Kallistuksen vakaajat
Moderators: Mika Hirvonen, Tomi Jutila, Antti Tuomainen
Kallistuksen vakaajat
Minkäslaisia etuvakaaja -ratkaisuja autoissa on käytössä? En löytänyt heti kuvista yhtäkään.
Itse kun teen autoa yhdyskuntajätteistä niin ajattelin että jonkun etuvetoauton takavakaajasta vois ehkä soveltaa.
Ei tule heti mieleen hyvää kiinnitystapaakaan kun on niin kapea tuo keula.
Itse kun teen autoa yhdyskuntajätteistä niin ajattelin että jonkun etuvetoauton takavakaajasta vois ehkä soveltaa.
Ei tule heti mieleen hyvää kiinnitystapaakaan kun on niin kapea tuo keula.
-
- Site Admin
- Posts: 624
- Joined: 16 Jun 2006, 07:59
- Location: Pietarsaari
- Contact:
Kallistuksenvakaajan tarve selviää tastaamalla.
Ei kaikissa luokissa käytetä vakaajaa.
Sitä on turha raahata mukana ihan vaan huviksi ja koska muillakin on sellainen...
Aja pari päivää radalla testiä ja katso kellosta tarvitsetko.
Jos ajotyylisi vaatii vahvasti aliohjaavan auton, ja kellokin menosta tykkää, niin laita ihmeessä eteen vakaaja.
Kuitenki varmaan kannattaa tehdä ensin auto valmiiksi ja ajaa pari päivää ympyrää radalla, ja alkaa sitten vasta miettimään niitä "parannuksia."
Ei kaikissa luokissa käytetä vakaajaa.
Sitä on turha raahata mukana ihan vaan huviksi ja koska muillakin on sellainen...
Aja pari päivää radalla testiä ja katso kellosta tarvitsetko.
Jos ajotyylisi vaatii vahvasti aliohjaavan auton, ja kellokin menosta tykkää, niin laita ihmeessä eteen vakaaja.

Kuitenki varmaan kannattaa tehdä ensin auto valmiiksi ja ajaa pari päivää ympyrää radalla, ja alkaa sitten vasta miettimään niitä "parannuksia."

The older I get, The faster I was.
Missäs rataluokassa ei käytetä? Siis Locostin lisäksi.kms wrote:Kallistuksenvakaajan tarve selviää tastaamalla.
Ei kaikissa luokissa käytetä vakaajaa.
Ymmärrän. Mutta kun vakaajalla varustettuun autoon tulee erilaiset jouset ja vaadittava painokin voi olla 15kg erilainen. Ja kun sääntöjen mukaan etuvakaajalla varustettuun autoon saa muuttaa takatukivarsien kiinnitykset samaan lisäpainoon niin sekin olisi mukava päättää etukäteen. Varmaan katsastuskin menee uusiksi joka muutoksessa.kms wrote: Kuitenki varmaan kannattaa tehdä ensin auto valmiiksi ja ajaa pari päivää ympyrää radalla, ja alkaa sitten vasta miettimään niitä "parannuksia."
Eli voi olla myös perusteltua päättää ensin ja rakentaa/koeajaa vasta sitten.
Jos rakennat auton alustan vakaajalla, se tuskin puskee sen enempää kuin ilmankaan. Mikäli auto puskee niin laskelmissa/valinnoissa ollaan jossain vaiheessa menty metsään...
En ymmärrä miksi vakaajan käyttö vaatisi 15kg lisää painoa että alusta toimii. Yleensä alustaa suunnitellessa tavoitepaino ja painojako asetetaan ennenkuin alustaparametreja aletaan miettimään.
En ymmärrä miksi vakaajan käyttö vaatisi 15kg lisää painoa että alusta toimii. Yleensä alustaa suunnitellessa tavoitepaino ja painojako asetetaan ennenkuin alustaparametreja aletaan miettimään.
kaikista luokista merkkiluokkia lukuun ottamatta löytyy autoja vakaajalla ja ilman. toiset tykkää ajaa ilman ja rakentaa alustansa sen mukaan toiset laittaa molempiin päihin. kyllä alusta tehdään kuskin mukaan. molemmilla tavoilla voi ajaa voitosta jos ranteet riittää
ja kumpikaan tapa ei ole ylivertainen.

Mulle on taas opetettu ettei "oikeaa" kilpa-autoa voi rakentaa ilman vakaajia.
Ideaalitapaushan olisi ettei autoa tarvitsisi olosuhteiden mukaan muuttaa, mutta jos tarvii muuttaa etu tai takapään kallistusjäykkyyksiä niin kallistuksenvakaajan muutoksella vaikuttaa vähiten alustan muihin parametreihin.
Ideaalitapaushan olisi ettei autoa tarvitsisi olosuhteiden mukaan muuttaa, mutta jos tarvii muuttaa etu tai takapään kallistusjäykkyyksiä niin kallistuksenvakaajan muutoksella vaikuttaa vähiten alustan muihin parametreihin.
-
- Site Admin
- Posts: 624
- Joined: 16 Jun 2006, 07:59
- Location: Pietarsaari
- Contact:
jos locosti puskee niin kuskissa vika..! tai sitten pitäisi ajaa 10 sek. kovmepaa kuin muut.
Vakaaja on hyvä olla, sillä hienosäädetään koska iskarit ei ole niin hightec että niillä saisi alusta säädettyä kuin esim. 3 tai 4 tie iskareilla.
Vakaaja on hyvä olla, sillä hienosäädetään koska iskarit ei ole niin hightec että niillä saisi alusta säädettyä kuin esim. 3 tai 4 tie iskareilla.
Johan Svahn Motorsport -> johansvahn.com
FIA Spec. Triumph TR4 Historic Racer
FIA Spec. Triumph TR4 Historic Racer