakerin mukana tuli pellistä prässätty krymppi holkin kötöstys.
nyt laitetaan nord locit ja lisätään momenttia
krymppiholkki on ollu mulla aina kiinteä
multa on kerran vetari ruvennu ulostumaan,laakerin mukana tuli pellistä prässätty krymppi holkin kötöstys.
nyt laitetaan nord locit ja lisätään momenttia
-
- Locost expertti
- Posts: 534
- Joined: 02 Sep 2009, 12:52
- Location: Vihti
Re: perävälityksistä
Tarjosin peräntekijälle uutta rutistusholkkia ja se heitti sillä vesilintua
Sanoi et kasataan aina kiinteällä holkilla.
Mulla kans vetareissa laakereiden krymppirenkaat hitsattu pisteillä kiinni.

Mulla kans vetareissa laakereiden krymppirenkaat hitsattu pisteillä kiinni.
-
- Locost Finland ry:n puheenjohtaja
- Posts: 3065
- Joined: 13 Feb 2007, 22:10
- Location: Jämsä
Re: perävälityksistä
nyt oli pysyny lautaspyörä kiinni,kaikki oli tehty niinku ennenki mutta momentti 115nm.
vanhankans muisteltiin että viimeks vedettiin 70nm ja ne irtos (siis aiemmin)
toi löystyny (70nm) oli aika huonossa hapessa kun lautaspyörän pulttien lisäks oli irronnu jo kolme senkkikantasta mitkä pitää lukon kasassa...onneks isäukko huomas kun oli lautaspyörän pultit vedetty kiinni että välläri kantaa niihin pulttien kantoihin.
vanhankans muisteltiin että viimeks vedettiin 70nm ja ne irtos (siis aiemmin)
toi löystyny (70nm) oli aika huonossa hapessa kun lautaspyörän pulttien lisäks oli irronnu jo kolme senkkikantasta mitkä pitää lukon kasassa...onneks isäukko huomas kun oli lautaspyörän pultit vedetty kiinni että välläri kantaa niihin pulttien kantoihin.
-
- Ron Champion
- Posts: 627
- Joined: 19 Oct 2007, 13:25
- Location: Masku
- Contact:
Re: perävälityksistä
Minkälaisia perävälityksiä porukka on vailla. Olen ollut jo jonkin aikaa jutuissa erääseen vaihteistovalmistajaan ja mahdollisesti, siis mahdollisesti sieltä voisi saada kohtuu hinnalla välityksiä eri periin. Alustavasti on ollut juttua Ladan ja Enkkuperän välityksistä.
Kiinnostuneet voisi vastailla mulle mikä välitys kiinnostaa ja mihin perään, niin saadaan nippu mahdollisesti samoja välityksiä jos vaikka hinnat on oikeasti kohtuulliset. Selvityksestä on myös suorakytky laatikoiden hintataso ja saatavuus.
Kiinnostuneet voisi vastailla mulle mikä välitys kiinnostaa ja mihin perään, niin saadaan nippu mahdollisesti samoja välityksiä jos vaikka hinnat on oikeasti kohtuulliset. Selvityksestä on myös suorakytky laatikoiden hintataso ja saatavuus.
-
- Site Admin
- Posts: 1751
- Joined: 11 Sep 2006, 16:54
- Location: Espoo
- Contact:
Re: perävälityksistä
3.5x ja 3.7x Ladaan olisi varmaan kiinnostavimmat niille jotka käyttää moottoripyörän koneita.
-
- Ron Champion
- Posts: 553
- Joined: 06 Oct 2011, 15:36
- Location: Vaasa
Re: perävälityksistä
Joo kyllä kiinnostaa, jos kustannukset pysyy kohtuudessa. Ja juurikin nuo Mikan mainitsemat välitykset.
Olemassa olevilla hammastuksilla taitaa välitykset osua 3,727 ja 3,545.
Olemassa olevilla hammastuksilla taitaa välitykset osua 3,727 ja 3,545.
Iteku tekkee, niin saa semmosen ku tullee.
Re: perävälityksistä
4,5 vois olla ihan kiva ladalaisena suoralle vitoselle tai suoralle kutoselle auton koneeseen tai sitte 5.3 yli-vaihde vitosen kans
-
- Ron Champion
- Posts: 553
- Joined: 06 Oct 2011, 15:36
- Location: Vaasa
Re: perävälityksistä
Kippo, kyselit sitä 4.4 välitystä. Tommonen sattu silmään
http://www.ladaworld.com/index.php?cPath=28_34
Laadusta tai toimitus varmuudesta ei ihan mitään tietoa. Näillä näkymin tilaan itelle tuolta jotain heti vuoden alussa, eli samoilla postikuluilla tulee muutaki jos on tarpeen.
http://www.ladaworld.com/index.php?cPath=28_34
Laadusta tai toimitus varmuudesta ei ihan mitään tietoa. Näillä näkymin tilaan itelle tuolta jotain heti vuoden alussa, eli samoilla postikuluilla tulee muutaki jos on tarpeen.
Iteku tekkee, niin saa semmosen ku tullee.