"Uusi käyttäjä: DeRolean"
Moderators: Mika Hirvonen, Tomi Jutila, Antti Tuomainen
"Uusi käyttäjä: DeRolean"
Terve kaikki!
Olen siis uusi "jäsen" tässä foorumissa, nimimerkillä "DeRolean", kavereitten kesken Rolle vaan. Asun perheineni Nurmijärvellä, ja olen juuri "löytänyt" locostin, ja ehkä vähän loco (=hullu) itsekin, kun rupean tähän hommaan liki nelikymppisenä ukkona (keski-iän kriisi?)...
En ole kilpaillut millään vehkeillä (heh) ennen, mutta halu on kuitenkin aina ollut verissä, ja suunnitelmia jos jonkinlaisia, ja nyt siis olen päättänyt rakentaa itselleni locost-kilpurin. Minulla ei ole tuota "locost-pipliaa" vielä hankittuna, joka lienee pakollinen hankinta, ja senpä takia muutama seikka on minulle vielä epäselvä, mitä tulee rakentelusääntöihin. Runko minulla on jo, ja se on tehty kuulemma alkuperäisten piirustusten mukaisesti, joten se homma on ok (pitää tietysti vielä tarkistaa mitat), mutta muuten on vielä epäselvää minkälaiset voimanlähteet, vaihteistot ja peräratkaisut ovat sallittuja. Ajatuksena olisi asentaa Alfa Romeo 75 auton 2000 cc moottori ja voimansiirto. Liekö sallittua moinen? Tässä hankkimassani projektissa on tällä hetkellä Fordin 1.6 OHC moottori+vaihteisto ja perä, ja tämä on alunperin ollut tarkoitus rekisteröidä korinvaihtona joskus silloin kun niitä sai vielä tehdä, mutta on siis jäänyt keskeneräiseksi, ja nyt on tarkoitus muuttaa tämä kilpuriksi.
Voisikohan joku kertoa ne tärkeimmät säännöt, mitkä liittyvät moottorin ja voimansiirron valintoihin, koska ne ovat minulle vielä epäselvät. Onko esim. joku moottorin kuutiotilavuus/syl/hv raja olemassa, ja saako takaakseliston rakentaa vapaasti, vai pitääkö sen olla jäykkä, pitääkö etulokarien olla "peräkärrytyyliset", vai sallitaanko ne katuversion pitkät jne?
Kiitoksia jo etukäteen vastauksista!
T:Rolle
Olen siis uusi "jäsen" tässä foorumissa, nimimerkillä "DeRolean", kavereitten kesken Rolle vaan. Asun perheineni Nurmijärvellä, ja olen juuri "löytänyt" locostin, ja ehkä vähän loco (=hullu) itsekin, kun rupean tähän hommaan liki nelikymppisenä ukkona (keski-iän kriisi?)...
En ole kilpaillut millään vehkeillä (heh) ennen, mutta halu on kuitenkin aina ollut verissä, ja suunnitelmia jos jonkinlaisia, ja nyt siis olen päättänyt rakentaa itselleni locost-kilpurin. Minulla ei ole tuota "locost-pipliaa" vielä hankittuna, joka lienee pakollinen hankinta, ja senpä takia muutama seikka on minulle vielä epäselvä, mitä tulee rakentelusääntöihin. Runko minulla on jo, ja se on tehty kuulemma alkuperäisten piirustusten mukaisesti, joten se homma on ok (pitää tietysti vielä tarkistaa mitat), mutta muuten on vielä epäselvää minkälaiset voimanlähteet, vaihteistot ja peräratkaisut ovat sallittuja. Ajatuksena olisi asentaa Alfa Romeo 75 auton 2000 cc moottori ja voimansiirto. Liekö sallittua moinen? Tässä hankkimassani projektissa on tällä hetkellä Fordin 1.6 OHC moottori+vaihteisto ja perä, ja tämä on alunperin ollut tarkoitus rekisteröidä korinvaihtona joskus silloin kun niitä sai vielä tehdä, mutta on siis jäänyt keskeneräiseksi, ja nyt on tarkoitus muuttaa tämä kilpuriksi.
Voisikohan joku kertoa ne tärkeimmät säännöt, mitkä liittyvät moottorin ja voimansiirron valintoihin, koska ne ovat minulle vielä epäselvät. Onko esim. joku moottorin kuutiotilavuus/syl/hv raja olemassa, ja saako takaakseliston rakentaa vapaasti, vai pitääkö sen olla jäykkä, pitääkö etulokarien olla "peräkärrytyyliset", vai sallitaanko ne katuversion pitkät jne?
Kiitoksia jo etukäteen vastauksista!
T:Rolle
ROCHU DeRolean Racing Team
yritämpä vastata kahvitunnilla osaan kysymyksistä . taka akselin pitää olla mallia jäykkä kisa käytössä. etulokasuojat kanssa mallia lyhyt(peräkärry). koneen valinta siten ettei laskennallista 200 hevosvoimaa ylitetä. säännöistä löytyy laskenta kaava joka sisältää erinäisiä %hyvityksiä ja lisäyksiä. mutta 2l 8v moottorin saa virittää kunnolla ja 2l 16v vähän vähemmän. vaihdelaatikko pitää sijaita moottorin yhteydessä ja suorakytkentä on kielletty. illalla lisää . mulle voi myös soittaa jos joku asia locosteissa askarruttaa.
-
- Site Admin
- Posts: 1751
- Joined: 11 Sep 2006, 16:54
- Location: Espoo
- Contact:
Kiitos säännöistä, tulivat tarpeeseen!
Täytyykin heti hylätä Alfa 75:tosen voimansiirtopaketti, ja suunnitella joku jäykkä taka-akselikonstruktio. Alfan moottori on vissiin sallittu, mutta täytyypä nyt sitäkin harkita. Ehkäpä Volvon B20 tai vinkkelikone+laatikko, niitähän lojuu melkein joka nurkassa. Tämän harrastuksen suola on mielestäni suunnittelu ja toteutus. Nähtäväksi jää, miten ajaminen sitten aikanaan luonnistuu meikäläiseltä...
T:Rolle
Täytyykin heti hylätä Alfa 75:tosen voimansiirtopaketti, ja suunnitella joku jäykkä taka-akselikonstruktio. Alfan moottori on vissiin sallittu, mutta täytyypä nyt sitäkin harkita. Ehkäpä Volvon B20 tai vinkkelikone+laatikko, niitähän lojuu melkein joka nurkassa. Tämän harrastuksen suola on mielestäni suunnittelu ja toteutus. Nähtäväksi jää, miten ajaminen sitten aikanaan luonnistuu meikäläiseltä...
T:Rolle
ROCHU DeRolean Racing Team
no niin otetaampa uusiksi . säännöt löytyy etusivulta. säännöt sanoo tämmöstä:
5.2 Vain jäykkä taka-akseli hyväksytään. Moottori oltava auton pituussuunnassa. Vaihdelaatikko asennetaan moottoriin. Adapteripaksuus maksimi 30mm. Kytkinkoteloa saa muuttaa tai erikoisvalmistaa mutta vaihdelaatikon kytkinakselia ei saa vakio-osasta pidentää. Vaihdelaatikkojen minimi valmistusmäärä on 5000 kpl. Mekaaninen tasaustonpyörästön lukko sallittu. Maksimi 6 vaihdetta eteenpäin. Sekventiaali- ja suorakytkentävaihteisto automoottorin kanssa kieletty. Veto ja kardaaniakselit vapaat. Elektrooninen kierrosluvun ohjaus joka sallii vaihtamisen ilman kytkintä kielletty. Traction control on kielletty.
nurmossahan tehdään autoa alfan tekniikalle. joten ei mahdoton yhtälö.
meillä oli toisessa autossa (705) volvon vinokone eka vuonna . todella iso kone locostin kone huoneeseen öljypohjan kanssa sai tehdä töitä. lämpö murheita ainakin ladan syylärillä. en kerinnyt missään vaiheessa paneutua auton ongelmiin kun omakin auto oli niin keskeneräinen. vaikka voittoja tulikin .
koneeksi kannattaa valita mahdollisimman pieni ja tehokas. jos autoon on valmiiksi istutettu fordin ohc niin sekin on ensimmäiseksi kesäksi ihan hyvä. ja katella sitten rauhassa mieleinen tekniikka.
5.2 Vain jäykkä taka-akseli hyväksytään. Moottori oltava auton pituussuunnassa. Vaihdelaatikko asennetaan moottoriin. Adapteripaksuus maksimi 30mm. Kytkinkoteloa saa muuttaa tai erikoisvalmistaa mutta vaihdelaatikon kytkinakselia ei saa vakio-osasta pidentää. Vaihdelaatikkojen minimi valmistusmäärä on 5000 kpl. Mekaaninen tasaustonpyörästön lukko sallittu. Maksimi 6 vaihdetta eteenpäin. Sekventiaali- ja suorakytkentävaihteisto automoottorin kanssa kieletty. Veto ja kardaaniakselit vapaat. Elektrooninen kierrosluvun ohjaus joka sallii vaihtamisen ilman kytkintä kielletty. Traction control on kielletty.
nurmossahan tehdään autoa alfan tekniikalle. joten ei mahdoton yhtälö.
meillä oli toisessa autossa (705) volvon vinokone eka vuonna . todella iso kone locostin kone huoneeseen öljypohjan kanssa sai tehdä töitä. lämpö murheita ainakin ladan syylärillä. en kerinnyt missään vaiheessa paneutua auton ongelmiin kun omakin auto oli niin keskeneräinen. vaikka voittoja tulikin .
koneeksi kannattaa valita mahdollisimman pieni ja tehokas. jos autoon on valmiiksi istutettu fordin ohc niin sekin on ensimmäiseksi kesäksi ihan hyvä. ja katella sitten rauhassa mieleinen tekniikka.
Re: "Uusi käyttäjä: DeRolean"
Jaa sulle meni toi Bensco. Olin sopinut siitä jo kaupat ja kaiken piti olla selvää, mutta myyjä perui viime tingassa. Taisit tarjota siitä jonkun verran paremminDeRolean wrote:Tässä hankkimassani projektissa on tällä hetkellä Fordin 1.6 OHC moottori+vaihteisto ja perä, ja tämä on alunperin ollut tarkoitus rekisteröidä korinvaihtona joskus silloin kun niitä sai vielä tehdä, mutta on siis jäänyt keskeneräiseksi, ja nyt on tarkoitus muuttaa tämä kilpuriksi.
T:Rolle
Omat locost suunnitelmat lykkäntyi sen takia muutamalla vuodella
Sen runko on kopiotu Salmisen Westfieldistä, mutta eiköhän toi ole suht samanlainen kuin locost. Takarunko on vähän erinlainen kuituosan takia.
Korin osat on sekotelmaa Westfieldiä(nokkapala), takalokarit(Dax Rush), muut korin osat Salmisen omaa desingiä. Muotit noista osista on todennäköisesti vielä olemassa. Mulla oli niiden nykyisen omistajan nimi/puhelinnumerokin olemassa, mutta hukkasin puhelimen muutama vuosi sitten jolloin ne katosivat.
Mutta ei muuta kuin onnea projektille.
No just joo! Kyllä myyjä kertoi, että "autosta" oli h......n moni kiinnostunut, ja oltiin mekin alustavasti sovittu kaupoista (prätkää tarjosin). Myyjä soittikin minulle, että pyörä ei kelpaakaan kaverille (kimppaomistus), ja että ottaa auton pois netistä, kun tulee niin pirusti soittoja, ja että kaikenlaista tavaraa tarjotaan, mutta että raha kinnostaa eniten. No minä sitten tarjosin suoraostohintaa, jonka myyjä hyväksyi. Kyllä minä pahaa aavistin, että nyt kyllä joku jäi ikävästi nuolemaan näppejään, ja että saattaa hyvinkin olla joku "täältä", kun tämä Suomi on niin pieni maa tämmöisissä erikoisasioissa. Olen pahoillani, jos sinulle kävi oharit, sillä tiedän tunteen hyvin autokauppoja jonkun verran tehneenä.
Tämä kyseinen "Bensco-projekti" on minulle täysin tuntematon asia, mutta taitaa siis olla joku tunnettu juttu, eli siis jonkun kotimaisen pajan tekemä. Harmi ettei näitä ole Suomessa enempää rekisterissä, sillä rekisteröity auto kiinnostaa minua eniten. Meinaankin rakentaa vielä toisen auton kilpuriksi ajan kanssa, ja yritän rekisteröidä tämän Benscon myöhemmin liikenteeseen, mutta tällä Benscolla on hyvä ottaa "perstuntumat" locostin kautta. Toivotan vilpittömästi onnea sinullekin, Toni, locost-projektisi kanssa, ja pääset viimeistään kostamaan minulle sitten radalla!
T:Rolle
Tämä kyseinen "Bensco-projekti" on minulle täysin tuntematon asia, mutta taitaa siis olla joku tunnettu juttu, eli siis jonkun kotimaisen pajan tekemä. Harmi ettei näitä ole Suomessa enempää rekisterissä, sillä rekisteröity auto kiinnostaa minua eniten. Meinaankin rakentaa vielä toisen auton kilpuriksi ajan kanssa, ja yritän rekisteröidä tämän Benscon myöhemmin liikenteeseen, mutta tällä Benscolla on hyvä ottaa "perstuntumat" locostin kautta. Toivotan vilpittömästi onnea sinullekin, Toni, locost-projektisi kanssa, ja pääset viimeistään kostamaan minulle sitten radalla!
T:Rolle
ROCHU DeRolean Racing Team
No hätä. Tälläistä joskus sattuu. Myyjä väitti mulle että antoi auton veljelleen. Ei raaskinut rikkoa veljesrakkautta
Pääasia että kyseinen bensco joskus valmistuu. Olen ensimmäisen kerran käynyt katsomassa kyseistä autoa joskus vuonna 93-95 Salmisen pajalla.
Bensco sportcars LTD oli Jarmo Salmisen ideoima ajatus Lotus Seven ja Ginetta tyylisten autojen rakennussarjasta.
Rungot oli kopiota Salmisen omistamasta westfieldistä. Samaten osa korinosista. Runkoja ilmeisesti valmistui n.5kpl. Joista kaksi oli Ginetta malleja(toinen oli Salmisen kilpa-auto Fiat TC) ja toinen oli mirafiori osista tehty. Tämä miran tekniikan pohjalle tehty saatiin kilvitetty ja vaikuttaa espoon Bodomilla. Lisäksi oli nämä seven tyyliset. Taunus-tekniikkainen mikä on sinulla. Roverin V8 tekniikalla oleva mihin oli luvat mutta ei ilmeisesti koskaan kilvitetty ja sitten oli vielä Volvo 360-tekniikalla. 360 sai myöskin kilvet ja vaikuttaa jossainpäin pääkaupunkiseutua.
Muotit seven koriin on vielä jossain tallessa mutta ginetta-korin muotit olivat Viron tullissa mistä ovat ilmeisesti hävitetty?
Westfieldissä oli Lada ja Fiat TC tekniikkaa vuosien varrella.
Voi olla että määrät ja jotkut tiedot on vääriä. Asioista tietävät voivat kertoa paremmin.
Olin vuosia sitten kiinnostunut noista Benscoista/seveneistä mutta elämän tilanne ja tallitilanne esti sellaisen hommaamisen. Sitten kun olisi ollut parempi tilanne niin tuli lakimuutos mikä esti itsekantavien korinvaihdon. Kanta-autoksi olin hommannut Alfa-romeo Giulietta 2.0 ja Opel kadett C. Yhden protorungonkin(C-kaddulle) kerkesin tekemään jonka vein rautakeräykseen n.4vuotta sitten. Juuri sopivasti ennenkuin ratapuolella alkoi toiminta.
Katsotaan milloin sitä kerkeää uudestaan aloittaa Locost projektin. Tässä on taloremontti yms. niin pahasti kesken ettei tässä ainakin pariin vuoteen mitään tapahdu.
Ei muutakuin peli radalle vaan tuolla taunuksen tekniikalla. Tohon OHC:han saa hyvin viri
yms.kamaa.
Anteeksi sivuston pitäjille aika pahasta hakoteillä olevasta OT:stä
Pääasia että kyseinen bensco joskus valmistuu. Olen ensimmäisen kerran käynyt katsomassa kyseistä autoa joskus vuonna 93-95 Salmisen pajalla.
Bensco sportcars LTD oli Jarmo Salmisen ideoima ajatus Lotus Seven ja Ginetta tyylisten autojen rakennussarjasta.
Rungot oli kopiota Salmisen omistamasta westfieldistä. Samaten osa korinosista. Runkoja ilmeisesti valmistui n.5kpl. Joista kaksi oli Ginetta malleja(toinen oli Salmisen kilpa-auto Fiat TC) ja toinen oli mirafiori osista tehty. Tämä miran tekniikan pohjalle tehty saatiin kilvitetty ja vaikuttaa espoon Bodomilla. Lisäksi oli nämä seven tyyliset. Taunus-tekniikkainen mikä on sinulla. Roverin V8 tekniikalla oleva mihin oli luvat mutta ei ilmeisesti koskaan kilvitetty ja sitten oli vielä Volvo 360-tekniikalla. 360 sai myöskin kilvet ja vaikuttaa jossainpäin pääkaupunkiseutua.
Muotit seven koriin on vielä jossain tallessa mutta ginetta-korin muotit olivat Viron tullissa mistä ovat ilmeisesti hävitetty?
Westfieldissä oli Lada ja Fiat TC tekniikkaa vuosien varrella.
Voi olla että määrät ja jotkut tiedot on vääriä. Asioista tietävät voivat kertoa paremmin.
Olin vuosia sitten kiinnostunut noista Benscoista/seveneistä mutta elämän tilanne ja tallitilanne esti sellaisen hommaamisen. Sitten kun olisi ollut parempi tilanne niin tuli lakimuutos mikä esti itsekantavien korinvaihdon. Kanta-autoksi olin hommannut Alfa-romeo Giulietta 2.0 ja Opel kadett C. Yhden protorungonkin(C-kaddulle) kerkesin tekemään jonka vein rautakeräykseen n.4vuotta sitten. Juuri sopivasti ennenkuin ratapuolella alkoi toiminta.
Katsotaan milloin sitä kerkeää uudestaan aloittaa Locost projektin. Tässä on taloremontti yms. niin pahasti kesken ettei tässä ainakin pariin vuoteen mitään tapahdu.
Ei muutakuin peli radalle vaan tuolla taunuksen tekniikalla. Tohon OHC:han saa hyvin viri
yms.kamaa.
Anteeksi sivuston pitäjille aika pahasta hakoteillä olevasta OT:stä
Last edited by Toni I on 20 Jan 2007, 15:27, edited 1 time in total.
Toni!
Minun sp on rochu@kolumbus.fi
Haluaisin keskustella kanssasi enemmän tuosta Bensco:sta.
Niin, ja sen myyjän "kaveri" saattoi hyvinkin olla myyjän velipoika, ja hän kuulemma halusi pelkästään rahaa, eikä mitään tavaraa vaihdossa...
Minun sp on rochu@kolumbus.fi
Haluaisin keskustella kanssasi enemmän tuosta Bensco:sta.
Niin, ja sen myyjän "kaveri" saattoi hyvinkin olla myyjän velipoika, ja hän kuulemma halusi pelkästään rahaa, eikä mitään tavaraa vaihdossa...
ROCHU DeRolean Racing Team
-
foordin laatikkoon löytyy valmista kytkin koppaa oopelin moottoreille ja valmiita välitys sarjoja.
Locost porukassa ei harrasteta ikärasismia (vai mitä),Kaikki nurmoolaaset on "liki" neljäkymmentä tai yli.
Locost porukassa ei harrasteta ikärasismia (vai mitä),Kaikki nurmoolaaset on "liki" neljäkymmentä tai yli.
Pete
0405883436
0405883436
Hieman projektipäivitystä: 1.6 OHC on "juonut" vettä (auto seissyt ilm. ulkona, kaasari paljaana), ja ruostunut jumiin. Takapihallani makaa 2.0 OHC Granada (std)+automatic raato akseleita myöden savessa, kansi sökönä 95-bensan takia, mutta alakerta lienee ok. Kävin vintillä penkomassa, ja löysin David Vizardin "HOW TO MODIFY FORD S:O:H:C ENGINES (1984)", joka on hyvä lukaista taas muistin verestämiseksi, sillä taitaa olla tasan 20 vuotta kulunut siitä kun viimeksi lukaisin tuon OHC-aapisen... Eli "Bensco/De Rolean 7 Mk I" kulkee Fordin voimin, ainakin ensi alkuun. Viisilovinen lodju on hankintalistalla, samoin perä ja jarrut. Haluaisin pitkät välitykset, ehkä jotain 3.5:1 luokkaa, koska ajattelin ajella väännöllä, jota Fordista kyllä löytyy. Rungossa on joitakin poikkeavuuksia locost-malliin verrattuna, ja täytyypi selvittä pitääkö sitä runkoa korjailla locost-tyyppikatsastukseen. Locost rakenteluun liikenevä aika on kortilla, kun on kaksi alle kouluikäistä, duuni, ja taloakin pitäisi laajentaa ja rempata + miljoona muuta projektia kesken, muuta eiköhän nuo tyypit ainakin ajeta ensi kesänä!
Haaveena olisi locost Alfan tekniikalla, joten sellainenkin on siis haussa!
T:Rolle
Haaveena olisi locost Alfan tekniikalla, joten sellainenkin on siis haussa!
T:Rolle
ROCHU DeRolean Racing Team
alffa
no nyt kun pääsin kirjautumaan tänne niin kirjoittelen sit kokeesi.
elikkäs tuonne lokostin pellin alle ei mahdu 75 alffan kone mut muuteltu 164
kyllä. Mutta on meilläkin vielä paljo tekemistä ennenkuin on auto ajo kunnos,
katellaan sitte kuinka PUTTE sillä kesällä kerkee.
Eka kesä täysin kokelua kaikin puolin..
elikkäs tuonne lokostin pellin alle ei mahdu 75 alffan kone mut muuteltu 164
kyllä. Mutta on meilläkin vielä paljo tekemistä ennenkuin on auto ajo kunnos,
katellaan sitte kuinka PUTTE sillä kesällä kerkee.
Eka kesä täysin kokelua kaikin puolin..