Page 1 of 2

videoita norjasta

Posted: 30 Dec 2006, 17:35
by markku
audun njos racing sivuilta löytyy muutama video josta näkee aika hyvin norjalaisten autojen toiminnan.

sivut: http://home.online.no/%7Eei-n/index.cfm

millos meil on kisat yhtä kiihkeitä :?:

Posted: 31 Dec 2006, 19:42
by Johan Svahn
luokan kaksi nopeinta kuskia kamppailee voitosta.. :wink: musta-keltainen auto ajoi Thomas Faaras (Ruotsin JTCC mestari -06), joka ajaa kaudella 07 STCC luokassa (S2000). Eli kyse ei ole mistään keltanokista :wink:

Posted: 01 Jan 2007, 18:09
by PMC
Onko kenelläkään tietoa kärjessä olevasta kolmennesta kuljettajasta tai auton tekniikasta? (Siis se koko keltainen auto)

T:Jani

Posted: 01 Jan 2007, 20:35
by markku
heitän puhtaan arvauksen: kennet moen ja tekniikka nissan primera gt. auto ainakin saman näköinen. palkintojen jaosta olisin kuulevinani että olis moen mutta tuntuu paikallisilla olevan aika iso kuuma peruna suussa niin varmaksi en sano.

Posted: 01 Jan 2007, 21:44
by Johan Svahn
Faaras ajoi mielestäni Rune Naess :in autolla (musta keltainen)

Posted: 02 Jan 2007, 00:29
by markku
sen teltassa taitaa olla nykyään 4 autoa. 3 omaa ja yksi vierihoidossa. norjan suurin team. on r1 ja duratec samassa teamissa aivan sovussa.

Posted: 09 Feb 2007, 14:25
by Mika Hirvonen
Katselin kuvia Njøsin autosta ja huomasin, että sillä on hieman poikkeavat aukot auton kyljissä. Kylkipeltiä on tuotu muutama sentti takaosasta ulos... Vaikuttaisi yksinkertaiselta ratkaisulta, jos verrataan usean pienemmän reiän väsäämiseen. Ratkaisu lienee sallittu Suomessakin, kun samoilla säännöillä vielä liikutaan?

Posted: 09 Feb 2007, 20:05
by hege
Mielestäni juuri ne pellit ovat kriittisessä osassa auton jäykistämisen kannalta, koska se on paikka josta auto böijaa ja pahasti, eli kaikki apu on tarpeen. Njøs on mielestäni ratkaissut tämän hyvin etupäässä.

Parempi vaihtoehto tolle aukolle voisi olla että jättäisi takareunan avoimeksi n. 10mm matkalta taittamalla sen osan alumiinistä 90 asteen kulmaan eteen, muodostamaan gurney lipan.

Image
Esimerkkinä Lola B06/10 louversit etulokareiden päällä, etureunassa lippa parantamaan tehostamaan. Kuva mulsannescorner.com

Muistaakseni markku tuollaista ratkaisua minulle silloin ehdotteli vaihtoehdoksi kun oli isot keulareiät mielessä, eli sääntöjän puitteessa olisi ok.

Posted: 09 Feb 2007, 21:22
by Mika Hirvonen
Harmi että ei ole kunnon kuvia sivusta ja taka viistosta, että saisi vielä tarkemman kuvan aukon toteutuksesta. Ideana se tuntuu parhaimmalta minkä olen nähnut. Gurney mullakin oli mielessä, jos ilman poistoa pitää tehostaa. Muistan nähneeni kuvia jostain protosta, jossa ilman poistoa kyljistä ulos olisi tehostettu gurney lipalla...Lister ehkä? Locostissa voisi ehkä ajatella nykyään protoissa kaytettyä sääntöä missä katteiden sisään ei saa näkyä kun katsotaan suoraan ylhäältä ja sivusta.
Voisi kuvitella että suurin osa ilmasta karkaa auton alle, mutta ehkä tonne rungon sisään voisi ajatella jotain ohjaimia, jolla ilmaa heittäisi sivuiltakin ulos. Mulla vaan ei oiken asiantuntemus riitä sellaisia suunnittelemaan. Ja suurin osa kikkailusta kuitenkin aika hyödytöntä, kun ajattelee millainen laskuvarjo toi peräkontti on.
Mun mielestä sivupeltien kiinnittäminen suoraan ylä ja alaputken väliin näyttää siistimmältä kuin kirjassa oleva L-tyylinen pelti... ja varmaankin sillä on jäykkyyteenkin merkitystä. hmm... paljon mietittävää vielä jäljellä :)

Posted: 09 Feb 2007, 22:05
by hege
On tosta lolasta takaviistoon kuva, mun mielestä toi edestäpäin kuva näytti selkeämmin kun aurinko luo varjoa tosta gurneystä.

Image

Takaa katsottuna, sama auto ja sama lippa.

Toi vaikuttaa hätäkorjaukselta mikä on tehty kisaolosuhteissa, voisi ehkä vähän nätimminkin tehdä.

Posted: 09 Feb 2007, 22:40
by Mika Hirvonen
Lähinnä ajattelin lisää kuvia Njøsin autosta. :wink: Näkisi onko se vaan tollainen pelti vai onko sisälle tehty jonkinlaista kanavistoa.

Posted: 10 Feb 2007, 00:17
by PMC
Laita Mika minulle maili osoitteesi, niin laitan sinulle muutaman kuvan Njos:n autosta. Hänen veljensä on lähettänyt ne aikanaan minulle.

T:Jani

Posted: 10 Feb 2007, 01:04
by Mika Hirvonen
Hienoa. Kiitoksia. Lähetä vaikka -> mika.hirvonen at gmail.com

Posted: 10 Feb 2007, 10:27
by markku
tähän kylkipelti hommaan on kaikki tehny mieleisiä kiinnityksiä/aukkoja. meillä pelti ei tue runkoa ollenkaan. u pelti on vain ylhäältä ja alhaalta niitattu kiinni(hankala laittaa väliltä kun ei seuraa runkoa) eikä ole liimaa välissä. kylkipeltejä löytyy autoista useamman paksusia 0,7-1,5mm. meillä osa 0,7 ja loput 1mm alumiiniä. tarkoitus olis laittaa konehuoneen kylkipellit takareunasta auki kuten njos:n autossa ilman mitään aukkoja mutta saa nyt nähdä miten ton uuden pakoputkiston kanssa onnistuu. mulla olis yhdet samanlaiset sturen reijittämät pellit kun 704:ssa valmiina hyllyssä mutta taidan säästää ne varalle 704:seen. yritän jotain sileetä aukotonta mallia 705:seen saa nähdä onnistuuko :oops: .

Posted: 30 Aug 2008, 22:58
by markku
kuvaa kisasta mahdollisesti norjasta. http://www.youtube.com/watch?v=pSvIYFbE4so .