Takalokasuojien rei'itys
Moderators: Mika Hirvonen, Tomi Jutila, Antti Tuomainen
-
- Ron Champion
- Posts: 553
- Joined: 06 Oct 2011, 15:36
- Location: Vaasa
Takalokasuojien rei'itys
Tulipa tässä talven pimeydessä mieleen.....
Aika vakiintunu käytäntö näyttää olevan, että takalokasuojia on rei'itetty. Ilmeisesti jarrujen paremman tuuletuksen takaamiseksi. Itse olisin luokitellut tämän aerodynaamiseksi muutokseksi.
Noh joka tapauksessa kysymys kuuluu: Minkälaiset aukot lokasuojiin sallitaan, vai onko takalokarien rei'itys vapaa? Entä etulokarien?
Aika vakiintunu käytäntö näyttää olevan, että takalokasuojia on rei'itetty. Ilmeisesti jarrujen paremman tuuletuksen takaamiseksi. Itse olisin luokitellut tämän aerodynaamiseksi muutokseksi.
Noh joka tapauksessa kysymys kuuluu: Minkälaiset aukot lokasuojiin sallitaan, vai onko takalokarien rei'itys vapaa? Entä etulokarien?
Iteku tekkee, niin saa semmosen ku tullee.
-
- Locost Finland ry:n puheenjohtaja
- Posts: 3065
- Joined: 13 Feb 2007, 22:10
- Location: Jämsä
Re: Takalokasuojien rei'itys
kysympä ihan samaa? mulla ei oo lokareita reijitetty enkä ole tuntenut olevani mitenkään altavastaajana tästäsyystä. se mikä ei ole erikseen sallittu on kielletty.
-
- Site Admin
- Posts: 1751
- Joined: 11 Sep 2006, 16:54
- Location: Espoo
- Contact:
Re: Takalokasuojien rei'itys
Tein aikonani aukot lokareihin jäähdyttämään jarruja/akselia. Mulla oli ongelmia Fordin takalaakerin stefojen kanssa. En tiedä oliko mitään apua...
Miksi lokarissa ei voisi olla paria aukkoa jäähdytystä varten? Mitä haittaa siitä on kenellekkään?
Säännöissä on määritelty lokarin takareunan korkeus. Sitten on yleisesti sanottu, että auton pitää muistuttaa Lotus Seveniä. Lokarin muodolle ei ole annettu tarkkoja mittoja, joten en tulkitsisi reijitystä muutokseksi.
En oikein näe miten paria aukkoa lokarissa voisi tulkita suoranaiseksi, suorituskykyä parantavaksi, aerodynamiseksi muutokseksi . Tuskin auto menee sen kovempaa vaikka repii lokarit kokonaan pois.
Tietenkin joku keksii tehdä emmental lokarit ens kaudelle... ehkä sitten joudutaan tarkentamaan sääntöjä.
Miksi lokarissa ei voisi olla paria aukkoa jäähdytystä varten? Mitä haittaa siitä on kenellekkään?
Säännöissä on määritelty lokarin takareunan korkeus. Sitten on yleisesti sanottu, että auton pitää muistuttaa Lotus Seveniä. Lokarin muodolle ei ole annettu tarkkoja mittoja, joten en tulkitsisi reijitystä muutokseksi.
En oikein näe miten paria aukkoa lokarissa voisi tulkita suoranaiseksi, suorituskykyä parantavaksi, aerodynamiseksi muutokseksi . Tuskin auto menee sen kovempaa vaikka repii lokarit kokonaan pois.
Tietenkin joku keksii tehdä emmental lokarit ens kaudelle... ehkä sitten joudutaan tarkentamaan sääntöjä.
-
- Ron Champion
- Posts: 651
- Joined: 31 Mar 2012, 22:35
Re: Takalokasuojien rei'itys
Sitähän se Antti yrittää kysyä eli kaksi kerros lokasuoja, jonka päällimmäisessä kerroksessa on aukot. Vieläkö on ok?Mika Hirvonen wrote:Tein aikonani aukot lokareihin jäähdyttämään jarruja/akselia. Mulla oli ongelmia Fordin takalaakerin stefojen kanssa. En tiedä oliko mitään apua...
Miksi lokarissa ei voisi olla paria aukkoa jäähdytystä varten? Mitä haittaa siitä on kenellekkään?
Säännöissä on määritelty lokarin takareunan korkeus. Sitten on yleisesti sanottu, että auton pitää muistuttaa Lotus Seveniä. Lokarin muodolle ei ole annettu tarkkoja mittoja, joten en tulkitsisi reijitystä muutokseksi.
En oikein näe miten paria aukkoa lokarissa voisi tulkita suoranaiseksi, suorituskykyä parantavaksi, aerodynamiseksi muutokseksi . Tuskin auto menee sen kovempaa vaikka repii lokarit kokonaan pois.
Tietenkin joku keksii tehdä emmental lokarit ens kaudelle... ehkä sitten joudutaan tarkentamaan sääntöjä.
-
- Site Admin
- Posts: 1751
- Joined: 11 Sep 2006, 16:54
- Location: Espoo
- Contact:
Re: Takalokasuojien rei'itys
Eiköhän yksi kerros lokasuojia riitä pitämään loan suojan sisäpuolella... vai?
-
- Locost Finland ry:n puheenjohtaja
- Posts: 3065
- Joined: 13 Feb 2007, 22:10
- Location: Jämsä
Re: Takalokasuojien rei'itys
tämä meni loan heitoksi, pärskis.
-
- Locost expertti
- Posts: 534
- Joined: 02 Sep 2009, 12:52
- Location: Vihti
Re: Takalokasuojien rei'itys
Ei se kulje yhtään sen kovempaa ainakaan noilla mun reijillä. Stefat on nyt kestäny, mieluummin pari pikku reikää kuin öljyä radalla/ jarruissa.
-
- Ron Champion
- Posts: 651
- Joined: 31 Mar 2012, 22:35
Re: Takalokasuojien rei'itys
Itsekin vetoakselin vaihtaneena pitää harkita jäähdytysreikien tekemistä. Onko Mikalla mittaustuloksia lämmöistä ennen ja jälkeen reikien.Marko Leino wrote:Ei se kulje yhtään sen kovempaa ainakaan noilla mun reijillä. Stefat on nyt kestäny, mieluummin pari pikku reikää kuin öljyä radalla/ jarruissa.
-
- Ron Champion
- Posts: 553
- Joined: 06 Oct 2011, 15:36
- Location: Vaasa
Re: Takalokasuojien rei'itys
Joo, itse olen samaa mieltä että rei'ät (jossain kohtuudessa) on ihan ok, ja tuskin merkittävästi vaikuttavat nopeuteen (ainakaan positiivisesti?). Lähinnä uusien tulokkaiden hämmennystä vähentääkseni halusin tähänkin asiaan jotakin yhteisiä komentteja.
Oheisen keskustelun perusteella siis lokareihin voi reikiä laittaa, kunhan pysyy kohtuudessa. Hyvä näin.
Seuraava kysymys sitten onkin että onko joku havainnut tietyn reikä kuvion selkeesti muita paremmaksi jäähdytyksen kannalta? Reiät takalokarin edessä ja takana vai pelkästään edessä?
Oheisen keskustelun perusteella siis lokareihin voi reikiä laittaa, kunhan pysyy kohtuudessa. Hyvä näin.
Seuraava kysymys sitten onkin että onko joku havainnut tietyn reikä kuvion selkeesti muita paremmaksi jäähdytyksen kannalta? Reiät takalokarin edessä ja takana vai pelkästään edessä?
Iteku tekkee, niin saa semmosen ku tullee.
-
- Site Admin
- Posts: 1751
- Joined: 11 Sep 2006, 16:54
- Location: Espoo
- Contact:
Re: Takalokasuojien rei'itys
En osaa sanoa oliko aukoista mitään hyötyä tai haittaa. Yleensä jäähdytyksessä poistopuoli on tulopuolta tärkeämpi. Esim formula 3ssa on noin 100mm x 300mm kokoinen jäähdytysilman sisääntuloaukko. Locostin keulassa on moninkerroin isompi aukko.
Re: Takalokasuojien rei'itys
Tomi Jutila wrote:kysympä ihan samaa? mulla ei oo lokareita reijitetty enkä ole tuntenut olevani mitenkään altavastaajana tästäsyystä. se mikä ei ole erikseen sallittu on kielletty.


sen takia me tomi ollaan vähän mikaa hitaampia kun meillä ei ole reikiä suojissa

-
- Locost Finland ry:n puheenjohtaja
- Posts: 3065
- Joined: 13 Feb 2007, 22:10
- Location: Jämsä
Re: Takalokasuojien rei'itys
mulla on reikä päässäkippo wrote:Tomi Jutila wrote:kysympä ihan samaa? mulla ei oo lokareita reijitetty enkä ole tuntenut olevani mitenkään altavastaajana tästäsyystä. se mikä ei ole erikseen sallittu on kielletty.nyt se selvis
![]()
sen takia me tomi ollaan vähän mikaa hitaampia kun meillä ei ole reikiä suojissa

syys jurvan ekassa lähdössä ajoin suurimmanosan toinen takalokasuoja skalpattuna ja tuloksena oli YLIVOIMAINEN voitto, mitä tästä voi päätellä.
-
- Site Admin
- Posts: 1751
- Joined: 11 Sep 2006, 16:54
- Location: Espoo
- Contact:
Re: Takalokasuojien rei'itys
Ei muuta kuin kehittämän ohjaamosta irrotettavia lokareita 

-
- Locost Finland ry:n puheenjohtaja
- Posts: 3065
- Joined: 13 Feb 2007, 22:10
- Location: Jämsä
Re: Takalokasuojien rei'itys
sellaisia on jo nähty useastikkin etulokasuojien osalta jo vuosikausia, ainoastaan irroitusjärjestelmän tahdistuksessa ollut epätarkkuksia havaittavissa.Mika Hirvonen wrote:Ei muuta kuin kehittämän ohjaamosta irrotettavia lokareita
Re: Takalokasuojien rei'itys
jotkuhan oli kehitelly tällekauelle rattaan alle sukseksi kääntyvät etulokarit vauhtia kasvattamaan mutta ne ei oikein vissiin toiminut suunnitelmienmukaanTomi Jutila wrote:sellaisia on jo nähty useastikkin etulokasuojien osalta jo vuosikausia, ainoastaan irroitusjärjestelmän tahdistuksessa ollut epätarkkuksia havaittavissa.Mika Hirvonen wrote:Ei muuta kuin kehittämän ohjaamosta irrotettavia lokareita
