
Laitoin nyt omaan projektiautooni satunnaisvalitun vakaajan, ihan tavallisen terästankotyyppisen. Arvaus on että jäykempään suuntaan voisi vielä mennä mutta sen näkee sitten joskus, pitkien koeajojen jälkeen.
Tässä kohtaa voisi jopa tarvita toisessa topicissa parjaamaani matematiikkaa...
Hokasin tuon veitsivakaajan toimintaperiaatteenkin kun otin lukkopihdeillä kiinni leipäveitsen kärjestä ja hieman vääntelin: Eli kaikissa muissa asennoissa paitsi veitsi vaakasuorassa tuon veitsen kärjen pitää päästä kiertymään ja veitsi myös "lyhenee" kiertyessään hieman. Sen takia tuo kärki pitää olla laakeroitu moneen suuntaan. Eli esim. uniball siinä päässä. Tuossa tukivarteen kiinnittyvässä mallissa on siten myös oltava jonkunlainen laakeri tuon pyöreän holkin sisällä (tukivarren puoleisessa päässä).
Jos taivuttaa vinoa veistä ilman että päästää sen kiertymään se taipuu "luokille", eli hevosenkengän muotoiseksi. Mutta jos päästää kiertymään se taipuu nätisti melkein paikallaan. Samasta syystä tuo veitsi on myös kiilamainen eikä tasaleveä, kiertyminen alkaa kapeasta päästä ja etenee tasaisesti leveämpään osaan.
Noin ihan teoriassa kun pohdiskelee niin etuvakaaja voisi Locostissa parantaa pitoa jopa molemmilla akseleilla. Kun sisäkaarteen puolen etupyörässä on camber väärään suuntaan saattaa painonsiirto ulkopyörälle itse asiassa parantaa kokonaispitoa (vaikka toiseenkin suuntaan vaikuttavia tekijöitä on olemassa).
Sisäkaarteen puolen takapyörälle etuvakaaja ainakin tuo painoa ja senhän pitäisi olla hyvä juttu paatuneimmankin Locost-miehen mielestä.
Englannissa näyttää olevan monessa 7-tyyppisessä autossa vakaaja. Sadekelillä on näemmä tapana irrottaa vakaajan toinen "koiranluu" (eli siten poistaa vakaaja käytöstä).
Vakaajan kanssa saisi sitten etujouset olla hieman löysemmät. Itse laitoin tulevaan mopokoneiseeni 300 lbs eteen huonohkolla vipusuhteella ja taakse 140 lbs. Saa nähdä meneekö nääkin kaikki vaihtoon ensimmäisen koeajokierroksen jälkeen...