Missä kohtaa tuo 10 cm etäisyys kaariputken sisäreunan ja runkoputken ulkoreunan välillä pitää täyttyä? Vai onko tuo mitta kenties kaariputken keskipisteestä runkoputken keskipisteeseen?
Itsellä näyttäisi ensimmäisen taitoksen jälkeen jäävän ylhäältä päin katsottuna n.4 cm putken sisäreunan ja runkoputken ulkoreunan väliin (en ole vielä leikellyt putkea lopulliseen mittaan mutta aihiota sovitellessa näyttäisi tuolta). 10 cm tulee täyteen vasta jossain kaariputken puolivälin paikkeilla. Ostin kaaret valmiiksi taitettuina ja samalla kaavalla taitettuja kaaria on varmasti liikkeellä enemmänkin.
Harri Rinta-Torala
harri.rintatorala ( a ) gmail.com
Varikolla katsellun perusteella tuo kuva on enempi viitteellinen kummankin suunnan nitoituksen mukaan. itse tulkitsin niin että tuo mitta on, kuten kuvassa (vaakasuunnan mitta) rungon ulkolaidasta kaariputken sisälaitaan. Tarkoituksena lienee varmistaa riittävä etäisyys kuskin kyynärpäästä kaariputkeen. Pituussuuntaista mittaa ei ole annettu, joten tekjälle jää aikapaljon vapautta tulkita.
Jos aihio on samanlainen kuin itselleni tuli, saa päätä raapia parikin kertaa mallaillessa ja mittoja hakiessa. Muoto on nimittäin hivenen hankala hahmottaa (ainakin mulle) ennenkuin putket on katkottu mittaansa.
T
-Sairas mieli ja luonnoton sorminäppäryys, siinä vasta sankari.
kävin kans tarkastelemassa mittoja omasta valmisteisista kaarista niin etupäässä kurvin kohdalla oli väliä runkoon 9cm ja 10cm tuli täyteen noin 4cm taaempana kurvista ja taka kurvi oli 15cm kurvinkohdalta runkoon mutta noin 14cm päässä mitattuna takakaaresta se kohta eteenpäin. kyllähän noissa on ollu toleranssia jos varikolla autoja vilkuilee ei kaikki ole ihan millisti samalla kohalla ku toisella ja olin itekki laskenut takakaaressa sivuputken 13cm eiköhän sekin ole vähän kuskin pituus kohtainen asia onhan jossain ollut jopa melkein alareunassakin ja seki runko ajoi monta vuotta kisaa. mutta koitetaan kumminkin pysyä lähes näissä annetuissa mitoissa. jos etukurvista tulee runkoon vain 4cm niin lähtisin etsiin pokkaria jolla sais vähän lisää siihen etäisyyttä jos ei itseltä löydy mitään millä painella. olettaisin kuitenkin että takakurvista tärkempi loytyä sentilleen oikeat mitat kuin etukurvista.
Ei varmaankaan tarkoitus, että millilleen on kuvan mukainen. Tärkeätä olla vaan riittävästi etäisyyttä rungosta tuohon sivukaareen.
Täytyy ottaa huomenna mittoja omista kaarista. Muistan, että 721:sessä tuli tuota putkea mitoitettuä oikein hartaudella. 732:sessa oli jo huomattavasti helpompi homma.
Kiitoksia vastauksista, pitää käydä kyselemässä paikallisissa metallifirmoissa jos saisivat taitettua alkupäähän vähän lisää kulmaa. Tuohon sääntöpykälään voisi olla hyvä laittaa pieni tarkennus toleransseista (+-2 cm?) että tietäisi kuinka lähelle noita mittoja pitää päästä.
Harri Rinta-Torala
harri.rintatorala ( a ) gmail.com
jos kaaret tullu kellosalolta niinku suurimmalaosalla niin ei putkia mielestäni tarvii taivutella enään, sovittaa vaan sopivasti kohilleen.jos omat tekemät niin sitten ehkä lisätaivutusta?
tulkitaan tämä tulkinta sillätavalla että suurimmallaosin varsinkin uusista autoista on kellosalon vääntämät kaaret. tuomo tekee kaikista taivutuksista samanlaisia ja jos niillä taivutuksilla tehdyt sivukaaret on kelvanneet jokaisen itseparhaaksikatsomalla sovituksella runkokatsastajille niin en katso tarpeelliseksi mennä taivuttamaan putkia "lisää".
jos kaaritaivutukset on omatuotantoa niin tehkööt kukakin itse kaarensa haluamallaan tavalla kunhan näkee sääntöpykälän toteutetuksi.
noi kellosalon kaaret on laadultaan erinomaiset,kuusniemen kanssa ihailtiin taivutuksia,heikkikin on nähnyt kaikenlaisia eikä moitteen sijaa löydy taivutuksista.kaaripaketin hinta on vielä sellainen ettei kannata itse ruveta edes yrittään jos ei ole asiasta kokemusta.
Katselin Jurvassa sivukaariputkia ja harvassa oli ne autot joissa tuo 10 cm ensimmäisen taitoksen jälkeen täyttyy. Runkotarkastajan mukaan tuolla ei ole suurta merkitystä, elikkä taidan kaivaa projektin takaisin talliin ja hitsailla tuon sivuputken siihen mihin se hyvin asettuu.
Harri Rinta-Torala
harri.rintatorala ( a ) gmail.com