Page 1 of 2

Takalokasuojien rei'itys

Posted: 02 Dec 2013, 12:10
by Antti Tuomainen
Tulipa tässä talven pimeydessä mieleen.....

Aika vakiintunu käytäntö näyttää olevan, että takalokasuojia on rei'itetty. Ilmeisesti jarrujen paremman tuuletuksen takaamiseksi. Itse olisin luokitellut tämän aerodynaamiseksi muutokseksi.

Noh joka tapauksessa kysymys kuuluu: Minkälaiset aukot lokasuojiin sallitaan, vai onko takalokarien rei'itys vapaa? Entä etulokarien?

Re: Takalokasuojien rei'itys

Posted: 02 Dec 2013, 18:02
by Tomi Jutila
kysympä ihan samaa? mulla ei oo lokareita reijitetty enkä ole tuntenut olevani mitenkään altavastaajana tästäsyystä. se mikä ei ole erikseen sallittu on kielletty.

Re: Takalokasuojien rei'itys

Posted: 02 Dec 2013, 18:41
by Mika Hirvonen
Tein aikonani aukot lokareihin jäähdyttämään jarruja/akselia. Mulla oli ongelmia Fordin takalaakerin stefojen kanssa. En tiedä oliko mitään apua...

Miksi lokarissa ei voisi olla paria aukkoa jäähdytystä varten? Mitä haittaa siitä on kenellekkään?

Säännöissä on määritelty lokarin takareunan korkeus. Sitten on yleisesti sanottu, että auton pitää muistuttaa Lotus Seveniä. Lokarin muodolle ei ole annettu tarkkoja mittoja, joten en tulkitsisi reijitystä muutokseksi.

En oikein näe miten paria aukkoa lokarissa voisi tulkita suoranaiseksi, suorituskykyä parantavaksi, aerodynamiseksi muutokseksi . Tuskin auto menee sen kovempaa vaikka repii lokarit kokonaan pois.

Tietenkin joku keksii tehdä emmental lokarit ens kaudelle... ehkä sitten joudutaan tarkentamaan sääntöjä.

Re: Takalokasuojien rei'itys

Posted: 02 Dec 2013, 19:03
by Tero Frondelius
Mika Hirvonen wrote:Tein aikonani aukot lokareihin jäähdyttämään jarruja/akselia. Mulla oli ongelmia Fordin takalaakerin stefojen kanssa. En tiedä oliko mitään apua...

Miksi lokarissa ei voisi olla paria aukkoa jäähdytystä varten? Mitä haittaa siitä on kenellekkään?

Säännöissä on määritelty lokarin takareunan korkeus. Sitten on yleisesti sanottu, että auton pitää muistuttaa Lotus Seveniä. Lokarin muodolle ei ole annettu tarkkoja mittoja, joten en tulkitsisi reijitystä muutokseksi.

En oikein näe miten paria aukkoa lokarissa voisi tulkita suoranaiseksi, suorituskykyä parantavaksi, aerodynamiseksi muutokseksi . Tuskin auto menee sen kovempaa vaikka repii lokarit kokonaan pois.

Tietenkin joku keksii tehdä emmental lokarit ens kaudelle... ehkä sitten joudutaan tarkentamaan sääntöjä.
Sitähän se Antti yrittää kysyä eli kaksi kerros lokasuoja, jonka päällimmäisessä kerroksessa on aukot. Vieläkö on ok?

Re: Takalokasuojien rei'itys

Posted: 02 Dec 2013, 21:59
by Mika Hirvonen
Eiköhän yksi kerros lokasuojia riitä pitämään loan suojan sisäpuolella... vai?

Re: Takalokasuojien rei'itys

Posted: 02 Dec 2013, 22:15
by Tomi Jutila
tämä meni loan heitoksi, pärskis.

Re: Takalokasuojien rei'itys

Posted: 03 Dec 2013, 09:16
by Marko Leino
Ei se kulje yhtään sen kovempaa ainakaan noilla mun reijillä. Stefat on nyt kestäny, mieluummin pari pikku reikää kuin öljyä radalla/ jarruissa.

Re: Takalokasuojien rei'itys

Posted: 03 Dec 2013, 09:36
by Tero Frondelius
Marko Leino wrote:Ei se kulje yhtään sen kovempaa ainakaan noilla mun reijillä. Stefat on nyt kestäny, mieluummin pari pikku reikää kuin öljyä radalla/ jarruissa.
Itsekin vetoakselin vaihtaneena pitää harkita jäähdytysreikien tekemistä. Onko Mikalla mittaustuloksia lämmöistä ennen ja jälkeen reikien.

Re: Takalokasuojien rei'itys

Posted: 03 Dec 2013, 10:37
by Antti Tuomainen
Joo, itse olen samaa mieltä että rei'ät (jossain kohtuudessa) on ihan ok, ja tuskin merkittävästi vaikuttavat nopeuteen (ainakaan positiivisesti?). Lähinnä uusien tulokkaiden hämmennystä vähentääkseni halusin tähänkin asiaan jotakin yhteisiä komentteja.

Oheisen keskustelun perusteella siis lokareihin voi reikiä laittaa, kunhan pysyy kohtuudessa. Hyvä näin.

Seuraava kysymys sitten onkin että onko joku havainnut tietyn reikä kuvion selkeesti muita paremmaksi jäähdytyksen kannalta? Reiät takalokarin edessä ja takana vai pelkästään edessä?

Re: Takalokasuojien rei'itys

Posted: 03 Dec 2013, 14:07
by Mika Hirvonen
En osaa sanoa oliko aukoista mitään hyötyä tai haittaa. Yleensä jäähdytyksessä poistopuoli on tulopuolta tärkeämpi. Esim formula 3ssa on noin 100mm x 300mm kokoinen jäähdytysilman sisääntuloaukko. Locostin keulassa on moninkerroin isompi aukko.

Re: Takalokasuojien rei'itys

Posted: 04 Dec 2013, 09:07
by kippo
Tomi Jutila wrote:kysympä ihan samaa? mulla ei oo lokareita reijitetty enkä ole tuntenut olevani mitenkään altavastaajana tästäsyystä. se mikä ei ole erikseen sallittu on kielletty.
:idea: nyt se selvis :idea:
sen takia me tomi ollaan vähän mikaa hitaampia kun meillä ei ole reikiä suojissa :)

Re: Takalokasuojien rei'itys

Posted: 04 Dec 2013, 17:12
by Tomi Jutila
kippo wrote:
Tomi Jutila wrote:kysympä ihan samaa? mulla ei oo lokareita reijitetty enkä ole tuntenut olevani mitenkään altavastaajana tästäsyystä. se mikä ei ole erikseen sallittu on kielletty.
:idea: nyt se selvis :idea:
sen takia me tomi ollaan vähän mikaa hitaampia kun meillä ei ole reikiä suojissa :)
mulla on reikä päässä :!:
syys jurvan ekassa lähdössä ajoin suurimmanosan toinen takalokasuoja skalpattuna ja tuloksena oli YLIVOIMAINEN voitto, mitä tästä voi päätellä.

Re: Takalokasuojien rei'itys

Posted: 04 Dec 2013, 17:14
by Mika Hirvonen
Ei muuta kuin kehittämän ohjaamosta irrotettavia lokareita :D

Re: Takalokasuojien rei'itys

Posted: 04 Dec 2013, 17:31
by Tomi Jutila
Mika Hirvonen wrote:Ei muuta kuin kehittämän ohjaamosta irrotettavia lokareita :D
sellaisia on jo nähty useastikkin etulokasuojien osalta jo vuosikausia, ainoastaan irroitusjärjestelmän tahdistuksessa ollut epätarkkuksia havaittavissa.

Re: Takalokasuojien rei'itys

Posted: 04 Dec 2013, 20:45
by kippo
Tomi Jutila wrote:
Mika Hirvonen wrote:Ei muuta kuin kehittämän ohjaamosta irrotettavia lokareita :D
sellaisia on jo nähty useastikkin etulokasuojien osalta jo vuosikausia, ainoastaan irroitusjärjestelmän tahdistuksessa ollut epätarkkuksia havaittavissa.
jotkuhan oli kehitelly tällekauelle rattaan alle sukseksi kääntyvät etulokarit vauhtia kasvattamaan mutta ne ei oikein vissiin toiminut suunnitelmienmukaan 8)