ensin pitää saada mahdollisimman hyvä vetopito ja sitten mietitään miten auto saadaan kääntymään. nämä vain kääntyy turhankin hyvin. pito pitää saada niin hyväksi ettei auto sudi millään vaihteella vaan etenee. kyllähän tänäkin vuonna nähtiin vetopidon merkitys esim: startissa ja hitaista mutkista ulos tuloissa. ei se auta vaikka menee kovempaa mutkaan sisään jos mutkan jälkeen olen vauhdilla rinnalla .
norjalaiset tuntuu vievän locostia nelipyöräluisussa formula tyyliin. silloin perää pitää pikkusen kiristää ja nostaa. vaikuttaa tietysti starttiin (joka norjas on lentävä). pitää vain löytää säätö millä pystyy viemään autoa luistossa pidon kärsimättä . minä tyydyn kopioimaan kun joku löytää oikeat asetukset .
testailtiin eilen kemoralla jarkon auton alustaa, etenkin jäykkää ja tai ainostaan jäykkää. meillä ei ollut samansuuntaisia ongelmia kuin pojilla jurvassa, voi olla ,että johtuu pelkästään radan hyvästä pidosta. kumia oli aika paljon radassa sm kisojen jäljiltä. mutta kuskin tunto oli silti samansuuntainen kuin jurvassa ajaneilla, mutta kello ei tykännyt kuitenkaan oikein huonoa, ( pojat meinas että takkiin tulee noin
2 s /kierros kovemmalla takajousella). saimme kuitenkin hiukan parannettua jarkon omaa ennätystä, otettiin aikaa ainoastaa käkikellolla.
Tämän päivän testien mukaan meillä tuntuu olevan lievästi puskeva auto. Päästiin ajamaan isohkoa ympyrää, ja siinä tuli selväksi että auto pyrkii puskemaan tasakaasulla ajettaessa. Kaasun lisääminen saa aikaan lisää puskemista (ellei kaasua paina kunnolla) ja kaasun nosto tuo perän sivulle.
Meillä siis 70Nm/mm (400lbs) jouset edessä ja takana 35Nm/mm (200lbs). Jouset laskettiin geometrialle sopivaksi excel taulukossa, ja oli todella iloinen yllätys kun tuntuu että valinta meni juuri nappiin.
Pitää jossain vaiheessa kuitenkin kokeilla vielä jäykempää alustaa... Markulla kuulemma olisi 350lbs jouset joita voisi kokeilla takana, pitää vaan hankkia niille sopivat etujouset.
Auto ei ahvenistolla vielä tuntunut niin hyvältä kuin pitäisi. Tai oli se neutraali (ei yliohjannut eikä puskenut) ja sladissa oli helppo ajaa. Mutta tiedossa kuitenkin on että etupään vääntöjäykkyyttä pitäisi tietokonemallin mukaan nostaa 10%, eli alustaa suunnitellessani oletin että etupää ei ole täysin kohdallaan testauksen puutteen takia. 3 vuotta vanhat renkaatkaan tuskin auttoivat asiaa.
Kysymyksiä tuli myös panhard tangon laskemisesta, mikä on meidän autoon tehty. Eli panhard tangon laskeminen vähentää takapään kallistusjäykkyytta, ja antaa siten mahdollisuuden käyttää jäykempiä takajousia.
Ongelmana meillä tuntuu olevan etupään vääntöjäykkyyden nostaminen koska meillä on jo nyt ehkä 10-20% liian jäykät etujouset. Ensi talvena autoon tulee todennäköisesti etuvakaaja että saadaan jousetkin kirjojen mukaan oikealle alueelle. Ja auton vääntöjäykkyyttäkin tullaan samalla nostamaan, auto on nyt vähän liian löysä omaan makuun.
Alkaa olla turhan tiukkaa puuhaa tää locostharrastaminen niin päätettiin vastata siihen tilaamalla 400lbs takajouset. Eteen tulee 450lbs jouset ja kallistuksenvakaaja.
hege wrote:Alkaa olla turhan tiukkaa puuhaa tää locostharrastaminen niin päätettiin vastata siihen tilaamalla 400lbs takajouset. Eteen tulee 450lbs jouset ja kallistuksenvakaaja.
Tiukalta kuulostaa, mutta hyvä että joku uskaltaa kokeilla jotain uutta ja erillaista.
(sääntöjen sallimissa rajoissa)
Noi takajouset ei oo niin pahat kuin voisi luulla. Iskari tulee edemmäs taka-akselilla niin vipusuhde huononee. Saadaan takajouset samalle alueelle kuin etujouset. On noi takajouset silti sama kuin 250lbs ois ollu edellisessä jossa jousituksen kiinnike oli samassa tasossa taka-akselilla kuin tukivarret.
Ollaan kuitenkin rakentamassa kilpa-autoa niin jousituksen pitää olla sen mukainen.
hege wrote:Noi takajouset ei oo niin pahat kuin voisi luulla. Iskari tulee edemmäs taka-akselilla niin vipusuhde huononee.
Ei se vipusuhde huonone. Pieni vaikutus voi tulla siitä että iskari tulee vinoon mutta ei mitään dramaattista niinkuin vipusuhteen vaikutus. Eli sulle tulee ehkä 370 lbs tms. takajouset nyt.
Oletan siis tässä että kaikki takatukivarret on suurin piirtein samanmittaiset (ja kanittaahan se ainakin unibalseilla jos ei ole).
Me kokeiltiin Alastarolla 175lbs jousia takana ja ero auton käytöksessä 150lbs jousiin verrattuna oli yllättävän suuri. Itse tykkäsin jäykemmistä, mutta kelin takia ei selvinnyt kumpi oli nopeampi.
400lbs tuntuu aika hurjalta, mutta kokeilemallahan se selviää