Page 2 of 4

Posted: 26 Feb 2008, 11:12
by Tero Kellosalo
Mitäs mieltä insinöörit Caterhamien etuvakaaja ratkaisusta?
Eli vakaaja ylätukivarsissa..
http://www.strangely.org/diary/200208/arb480.jpg

Posted: 26 Feb 2008, 11:37
by markku
tommonen veitsi vakaaja on hyvä vaihtoehto saa paljon lisää säädettävyyttä.

Posted: 26 Feb 2008, 12:29
by Johan Svahn
siinä hyvä vaihtoehto vakaajalle!! ensi kesänä ainakin yhdessä autossa on saman tyyppinen ;)

Posted: 26 Feb 2008, 12:38
by multanen
Nuo puukotko tuossa kiertyy?

Itse kun alustavasti sommittelin niin sijoitin vakaajan mielessäni etuakselin takapuolelle - paino sijoittuu taaemma ja tavallinen vakaaja helpompi viritellä kun runko on leveämpi siinä kohtaa. Tuommonen veitsimallinen on tietysti eri juttu. Mulla ei budjetti riitä noihin veitsiin, paitsi jos Morat käy suoraan.

Posted: 26 Feb 2008, 12:59
by hege
Ja noihin veitsiin kun vielä laittaa laakerit, vivuston ja vaijerin kuskin ulottuville niin tota voi säätää ajossa.

Image

Image

Puukot eivät kierry, noilla veitsillä korvataan normivakaajan vipuvarret, eli laitetaan säädettävä joustava elementti vakaajan ja etuakselin väliin.

Posted: 26 Feb 2008, 13:35
by multanen
hege wrote:
Puukot eivät kierry, noilla veitsillä korvataan normivakaajan vipuvarret, eli laitetaan säädettävä joustava elementti vakaajan ja etuakselin väliin.
Hmmm.... :?:

Posted: 26 Feb 2008, 15:20
by Tero Kellosalo
Mikähän materiaali tuommosessa "puukossa" kestäis, jos koittas ite tehä..?
Varmaan jotain vähä parempaa terästä pitäs olla, ettei heti "väsy"..
Kestäsköhän rosteri...
Täytyy ainakin kokeilla jostain... Ei ihan ilmasia ostella valmiit..

Posted: 26 Feb 2008, 15:33
by multanen
TK707 wrote:Mikähän materiaali tuommosessa "puukossa" kestäis, jos koittas ite tehä..?
Varmaan jotain vähä parempaa terästä pitäs olla, ettei heti "väsy"..
Kestäsköhän rosteri...
Täytyy ainakin kokeilla jostain... Ei ihan ilmasia ostella valmiit..
Ehkä jonkinlainen lehtijousen lehden pätkä olis oikea materiaali. Ja olikohan vanhoissa volkkareissa vääntösauvakin nippu lehtiä, ne kävis varmaan hyvin. Ei vaan saisi työstettäessä kuumua ettei mene joustavuus, liian haastava homma ainakin mulle.

En vieläkään ole varma millä ihmeen periaatteella nuo toimii. Tuo veitsi on joka tapauksessa se joustava elementti koska niitä saa eri paksuuksina. Ehkä se jotenkin kiertyy, toisessa päässä laakerit, toisessa kiinteästi kiinni.

Posted: 26 Feb 2008, 16:12
by Tero Kellosalo
En vieläkään ole varma millä ihmeen periaatteella nuo toimii.
"Veitsi" antaa periksi kun vaaka asennossa=löysä ja kun käännetään pystyyn=jäykkä.

Posted: 26 Feb 2008, 16:28
by multanen
TK707 wrote:"Veitsi" antaa periksi kun vaaka asennossa=löysä ja kun käännetään pystyyn=jäykkä.
No tuo olis aika simppeli toimintaperiaate jos se noin toimii.

Posted: 26 Feb 2008, 17:23
by Johan Svahn
80- luvun Formula Ford Reynardeissa oli tuon tyyppinen vakaaja.. säädettävissä ajon aikana! :wink:
Noita veitsi vakaajia löytyy kylä alusta kirjoista!!

Posted: 26 Feb 2008, 18:52
by kms
Veitsi on todella yleinen myös niissä kilpureissa joista multanen tän idean saikin. Ei vaan ole kaiketi ottanut silmään...
:D :D :D

Posted: 26 Feb 2008, 19:08
by multanen
kms wrote:Veitsi on todella yleinen myös niissä kilpureissa joista multanen tän idean saikin. Ei vaan ole kaiketi ottanut silmään...
:D :D :D
Ohi meni tääkin juttu, en tajjuu - tätäkään....

:roll: :)

Posted: 29 Feb 2008, 15:38
by multanen
Onkos norjalaisilla vakaajia? Jos saisi vakoilutietoja vakaaja+jouset -kompinaatioista.

Posted: 29 Feb 2008, 16:07
by Jari Kauttonen
TK707 wrote:Mikähän materiaali tuommosessa "puukossa" kestäis, jos koittas ite tehä..?
Varmaan jotain vähä parempaa terästä pitäs olla, ettei heti "väsy"..
Kestäsköhän rosteri...
Täytyy ainakin kokeilla jostain... Ei ihan ilmasia ostella valmiit..
Mä veikkaan että rst:llä ei tule kestämään. Nuo kun tahtoo olla melko hauraita teräksiä :roll:

Jousiterästä peliin.