Page 1 of 2

JP741FIN

Posted: 14 Jun 2014, 18:08
by Jari Perälä
Kuljettajan nimi: Jari Perälä
Paikkakunta: Vaasa
Lyhyt kertomus itsestään: Autourheilu aloitettu rallilla 1984. Muutama vuosi sitä ja sen jälkeen jokkista.

Auto
Rungontekijä: DIY
Moottori (viritysaste): Yamaha FZS 1000 vm.2004
Akselisto: Ford
Jarrut: Wilwood
Iskarit: AVO
Lyhyt kertomus projektista: Valmistui 2016

Tavoite 2015 ajokunnossa, (tallille sen verran matkaa, että satunnaiset viikonloput vain aikaa rakentaa, mutta rakentaminenhan on osa- tai ehkä pääosa tätä harrastusta.)
-Runko omavalmiste (saatavilla olevien kuvien mukaan ja onneksi neuvoja ja vinkkejä saa) hepataan ny ensin ja näytetään asiantuntijalle ennen lopullista hitsausta, ettei vaan tuu mitään kilpailullista etua :)
-Enkkuperä cortinan vetolaipalla, välitys 3.5, jarrulevyt Ford MKIII.
-Vakio amazon vm. 64 kardaani täysmittaisena.
-Avo iskarit
-Lasikuituosat Kannus
-Kaaret Toholampi
-1. Moottori Yamaha FZS 1000 vm. 2003 (eBay, Britti)
-Moottorin vetolaippa Hawk eBay
-Loiskelevy moottoriin eBay
-Moottorit myydään eBay: ssä tavallisesti perusmoottorina ilman mitään apulaitteita ym. joten muita osia moottoriin tilailtu yksitellen: kaasarit, startti, sähköpiuhat ja -osat, kaasarin airbox kumit.
-Airbox
-Sierra rattiakseli

Loput osat hankkimatta, saa kommentoida ja antaa vinkkejä :)

Tällä autolla on tarkoitus ajaa kisaakin, jos nää säännöt nyt ei mee ihan mahdottomiksi.

Re: JP7??FIN

Posted: 14 Jun 2014, 19:02
by kippo
20140614_185526.jpg
20140614_185526.jpg (1.43 MiB) Viewed 3993 times
Tässä mittanauha kuvaa rungosta johon on tulossa ford perä

Re: JP7??FIN

Posted: 14 Jun 2014, 19:27
by Jari Perälä
Joo, helppo oli tehdä runkoa kardaanitunneliin asti, kun oli hyvät kuvat, mutta sen jälkeen pikkasen hidastuu... Tuo on hyvä kuva siitä, ettei taida ihan kirjan mukaisesti mennä tuossa kohtaa. Kiitti kuvasta!

Re: JP7??FIN

Posted: 14 Jun 2014, 20:44
by kippo
näimmä onnistu kuvan liittäminen kun sain uuden kännykän (näimmä keskiikäinenkin voi vielä oppia)saa pyytää lisääkin kuvia meillä on tekeillä samanlaiset projektit ja käydäkkin saa jos on asiaa 8tietä näin korkeelle 8)

Re: JP7??FIN

Posted: 14 Jun 2014, 21:52
by kippo
rungosta ei äkkiseltään mitään muuta homautettevaa kuin kartaani tunnelin takaleveys ja etu tukivarsien vahvikkeet menee fu putken paikalle edestä jos etu poikki putki on mitoissaan paikallaan

Re: JP7??FIN

Posted: 15 Jun 2014, 00:03
by Jari Perälä
joo, hyvä huomio tuo FU putken paikka, ite vaan pitäny mielessä, että se kannattaa hitsata vasta lopuksi, että saa korvat linjaan (no, korvan aluslevy, sekin on vasta hepattu, että pala pois vaan...) Kardaanitunnelin sais varmaan parhaiten kohdalleen, jos viittis perän, kardaanin ja moottorin asetella paikalleen.

Re: JP7??FIN

Posted: 04 Oct 2014, 19:45
by Jari Perälä
Tukivarret "Proto". Pitääskö tuo ylätukivarsi kiinnittää kumminkin tuonne olka-akselin yläpuolelle / mitä muuta? Saa kommentoida / toivotaan kommentteja :) Vanteet kun tulis, niin sais mallailla tarkemmin.

Re: JP7??FIN

Posted: 01 Feb 2015, 12:44
by Jari Perälä

Re: JP7??FIN

Posted: 25 Oct 2015, 10:20
by Jari Perälä
Pikku tauon jälkeen rakentelu taas jatkuu. Miten saisin iskarien kiinnityskorvakkeet kerralla oikeaan kohtaan? Minulla on nyt 10cm puupalikat rungon alla, ja näyttäisi takakorvakkeet tulevan liian alas banjoon nähden, jos vertaa muitten rakentelukuviin. Paljonko pitäis olla puupalikkaa rungon alla edessä ja takana? https://plus.google.com/u/0/photos/1009 ... 6534171068

Re: JP7??FIN

Posted: 25 Oct 2015, 11:46
by Jari Perälä
[quote="Jari Perälä"]Tavoite 2015 ajokunnossa, (tallille sen verran matkaa, että satunnaiset viikonloput vain aikaa rakentaa, mutta rakentaminenhan on osa- tai ehkä pääosa tätä harrastusta.)

Talon rakentelusta johtuen auton rakentelu ollut pikkasen tauolla. Nyt on talli omassa pihapiirissä, ehkä se autokin sitten edistyy.

Re: JP7??FIN

Posted: 27 Oct 2015, 13:03
by Mika Hirvonen
Jari Perälä wrote: Miten saisin iskarien kiinnityskorvakkeet kerralla oikeaan kohtaan? Minulla on nyt 10cm puupalikat rungon alla, ja näyttäisi takakorvakkeet tulevan liian alas banjoon nähden, jos vertaa muitten rakentelukuviin. Paljonko pitäis olla puupalikkaa rungon alla edessä ja takana?
Laita korvake silleen, että iskarin pultti on noin taka-akseliputken yläpinnan tasolla.

Re: JP7??FIN

Posted: 21 Nov 2015, 21:10
by Jari Perälä
Pikkuhiliaa "LOMAHA" valmistuu.

Re: JP7??FIN

Posted: 22 Nov 2015, 13:37
by kippo
Paljonko hammastankoa on kavennettu kun kiinnikkeet on noin kapealla ja jatkeet on noin pitkät

Re: JP7??FIN

Posted: 22 Nov 2015, 16:58
by Jari Perälä
Tuo on 100mm kapeampi, mitä yleisesti käytössä. Vanteen offset 38, niin tangotkin normia pitemmät.

Re: JP7??FIN

Posted: 22 Nov 2015, 23:07
by kippo
Kun en tosta alustan rakentamisesta mitään ymmärrä niin täytyy tyhmänä kysyä että mitä tuolla tangon kaventamisella on haettu. Miksei vakio ford ole hyvä